Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva? (Utbruten från TV-avgiften?)

vallhund

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Så om man inte har körkort o äger en bil skall man inte behöva betala skatt som går till vägar o liknande infrastruktur?
Har man inte barn behöver man inte betala för förskolor o skolor, tror man inte på högre utbildning så struntar man i att betala den delen av skatten osv in absurdum.
Radio var f. ö. väldigt många år sedan den blev licensfri.
 
Senast ändrad av en moderator:
Så om man inte har körkort o äger en bil skall man inte behöva betala skatt som går till vägar o liknande infrastruktur?
Har man inte barn behöver man inte betala för förskolor o skolor, tror man inte på högre utbildning så struntar man i att betala den delen av skatten osv in absurdum.
Radio var f. ö. väldigt många år sedan den blev licensfri.
De summor som bilägare betalar räcker gott o väl till vägar, både underhåll o nybyggen + att det blir massor över som försvinner i det svarta håll som statsfinansieringen utgör
 
Så om man inte har körkort o äger en bil skall man inte behöva betala skatt som går till vägar o liknande infrastruktur?
Har man inte barn behöver man inte betala för förskolor o skolor, tror man inte på högre utbildning så struntar man i att betala den delen av skatten osv in absurdum.
Radio var f. ö. väldigt många år sedan den blev licensfri.
Egentligen tycker jag att ett sånt system vore mer "rättvist"! Fast om du nyttjar vägarna på något sätt (cyklar, åker buss osv) ska man självklart betala det. Men jag som inte har barn och aldrig kommer att ha skulle absolut lägga dom pengarna på något annat! Sjukvård tex.

Förstår att det aldrig skulle hända, men jag skulle verkligen gilla det systemet!
 
Egentligen tycker jag att ett sånt system vore mer "rättvist"! Fast om du nyttjar vägarna på något sätt (cyklar, åker buss osv) ska man självklart betala det. Men jag som inte har barn och aldrig kommer att ha skulle absolut lägga dom pengarna på något annat! Sjukvård tex.

Förstår att det aldrig skulle hända, men jag skulle verkligen gilla det systemet!
Fast det är ju tur att andra skaffar barn, vem skulle annars arbeta inom ditt exempel sjukvården i framtiden?
 
Kan du inte alls se att det gynnar hela samhället att vi tillhandahåller vissa saker till våra invånare? Förlåt men jag kan inte alls förstå ditt resonemang här, det känns inte särskilt intellektuellt.

Eller är du ironisk?
Fast det är ju tur att andra skaffar barn, vem skulle annars arbeta inom ditt exempel sjukvården i framtiden?

Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Svarar båda: absolut så är det mycket som gynnar samhället och mycket jag gärna betalar för. Jag tycker inte riktigt tv-licensen hör dit faktiskt. Att du uttalar dig om mitt intellekt på grund av en fråga känns möjligen lite orättvist.
 
Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Svarar båda: absolut så är det mycket som gynnar samhället och mycket jag gärna betalar för. Jag tycker inte riktigt tv-licensen hör dit faktiskt. Att du uttalar dig om mitt intellekt på grund av en fråga känns möjligen lite orättvist.
Eller så kan du se på det som att du nu som vuxen betalar igen för din egna skolgån å dagistid...
 
Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Dina skattepengar redan idag betalar för andras barnbidrag, förlossningsvård, förskola, skola, fritidspersonal, sjukvård, mediciner, glasögon för barn med mera med mera.
 
Eller så kan du se på det som att du nu som vuxen betalar igen för din egna skolgån å dagistid...
Så kan man absolut se det :up:
Dina skattepengar redan idag betalar för andras barnbidrag, förlossningsvård, förskola, skola, fritidspersonal, sjukvård för barn med mera med mera.
Jag vet såklart det. Jag drog bara det generellt, att det hade varit trevligt att kunna styra (en del) av vad mina skattepengar går till. Brinner man för tex utsatta ungdomar, skulle man kunna styra en del av sin skatt dit tex. Men det är en helt annan diskussion, slut på OT. :)
 
Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Svarar båda: absolut så är det mycket som gynnar samhället och mycket jag gärna betalar för. Jag tycker inte riktigt tv-licensen hör dit faktiskt. Att du uttalar dig om mitt intellekt på grund av en fråga känns möjligen lite orättvist.
Fast du har ju också nytta av att andra skaffar barn. Nä, att kunna styra vart ens skattepengar går på det sättet hade inte varit trevligt alls.
 
Det kan man, men man får kanske engagera sig politiskt då och fördela kommunens bidrag (skattepengar) till sådana organisationer :)
Jag är medveten om det. Jag tänkte dock en årlig enkät där du fick fördela var "dina egna" skattepengar går.

Nuvarande system går såklart genom att du väljer representanter som sköter det hela åt dig. Jag hade som sagt gillat att ha det på individnivå, även om det aldrig kommer att hända. :)
 
Fast du har ju också nytta av att andra skaffar barn. Nä, att kunna styra vart ens skattepengar går på det sättet hade inte varit trevligt alls.
Väldigt mycket OT.
I Frankrike finns et system för statens utgifter i kategorin bistånd/välgörenhet, där skattebetalarna själva kan styra sina medel till t ex katthem o samtidigt få dessa inbetalade medel delvis skattebefriade.
 
Folk får gärna skaffa barn om dom vill, men varför ska dom som väljer att inte skaffa barn behöva betala för andras barn? Nu är jag helt medveten om att man inte kan vara så generell, men visst hade det varit trevligt att delvis kunna styra var mina skattepengar går till viss del?

Svarar båda: absolut så är det mycket som gynnar samhället och mycket jag gärna betalar för. Jag tycker inte riktigt tv-licensen hör dit faktiskt. Att du uttalar dig om mitt intellekt på grund av en fråga känns möjligen lite orättvist.
Jag har inte sagt ett ord om ditt intellektuell, jag har bara uttalat mig om ditt resonemang. Och att inte se att det gynnar hela samhället att vi tillhandahåller bra förskolor, skolor, sjukvård, stöd till föräldrar etc etc - det är helt enkelt inte ett särskilt intellektuellt resonemang. Enligt mig då.
 
Jag har inte sagt ett ord om ditt intellektuell, jag har bara uttalat mig om ditt resonemang. Och att inte se att det gynnar hela samhället att vi tillhandahåller bra förskolor, skolor, sjukvård, stöd till föräldrar etc etc - det är helt enkelt inte ett särskilt intellektuellt resonemang. Enligt mig då.
Jag drog ett väldigt generellt exempel och menade såklart inte att inga pengar skulle gå dit. Men som exempel, har inte helt koll på förslaget. Men alla föräldrar ska få en extra semestervecka, skattebetalarna står för det. För mig som inte har/ska ha barn känns det ju helt värdelöst? Ska jag betala för att dom med barn ska ha mer semester? Min rätt till fritid med min familj räknas inte alltså? Det är något jag inte vill att mina skattepengar går till. Men förskola, skola, vabb är såklart en förutsättning för ett bra samhälle.
 
Vilken mardröm :eek: Då skulle ju det som inte är lika "populärt" eller "låter bra" bli utan pengar trots att det är lika nödvändiga funktioner i samhället.
EN DEL av skattepengarna har jag skrivit flera gånger. Inte allt, det förstår jag självklart att inte fungerar. 5%? 2%?
 
Jag drog ett väldigt generellt exempel och menade såklart inte att inga pengar skulle gå dit. Men som exempel, har inte helt koll på förslaget. Men alla föräldrar ska få en extra semestervecka, skattebetalarna står för det. För mig som inte har/ska ha barn känns det ju helt värdelöst? Ska jag betala för att dom med barn ska ha mer semester? Min rätt till fritid med min familj räknas inte alltså? Det är något jag inte vill att mina skattepengar går till. Men förskola, skola, vabb är såklart en förutsättning för ett bra samhälle.
Ja, men det är ju då vad du råkar tycka. Enligt ditt eget förslag ska man få välja precis vart pengarna ska gå (på ett mer direkt sätt än vi gör idag) och för mig är det obegripligt att du inte ser vilka risker det skulle kunna medföra.

Vi kan avsluta diskussionen absolut, det är OT. Men för mig är det otroligt märkligt att som vuxen människa ställa frågan varför ens skattepengar ska gå till barn bara för att man själv är barnlös.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 952
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 932
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp