Var bor ni?

Skåne! Så vackert :love: Gjorde en uppdelning av kundansvar på jobbet här om dagen och jag roffade åt mig hela Skånes kunder så jag får en ursäkt att åka ner oftare.


Några mil från Smögen i en liten hyrd stuga. Är uppväxt här och bott från o till här.
Är Bohusläning av födsel och ohejdad vana.
Har underbar natur, landskapet har allt men åt helsefyrs för mycket folk runt i sommar månaderna.

Söker ett Torp eller liknande med nån/några ha mark. Men verkar vara omöjligt att finna då allt med tak är mer än svindyrt här ute.
Sneglar på angränsande landskap ( tänker inte på VG regionen utan de gamla riktiga landskapen) men inte funnit nått ännu.
 
Några mil från Smögen i en liten hyrd stuga. Är uppväxt här och bott från o till här.
Är Bohusläning av födsel och ohejdad vana.
Har underbar natur, landskapet har allt men åt helsefyrs för mycket folk runt i sommar månaderna.

Söker ett Torp eller liknande med nån/några ha mark. Men verkar vara omöjligt att finna då allt med tak är mer än svindyrt här ute.
Sneglar på angränsande landskap ( tänker inte på VG regionen utan de gamla riktiga landskapen) men inte funnit nått ännu.
Dalsland?
 
Några mil från Smögen i en liten hyrd stuga. Är uppväxt här och bott från o till här.
Är Bohusläning av födsel och ohejdad vana.
Har underbar natur, landskapet har allt men åt helsefyrs för mycket folk runt i sommar månaderna.

Söker ett Torp eller liknande med nån/några ha mark. Men verkar vara omöjligt att finna då allt med tak är mer än svindyrt här ute.
Sneglar på angränsande landskap ( tänker inte på VG regionen utan de gamla riktiga landskapen) men inte funnit nått ännu.
Åh så fint att bo så nära Smögen! (Fast alla turister ... 🙈)
 
Bor på en liten bi-ö till Ekerö, ca 3 mil från Stockholms centrum. Ett sommarstugeområde som börjar bli permanentboende. Vi bor i ett hörn av området med skog på två håll och vattnet nedanför ena skogen - vi bor högt upp och har utsikt över vattnet - stor skillnad ändå på att ha båttrafik och biltafik så nära.
 
Jag bor utanför Ulricehamn. Älskar naturen och ridvägarna som finns här. Har köpt ett litet hus med stora renoveringsbehov

Kommer från Ängelholm i Skåne och föräldrarna bor kvar men känner ingen längtan även om jag hade Hallandsåsens skogar till förfogande. Det var nära till allt - nära till flygplatser, till andra länder, nära till natur och nära till städer.
 
Några mil från Smögen i en liten hyrd stuga. Är uppväxt här och bott från o till här.
Är Bohusläning av födsel och ohejdad vana.
Har underbar natur, landskapet har allt men åt helsefyrs för mycket folk runt i sommar månaderna.

Söker ett Torp eller liknande med nån/några ha mark. Men verkar vara omöjligt att finna då allt med tak är mer än svindyrt här ute.
Sneglar på angränsande landskap ( tänker inte på VG regionen utan de gamla riktiga landskapen) men inte funnit nått ännu.

Men då borde vi bo nära varandra? Jag bor 6 mil söder om.
Jag har dessutom bott på Smögen och är i Sotenäs flera ggr i månaden :)
 
Ni som flyttat långväga inom landet- hur upplevde ni skillnaden på fastighetspriserna? Eftersom det är en markant prisskillnad beroende på vart i landet man befinner sig.

När jag flyttade från större stad i mälardalen till mina hemtrakter i norr tyckte jag att tamefan allting var gratis. När jag tröttnade på att bo där och flyttade söderut igen hamnade jag i en landsbygdskommun och här är priserna ungefär som i mina hemtrakter på de små hus jag själv spanar på. Bostadsrätter är något dyrare men inte mkt. Upplever att marknaden jämnar ut sig över landet beroende på närhet till städer. Landsbygd är "billigt" både här och i norr, så länge vi inte snackar hajpade turistområden.
OBS att jag inte jämför norrlands innersta inland med stadsnära landsbygd nu. Det förstnämnda är fortfarande typ gratis, men helt ogörligt för mig att bo så. Jag behöver ha nära till jobb och gärna runt 5 mil till vettigt stor stad.
 
Jag är uppvuxen i radhusområde i Åkersberga. Har sedan jag flyttade hemifrån bara bott i Stockholm. Hallonbergen, Saltsjö Duvnäs, Hässelby gård, vid Humlegården, Hornstull, Abrahamsberg, Ekerö och Norra Ängby. Nu bor jag med man och tonårsbarn på en gård i norra Roslagen. Vi har ett varierande antal hästar (just nu fyra), hund och katter. Till gården hör 10 ha skog och naturbetesmarker. Vi har en km till havet och 1,7 mil till närmaste samhälle med affär. Jag har aldrig mått så bra på något annat ställe. Det bästa är att kunna vara utomhus så mycket. Mörkret bekommer mig inte. För ett par veckor sedan ville jag ha svamp till middag och gick ut i skogen med pannlampa. Skogen är viktig för mig. Jag brinner för den nordsvenska hästen och vill använda mina i vården av vår lilla skog. De är unga än men treåringen drar kälke med timmer.
Vi flyttade hit från Stockholm när barnen var sex, åtta och tio och det som slår mig är att de kan så mycket praktiskt. De eldar i våra kaminer, hugger egna julgranar, byter däck på sina fordon. De plogar snö med traktorn, går med röjsåg, borrar upp hyllor i sina rum och löser problem i största allmänhet. De har slungat honung, klippt får, plöjt potatisland och ja...de kan så många saker som jag i vuxen ålder knappt visste att man kunde kunna.
Det enda dåliga med att bo som vi gör är att man är beroende av bil. Utöver skolbussen finns inga allmänna kommunikationer.
Ibland längtar jag hem till Stockholm. Jag vill inte bo där men stockholmare är jag allt.

1573600249914.png
 
Senast ändrad:
Jag är uppvuxen i radhusområde i Åkersberga. Har sedan jag flyttade hemifrån bara bott i Stockholm. Hallonbergen, Saltsjö Duvnäs, Hässelby gård, vid Humlegården, Hornstull, Abrahamsberg, Ekerö och Norra Ängby. Nu bor jag med man och tonårsbarn på en gård i norra Roslagen. Vi har ett varierande antal hästar (just nu fyra), hund och katter. Till gården hör 10 ha skog och naturbetesmarker. Vi har en km till havet och 1,7 mil till närmaste samhälle med affär. Jag har aldrig mått så bra på något annat ställe. Det bästa är att kunna vara utomhus så mycket. Mörkret bekommer mig inte. För ett par veckor sedan ville jag ha svamp till middag och gick ut i skogen med pannlampa. Skogen är viktig för mig. Jag brinner för den nordsvenska hästen och vill använda mina i vården av vår lilla skog. De är unga än men treåringen drar kälke med timmer.
Vi flyttade hit från Stockholm när barnen var sex, åtta och tio och det som slår mig är att de kan så mycket praktiskt. De eldar i våra kaminer, hugger egna julgranar, byter däck på sina fordon. De plogar snö med traktorn, går med röjsåg, borrar upp hyllor i sina rum och löser problem i största allmänhet. De har slungat honung, klippt får, plöjt potatisland och ja...de kan så många saker som jag i vuxen ålder knappt visste att man kunde kunna.
Det enda dåliga med att bo som vi gör är att man är beroende av bil. Utöver skolbussen finns inga allmänna kommunikationer.
Ibland längtar jag hem till Stockholm. Jag vill inte bo där men stockholmare är jag allt.

Visa bifogad fil 39583

påminner om Utsund 😍
 
Bor i en villa i Motala. Är född och uppvuxen här, har aldrig bott i någon annan stad. Det är en vacker stad med närhet till fantastiskt vatten. Fin natur. Lagom storlek tycker jag.

Det jag saknar är en vettig vinter, en med mycket snö och snögaranti. Jag älskar snön. Här i Östergötland är vi i ett mellnläge där vintern ibland består av lera och slask och ibland kallt och snö.
Men jag vågar inte flytta, bygga upp livet på nytt vad gäller vänner och umgänge. Jag värderar tryggheten högt.
 
Jag bor på en liten fyrlängad gård i utkanten av en (väldigt) liten by, söder om Hörby i Skåne. Bott här i 5 år om några dagar. Född och uppvuxen i centrala Malmö. Trivs fantastiskt bra här. Här är så fin natur med små åkermarker, gamla hagar med stengärden och blandskog. Inte alls som runt Malmö/Lund där det bara är enorma åkrar. Har nära till allt jag behöver för att må bra. Jag har lite mark så jag kan ha djur :heart En halvtimme med bil och så är jag vid havet i mitt högt älskade Kivik.

Den största nackdelen här är att precis i anslutning till huset så är hundpromenadsmöjligheterna väldigt begränsande. Dock behöver en bara ta sig en liten bit hemifrån för att få tillgång till fantastiska sådana.
Jag har spenderat mycket tid i trakterna mellan Hörby och Sjöbo, och ja det ÄR vackert! Särskilt i de östra delarna. Men svårt som tusan om man inte passar in i mallen svenskfödd, hetero, cis osv. Upplevde dock att det fanns andningshål här och var?Hoppas att de är fler nu (drygt 5 år sedan sista besöket)
 
Jag är uppvuxen i radhusområde i Åkersberga. Har sedan jag flyttade hemifrån bara bott i Stockholm. Hallonbergen, Saltsjö Duvnäs, Hässelby gård, vid Humlegården, Hornstull, Abrahamsberg, Ekerö och Norra Ängby. Nu bor jag med man och tonårsbarn på en gård i norra Roslagen. Vi har ett varierande antal hästar (just nu fyra), hund och katter. Till gården hör 10 ha skog och naturbetesmarker. Vi har en km till havet och 1,7 mil till närmaste samhälle med affär. Jag har aldrig mått så bra på något annat ställe. Det bästa är att kunna vara utomhus så mycket. Mörkret bekommer mig inte. För ett par veckor sedan ville jag ha svamp till middag och gick ut i skogen med pannlampa. Skogen är viktig för mig. Jag brinner för den nordsvenska hästen och vill använda mina i vården av vår lilla skog. De är unga än men treåringen drar kälke med timmer.
Vi flyttade hit från Stockholm när barnen var sex, åtta och tio och det som slår mig är att de kan så mycket praktiskt. De eldar i våra kaminer, hugger egna julgranar, byter däck på sina fordon. De plogar snö med traktorn, går med röjsåg, borrar upp hyllor i sina rum och löser problem i största allmänhet. De har slungat honung, klippt får, plöjt potatisland och ja...de kan så många saker som jag i vuxen ålder knappt visste att man kunde kunna.
Det enda dåliga med att bo som vi gör är att man är beroende av bil. Utöver skolbussen finns inga allmänna kommunikationer.
Ibland längtar jag hem till Stockholm. Jag vill inte bo där men stockholmare är jag allt.

Visa bifogad fil 39583
Ser helt magiskt vackert ut!!
 
Jag har spenderat mycket tid i trakterna mellan Hörby och Sjöbo, och ja det ÄR vackert! Särskilt i de östra delarna. Men svårt som tusan om man inte passar in i mallen svenskfödd, hetero, cis osv. Upplevde dock att det fanns andningshål här och var?Hoppas att de är fler nu (drygt 5 år sedan sista besöket)
Jag bor i de östra delarna :love:, väster om väg 13 är lika tråkigt som runt Malmö :angel:

Det är många nyinflyttade här i krokarna, många lite yngre från Malmö och så som flyttar hitåt pga billiga huspriser. Och med det så har det blivit bättre med det du tar upp, alltså större öppenhet mot dem som inte passar in i mallen. Upplever att det är värre inne i Hörby än här ute i byarna, främst mot utlandsfödda. Det är mycket ungdomsgäng som härjar och ställer till det inne i Hörby så det är lätt för många att skylla allt på "invandrarna", det var bättre förr osv :turd:
 
Upplever att det är värre inne i Hörby än här ute i byarna, främst mot utlandsfödda. Det är mycket ungdomsgäng som härjar och ställer till det inne i Hörby så det är lätt för många att skylla allt på "invandrarna", det var bättre förr osv :turd:

Ja jösses. För ett par år sedan kom det flyktingbarn till vårt område, folk hotade med att hålla sina barn hemma från skolan när det uppdagades att några skulle börja som elever. Det var helt sjukt. Samtidigt är deras egna ungar ute i vrålande epa-traktorer och förstör snöpinnar, brevlådor och skräpar ner. Fantastiskt. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 974
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp