Var bor ni?

Bor i en tvåa i Linköping. Hade gärna haft lite tomt, men när man är singel blir det lite jobbigare att hitta bra boende med tomt. Bor här för familjen och de få vänner jag har, lagom stad. Inte för stor, men ändå tillräckligt stor för att ha det mesta.
 
Jag bor på östgötaslätten i en liten stad ganska nära Vättern. Avskyr skog och mörker så slätten med öppna vidder passar mig utmärkt.
Gillar läget, bra kollektivtrafik med pendeltåg som snabbt tar mig till flera städer, bra vägar, snabbt uppe på E4:an.
Bor i en underbar lägenhet i ett gammalt, fint hus, nära till allt som behövs för att klara vardagen.

Perfekt att ha häst här, hyfsat billigt, nära till flera stora anläggningar och terrängbanor.
 
Ert ställe är så fantastiskt @Unafraid !! :love:

Jag bor i ett litet krypin i Sthlm innerstad. Har vatten utanför fönstret och på sommarhalvåret tuffar båtar förbi i en jämn ström. På vintern åker våghalsiga skridskoåkare förbi, det är mindre rofyllt att titta på när de kryssar på isfläckar mellan öppet vatten :nailbiting:

Jag gillar min lilla lya, den är mysig och det är nära till allt både kommunikationer, restauranger och nöjen. Plus att avgiften är låg.

00FE09F0-714A-48BE-A9D2-F6EA723A3AC4.jpeg
 
Jag är uppvuxen i örebro men bor sedan 3,5 år tillbaka i Degerfors, nästan mittimellan örebro och karlstad, det ligger i värmland men tillhör örebro län. Flyttade hit pga sambon. Jag börjar väl vänja mig. Jag trivs i vårt hus, som ligger på vanlig villagata men längtar efter gård på landet, som gärna i alla fall får ligga lite närmre örebro. Helst i örebro men då får sambon så långt att pendla till jobbet! Det känns som att det är långt till allt, som jag är van vid. Vill man svänga förbi ikea eller mariebergs galleria blir det nästan heldagsprojekt, när jag träffade sambon bodde jag 5 min bort med bil, kunde gå om jag bara ville handla nåt litet. Så tillgängligheten saknar jag!
 
Jag bor i ett hyfsat stort hus (ca 130kvm) i 2 plan,med en skock hundar (vilket alla redan vet) ett par mil utanför Mariestad med Göta kanal bakom huset,på landet.
Trivs ok,men kikar lite på hus i Skåne där jag bodde som yngre, eller i södra kronoberg, inte för att flytta dit utan för att kunna bo där när det passar mig o ev hyra ut det när jag inte är där (typ veckor/helgvis) .
 
Jag bor på en gård strax utanför Gudhem, på Skara-sidan om Falköping. Trivs jättebra, men önskar mig ett större hus för vi bor lite trångt då det egentligen är ett gammalt torp. Men med nästan 9 ha mark så får man ju kompromissa någonstans. Bor tillsammans med sambo, två hundar, en katt, ett gäng Bjurholms-höns i genbank, just nu 4 st hästar (men det varierar) och 3 st Gotlands-kaniner i genbank (två honor och en hane).

Egentligen har jag drömmar om att flytta till Dalarna eller Norrland, men jag älskar att odla och odlingsmöjligheterna känns lite begränsade uppåt i landet. Och orkar jag verkligen med sådär mycket vinter? Fast jag älskar ju vintern! Pappas släkt kommer från Furudal, Dalarna så jag brukar ha som nöje att surfa gårdar i närheten, men egentligen är det kanske smidigare att bo nära Borlänge så man har lite nära till faciliteter?
 
Jag bor i en stor etta med sovalkov i en förort i Göteborg. Precis bredvid ett torg med välsorterad matbutik, apotek och bibliotek. Nära spårvagnshållplatsen där vagnarna går hela tiden och det tar mindre än en kvart till Centralen. Till skogen är det inte heller långt och området är relativt lugnt. Ändå trivs jag inte. Kanske för att jag enbart flyttade till Göteborg på grund av studier och sedan blev för sjuk för att orka flytta till Stockholm som jag hade tänkt. Och lägenheten kände jag mig tvungen att tacka ja till, det var den bästa jag kunde få efter fem år i bostadskö och jag orkade verkligen inte bo inneboende längre. Den är välplanerad och relativt nytapetserad men sliten och dåligt efterhållen. Spårvagnarna är alltid överfulla och närmsta vän bor en halvtimma bort. Till stallet tar det en timma.

Jag har börjat ge upp tankarna på Stockholm, det är för dyrt för mig. Och hetsigt. Skulle nog antingen vilja bo i en annan del av Göteborg eller kanske i en mindre stad eller samhälle med goda pendlingsmöjligheter. Har inga husdrömmar, det är för orealistiskt. Men kanske en liten tvåa med balkong...
 
Bor i en 3a i Linköping. Nära där dubbelmordet skedde (så min mor förklarar för folk vart jag bor för många känner till det)
Privat hus, äldre villa läkarna hade på den tiden. Högt i tak och fönster åt tre väderstreck.

Trivs bra och gillar delen av östergötland som gränsar mer åt Småland. Älskar skog och insjöar:heart
 
Jag bor i västra Skåne, hade gärna bott mer "off". Men nära till familjen och bor ändå på landet.
Drömmer också om skog med jämna mellanrum, men har hästarna i skogen var sommar (mer eller mindre) och svär då över alla knott och mygg. Uppskattar du genast mycket mer fälten och åkrarna. ;)
Har bott på ett par olika ställen i Skåne, känner nu att jag bor åtminstone mer på "rätt" håll och här finns skog man kan ta sig till när man känner för det.
Nackdel är ju att allt med hästar här är dyrt.
Kan önska riktiga vintrar, när det är fruset och vitt. Men vår, sommar och höst väger upp för en kass vinter.
 
Jag bor i fjällen, rätt centralt faktiskt
Vi har 35- 40 mil överallt. Tex
Skellefteå.
Ö-vik.
Umeå.
Östersund.
Sollefteå osv..
Jag trivs med våra tydliga årstider, å som samerna säger vi att vi har 8 stycken.
Tyvärr har jag fått sluta med hästar.
Med 25 mil till distriktsveterinär är det inte hållbart.
Jag skulle inte byta bort mitt fjäll för allt i livet.

* Jenny* Visa bifogad fil 39312
35-40 mil!! :eek: :eek:
 
Jag bor i västra Skåne, hade gärna bott mer "off". Men nära till familjen och bor ändå på landet.
Drömmer också om skog med jämna mellanrum, men har hästarna i skogen var sommar (mer eller mindre) och svär då över alla knott och mygg. Uppskattar du genast mycket mer fälten och åkrarna. ;)
Har bott på ett par olika ställen i Skåne, känner nu att jag bor åtminstone mer på "rätt" håll och här finns skog man kan ta sig till när man känner för det.
Nackdel är ju att allt med hästar här är dyrt.
Kan önska riktiga vintrar, när det är fruset och vitt. Men vår, sommar och höst väger upp för en kass vinter.
Känner igen det där. Allt är dyrt och för att inte prata om kostnader för mark här. Jag önskar så att vi kunde ha massor av hektar här där vi bor men det är nästan omöjligt om man inte kan betala 10 miljoner och uppåt.
 
Men visst låter det lite härligt i en skånings öron? :D :p Ibland skulle jag önska det vore 40 mil till närmaste människa här, det känns som om det är ett landskap som är lite proppat med byar och städer! :o
Hahaha Jo det kan jag också önska. Jag är gärna själv. Men jag vill kunna nå en stad på under en timme iaf. :D
 
Jag bor själv i en stor tvåa i centrala Malmö sen ett år tillbaka. Jättetrevlig 60-tals lägenhet som tyvärr råkat ut för en del taffliga renoveringar. Tack och lov handlar det mesta om ytskikt: dålig färgsättning (skokartongsvitt rakt igenom), billiga lister, rent av märkliga el-lösningar. Därunder finns en fantastiskt välplanerad och välbyggd lägenhet. Det är ett väldigt långsamt och långsiktigt projekt att skrapa fram gnistan igen.

Staden och läget trivs jag super med. Har bott i Skåne i närmare 6 år och har mitt liv här nere numera. Då jag pendlar till jobbet så är det centrala läget ovärderligt (och en stor faktor till att jag alls köpte lägenheten). Det är inte det vackraste av områden och har nog inte världens bästa rykte men jag trivs super. Visst kan jag sakna närhet till natur och vatten men jag är ändå en stadsbo i grunden och närheten till precis allt slår högst just nu.
 
Bor i en förort till Göteborg. Kommer från Västernorrland från början men har bort lite överallt i Sverige tills jag landade här pga. studier.
Trivs riktigt bra i Göteborg, härligt kulturliv och möjligheter som konstnär (alltså nära med tåg till Stockholm..). Har vännerna här och gillar atmosfären i stan.
Fördelen med min förort är att det är lätt att ta sig ut från stan och därmed lätt att ha häst. Stall ligger 20-30 min bilväg bort.
Nackdelen med min förort är skjutningar och bilbränder, känner mig inte trygg med att ha bilen på parkeringen här.

Bor i en liten etta, studentlägenhet, som är byggd på 60-talet och har orginalinredningen kvar. Hade önskat ett större kök, annars gillar jag den.
Nu har dock jag och en vän börjat titta på lägenheter eller hus att hyra för att starta ett veganskt vänsterkollektiv, så hoppas på att kunna flytta så småningom.
 
Ja som rubriken säger, var bor ni, hur bor ni och varför är det så bra att bo där? :D
Längtar bort ibland så kul att läsa.
Själv bor jag i Skåne, ett par mil ifrån Ystad. Jag trivs ofta bra. Nära hav och skog. Många jobbmöjligheter. Lätt att hålla på med hästarna då det finns mycket hästtätt här med allt vad det innebär.
Men jag längtar ofta till den djupa skogen. Jag älskar skogen. Här är landskapet böljande och vackert men som sagt...hade gärna bott mitt inne i skogen.
Vi bor på egen hästgård utan grannar precis inpå.

Vi hyr en gård just utanför ett mindre samhälle i Sörmland.
Vi bor utan synliga grannar i slutet av en egen grusväg. Vi har nära till affär, kiosk etc. Och jättevacker natur runt oss. Nära till en stor och vacker sjö. Jag kan bara kliva ut och ha underbar natur att gå i med hunden och rida med hästen.
Nära till stallet med fullskötsel hos elitryttare. Det hålls ordning på allt i stallet iom ägarens satsning. Så jag slipper oroa mig ang foder och skötsel. God stämning också!
För oss som är från Stockholm och har mycket vänner och familj där är det toppen med närheten dit.
Men vi vill båda inte bo i stan mer. Det här är perfekt!
Huset är stort. Så vi får plats med varsina kontor, kan ha flera gäster etc. Det är otroligt vackert och lugnt. Vi bor i ett område med mycket vilt. Fantastiskt att se så mkt vilda djur så nära.
Jobbmässigt ligger boendet också bra.
Kunde vi få köpa loss det här hade det varit drömmen. Men vi räknar inte med att få det. Att hyra passar bra just nu iom att vi jobbar så mkt och slipper sköta hela gården.
Jag älskar Sörmland!
 
Lägenhet i centrala Uppsala med sambo och hund.
Kom till staden på grund av studier för några år sedan, blev kvar och nu studerar jag på universitetet igen.:)
Trivs bra i staden som sådan, stor stad som ändå inte känns så stor, det mesta finns och nära till Stockholm. Mycket grönska och många trevliga områden. Dock saknar jag vänner och familj i hemstaden, dock vill jag inte bo i hemstaden så lite låst läge på den fronten🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: Monimaker
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 936
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp