Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva? (Utbruten från TV-avgiften?)

Maxtak där också? Tvavgiften blir ju max 1300, eller vad det nu var. Vi säger att tjänar man mer än 25000/mån (eller något) så har man uppnått maxtaket. Då borde de flesta med heltidsjobb bidra med lika mycket.

Jag förstår ju själv att det är orimligt och aldrig kommer att hända, men jag gillar idén! Att påverka utan att behöva bli politiker.
Jag tänker mer på de som inte får något att bestämma över alls.
Ekonomiskt inflytande har de ju redan mycket mindre av. Poängen med det demokratiska inflytandet är just att det ska fördelas utifrån ett likvärdigt medborgarskap. I mina ögon en principfråga.

Varför ska "heltidsjobb" alls vara en nyckel? Det är en sak att man får en lägre levnadsstandard om man saknar arbetsförmåga. Något helt annat om man börjar tulla på medborgarinflytandet.
Om alla röstberättigade fick bestämma över en lika stor (liten) % av budgeten skulle jag tycka det var ok sett till den aspekten.
(Men ser ändå en rad andra problem)
 
Jag tänker mer på de som inte får något att bestämma över alls.
Ekonomiskt inflytande har de ju redan mycket mindre av. Poängen med det demokratiska inflytandet är just att det ska fördelas utifrån ett likvärdigt medborgarskap. I mina ögon en principfråga.

Varför ska "heltidsjobb" alls vara en nyckel? Det är en sak att man får en lägre levnadsstandard om man saknar arbetsförmåga. Något helt annat om man börjar tulla på medborgarinflytandet.
Om alla röstberättigade fick bestämma över en lika stor (liten) % av budgeten skulle jag tycka det var ok sett till den aspekten.
(Men ser ändå en rad andra problem)
Absolut kan man göra så! Min idé var att man skulle få påverka en del av den skatt som man tjänade in på det man själv jobbade ihop. Jag tycker att det skulle kännas kul att få placera en del av dom pengar jag jobbat ihop på en post som jag tycker känns extra viktig för mig bara.

Det finns helt säkert många fler problem än fördelar, det har du helt säkert rätt i.
 
Samtidigt skulle man önska att skatteuttag inte skulle gömmas bakom diverse avgifter. Avgifter för fordon skulle gå till vägverket...öronmärkt. Inte att hålla SJ eller annan verksamhet under armarna..skulle vi kunna ett på , sikt fungerande o hållbart vägnät i Sverige. som exempel. En ärligare och genomskinligare redovisning från myndigheterna vore på sin plats.
Återigen en annan fråga...
 
Var bör skattepengarna gå? Bör vi ha möjlighet att bestämma det själva?

Så visst är frågeställningen adekvat
Jag uppfattar det som att hela rubriken ska läsas i ett sammanhang. Alltså om vi bör ha möjlighet att själva bestämma vart skattepengarna ska gå. Inte som vilka som helst diskussioner kring användningen av skattepengar.
Men du, andra på forumet och moderator kan naturligtvis tolka det annorlunda än vad jag gör. Jag sätter bara gränser för vart jag kommer att gå eller inte gå i diskussionen av dina svar på mina inlägg. Det jag pekade på var demokratiproblemet med att ge en inkomstbaserad (formell) beslutsmakt över den offentliga budgeten, och i reletion till det ser jag det inte som delar av samma frågeställning.
 
Absolut kan man göra så! Min idé var att man skulle få påverka en del av den skatt som man tjänade in på det man själv jobbade ihop. Jag tycker att det skulle kännas kul att få placera en del av dom pengar jag jobbat ihop på en post som jag tycker känns extra viktig för mig bara.


Det finns helt säkert många fler problem än fördelar, det har du helt säkert rätt i.
När dina intjänade pengar väl är skattade så är det en uppdelning i det du får behålla (och ha eget inflytande över) resp. det som blir samhällets (och ska styras demokratiskt) som görs. Blir väldigt konstigt om olika delar av skattepengarna ska vara "mer mina" än "andras" efter att de har blivit skattepengar.
Om man tänker efter ett sådant koncept så finns ingen logisk grund till att du inte ska ha "mer inflytande" över alla "dina" skattekronor.

När pengarna väl har blivit "gemensamma" så måste vi låta besluten över dem också tas som "gemensamma". Om vi viktar inflytandet på dessa "gemensamma" beslut så börjar vi gradera medborgarvärdet hos befolkningen.

Jag förstår tanken med att "styra min del" sett som en trevlig idé vid första påseende.
Men som sagt ett demokratiproblem vid djupare granskning.
 
Samtidigt skulle man önska att skatteuttag inte skulle gömmas bakom diverse avgifter. Avgifter för fordon skulle gå till vägverket...öronmärkt. Inte att hålla SJ eller annan verksamhet under armarna..skulle vi kunna ett på , sikt fungerande o hållbart vägnät i Sverige. som exempel. En ärligare och genomskinligare redovisning från myndigheterna vore på sin plats.

Då tycker jag att avgifter för fordon ska gå till sjukvård för de som blir skadade i trafiken och får astma och cancer av partiklarna från diesel och dubbdäck och uppriven asfalt, och absolut gärna till SJ som är sjukt mycket mer miljövänligt och ser till att fler människor kan resa med tåg istället för att alla ska åka bil. Och pengarna borde också gå till andra miljöinsatser eftersom fordon, fordonsbränsle (merparten iaf), fordonsavfall och skrotning av fordon orsakar stora miljöskador. Det vore ärligt och genomskinligt, att fordonen fick betala för vad de faktiskt orsakar för problem :up:
 
Då tycker jag att avgifter för fordon ska gå till sjukvård för de som blir skadade i trafiken och får astma och cancer av partiklarna från diesel och dubbdäck och uppriven asfalt, och absolut gärna till SJ som är sjukt mycket mer miljövänligt och ser till att fler människor kan resa med tåg istället för att alla ska åka bil. Och pengarna borde också gå till andra miljöinsatser eftersom fordon, fordonsbränsle (merparten iaf), fordonsavfall och skrotning av fordon orsakar stora miljöskador. Det vore ärligt och genomskinligt, att fordonen fick betala för vad de faktiskt orsakar för problem :up:
OK I den ena balansskålen kostnader för skador på individer o miljö...och i den andra, i praktiken allt vad vi som nation tjänar ty inget går utan transporter, inte ens tågen skulle gå eftersom servicepersonal kör bil till reparationsarbeten. Så visst skulle vi kunna göra så, men då bleve det ju inga pengar över till det allmänna
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 955
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 935
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp