Bukefalos 28 år!

Var byta bromsar på ny bil?

MissFideli

Trådstartare
Min bil är 3,5 år gammal och tyvärr måste jag byta belägg, skivor och kolla ena oket redan :mad:
Fått en prisuppgift av dom som servar den, dom är återförsäljare av märket. Är det nån idé att kolla med t.ex Mekonomen, Speedy och liknande eller påverkar det andrahandsvärdet negativt? Inga planer på att byta eller sälja bilen än, men ändå.
 
Det beror på vilket märke det är.
Jag gillar privata firmor.
Men se till att ta någon med referenser från en vän. Inte ovän.
 
Jag fick byta skivor för att jag inte kan bromsa. Jag kör så mjukt att skivorna rostar igen. Dock gick det dubbelt så långt som 3,5 år innan de började gnälla på mig och jag väntade ytterligare ett par år innan jag bytte.
 
Kia. Får kolla med folk på jobbet, dom kanske vet nån bra.

Kia har inte bästa kvalitén, då blir det lätt så, i kombination med det nån skrev högre upp, att man kanske kör lite väl Ecco-drivning dvs inte bromsar ordentligt, eller kör för sällan, eller bara kass kvalité. :(
 
Kia har inte bästa kvalitén, då blir det lätt så, i kombination med det nån skrev högre upp, att man kanske kör lite väl Ecco-drivning dvs inte bromsar ordentligt, eller kör för sällan, eller bara kass kvalité. :(

Men till frågan så tycker jag privata verkstäder är bäst, lämnar visserligen bara in för större saker som byta koppling på vissa bilar o sånt, men ja. Tycker inte andrahandsvärdet påverkas avsevärt mkt av vilken verkstad, så länge det är nån duktig.
 
Apropå bromsar så är det det här klimatet som effektivt tar död på dom i förtid. Kärvande ok pga. rost på även nya delar efter bara ett år är inget ovanligt, skivor byter jag bara i nödfall när jag servar bromsar då jag kan svarva skivor. Även rödkörda vinda skivor går att rädda fast då kan man bli tvungen att svarva om dom efter nåt halvår när materialet "svällt tillbaks" och dom försökt räta upp sig själva men det lyckas alltid att få skivorna plana på det sättet.
 
Bromsarmär förbrukningsartiklar, det skulle jag nog anse att det inte spelar någon som helst roll vilken verkstad som har bytt, sett ur värdesynpunkt
 
Jag fick byta skivor för att jag inte kan bromsa. Jag kör så mjukt att skivorna rostar igen. Dock gick det dubbelt så långt som 3,5 år innan de började gnälla på mig och jag väntade ytterligare ett par år innan jag bytte.

För mig är det att oket kärvar och gjort att skivan inte slitits jämnt. Då egentligen är det bara ena sidan som är dålig. Anledningen? Jag tvättar den för sällan på vintern :cool:
 
Jag bytte på min bil på icke märkesverkstad men med originaldelar
Annars är ett tips att köra bil i Stockholm, aldrig problem med bromsskivorna där som jag har nu när man "aldrig" bromsar
 
Strängt taget så är auktoriserade märkesverkstäder och andra verkstäder väl ungefär lika privata... ;)

Men det skulle krävas väldigt speciella omständigheter för att jag själv skulle låta en märkesverkstad göra triviala saker som bromsbyten. Min lokala f.d. Mekonomen-verkstad (de gick nyligen ur franchisekedjan pga dess långtgående krav och villkor) ligger ofta på halva totalpriset jämfört med märkesverkstäderna i närheten. Det beror både på lägre timpris (vilket i sin tur beror på lägre overheadkostnader och lägre avkastnings-/vinstkrav) och på lägre pris på delar.

Till Den Stora Märkesverkstaden åker jag bara med konstiga och udda fel, som de har bättre förutsättningar att hitta och åtgärda fort.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: EmmaW
·
Äldre Jahopp, min vita gick inte igenom besiktningen idag då det bakre, högra fjädersätet var rostskadat, även det vänstra börjar se väl...
Svar
6
· Visningar
708
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 218
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp