Vår C ponny har akut tappat i hull och muskler!

Blubbis

Trådstartare
Hej!
Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden sticket ut. Höftbenen syns och hon har tappat nästa alla muskler på hela kroppen.
Jag fick reda på att hon inte fått lunchhö den senaste månaden.
Hon blev avmaskad den 27/11 och hade då ordentligt med mask.
Vi satte på henne en tjock fårskinnspadd under sadeln i början av dec för att avlasta hennes rygg.
Ponnyn är pigg och framåt och äter upp all sin mat.

När vi köpte henne i somras fick hon en näve betfor och en näve korn tillsammans med vitaminer. Sedan fick hon 6 kg Hö om dagen. Hon gick då bara i hagen hela dagen.

Nu får hon 2 dl müsli och 2 dl veteranmüsli, 1 dl lusern, vitaminer, mineraler, magnesium, hyaluronsyra och b-vitamin. Detta får hon 2 ggr om dagen.
Hon fick utan min vetskap bara 6,5 kg fram tills förra veckan då jag fick veta att de inte fick lunch Hö längre.
Nu får hon 2,5 kg Hö morgon, halm i hagen, 3 kg Hö kl 15.30 och 3 kg Hö kl 20.

Dottern var med och red en pay&jump den 13/12 och då var hon fin i hullet. Sedan efter det har dottern ridit henne 5-6 dagar i vecka både dressyrpass och något hopp/ cavalettipass i veckan.

Jag tycker vi ska låta ponnyn vila helt nu tills vi vet vad som gör att hon tappar i hull.

Tänderna är kollade i juli av vet. Hon äter upp all mat vi lägger fram.

Kan det vara att hon behöver maskas av igen? Kan 1,5 kg Hö mindre om dagen i 1 månad verkligen göra henne så mager?

Tacksam för tips och hjälp.
 
Mitt förslag är att ni tar ut veterinär och låt den ta ett blodprov. När min förra häst tappade hull och muskler så hade hon inflammerad tunntarm och kunde inte tillgodgöra sig proteinet i maten.Det visade sig genom väldigt låga proteinhalter i blodet. Aptiten hos ponnyn var det inga problem med.
 
Analys på grovfodret först och främst! Och kan inte ponnyn få mer mat helt enkelt? Fri tillgång till och med kanske?
Tyvärr går inte det då hon går tillsammans med en rund B-ponny som går på diet. Det finns inte flera hagar. Sedan måste jag vara försiktig med maten då hon haft fång som ung. Hon fick fång när hon släpptes på för kraftigt bete.
 
Lite enkelt så får hon den mat hon behöver och därför tappar hon.
Sedan på frågan om varför blir det svårt att ge något, speciellt som det saknas en del information och att man inte kan se henne.
Ålder på henne, intensiteten i träningen, näringsinnehåll i fodret är saker man måste veta.
Åldern spelar en stor roll speciellt om det är en lite äldre häst, dom får ett annat näringsbehov och många kräver en hel del foder under vintern när det inte finns gräs.
Unga ryttare kan ibland rida väldigt hårt, det är roligare att galoppera än att skritta på lång tur. Sådan ridning kräver mer foder.
Utan att veta vad fodret innehåller går det inte att säga om det är mycket eller lite det hon får. Det enda som går att säga säkert är att det hon får inte räcker.

Det kan finnas en eller flera orsaker till att hon tappar. Exempelvis om får för lite hö, kraftig motion och p g a av fått magsår är det inte konstigt att hon både tappat och är pigg.

Så redan skrivits låt undersöka henne, speciellt så att hon inte har magsår eller början till det. Försök få analys på fodret så att ni vet hur mycket det innehåller av det hon behöver. Inte fel att kolla masken igen om hon hade mycket innan, det kan finnas mer och det kan finnas andra arter.
Men se till att hon får mer mat.
 
Hon har tidigare gått på vanligt torrhö och när vi köpte henne gick vi över på en blandning av torrhö och hösilage. Nu sedan i dec har vi gått över helt till hösilage.
Jag kanske får gå tillbaka till en blandning av båda igen.
 
Hon har tidigare gått på vanligt torrhö och när vi köpte henne gick vi över på en blandning av torrhö och hösilage. Nu sedan i dec har vi gått över helt till hösilage.
Jag kanske får gå tillbaka till en blandning av båda igen.
Det beror ju på vad höet respektive silaget innehåller...
 
Hon har tidigare gått på vanligt torrhö och när vi köpte henne gick vi över på en blandning av torrhö och hösilage. Nu sedan i dec har vi gått över helt till hösilage.
Jag kanske får gå tillbaka till en blandning av båda igen.

Har ni tagit med i beräkningen att silaget innehåller mer vatten? D v s för varje kilo är det mer vatten och mindre foder. Så jag hoppas verkligen att ni inte tagit 1 kg hö och ersatt med 1 kg hösilage, för det kan ju bli hur fel som helst.

Eftersom ni inte har analys vet ni ju inte ens hur många kg ts hästen får.
 
Hej!
Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden sticket ut. Höftbenen syns och hon har tappat nästa alla muskler på hela kroppen.
Jag fick reda på att hon inte fått lunchhö den senaste månaden.
Hon blev avmaskad den 27/11 och hade då ordentligt med mask.
Vi satte på henne en tjock fårskinnspadd under sadeln i början av dec för att avlasta hennes rygg.
Ponnyn är pigg och framåt och äter upp all sin mat.

När vi köpte henne i somras fick hon en näve betfor och en näve korn tillsammans med vitaminer. Sedan fick hon 6 kg Hö om dagen. Hon gick då bara i hagen hela dagen.

Nu får hon 2 dl müsli och 2 dl veteranmüsli, 1 dl lusern, vitaminer, mineraler, magnesium, hyaluronsyra och b-vitamin. Detta får hon 2 ggr om dagen.
Hon fick utan min vetskap bara 6,5 kg fram tills förra veckan då jag fick veta att de inte fick lunch Hö längre.
Nu får hon 2,5 kg Hö morgon, halm i hagen, 3 kg Hö kl 15.30 och 3 kg Hö kl 20.

Dottern var med och red en pay&jump den 13/12 och då var hon fin i hullet. Sedan efter det har dottern ridit henne 5-6 dagar i vecka både dressyrpass och något hopp/ cavalettipass i veckan.

Jag tycker vi ska låta ponnyn vila helt nu tills vi vet vad som gör att hon tappar i hull.

Tänderna är kollade i juli av vet. Hon äter upp all mat vi lägger fram.

Kan det vara att hon behöver maskas av igen? Kan 1,5 kg Hö mindre om dagen i 1 månad verkligen göra henne så mager?

Tacksam för tips och hjälp.

Tänker inte skriva om fodret och att gör en veterinärkoll (vilket jag tycker ni ska göra), för det har så många andra redan gjort. Något annat jag reagerar på är det du skriver om fårskinnspadden. En fårskinnspad avlastar ju INTE nödvändigtvis ryggen. Det beror ju helt på hur sadeln ligger. Den kan göra mer skada än nytta, så att du vet det. Är sadeln ordentligt utprovad?
 
Har ni tagit med i beräkningen att silaget innehåller mer vatten? D v s för varje kilo är det mer vatten och mindre foder. Så jag hoppas verkligen att ni inte tagit 1 kg hö och ersatt med 1 kg hösilage, för det kan ju bli hur fel som helst.

Eftersom ni inte har analys vet ni ju inte ens hur många kg ts hästen får.
Hej!
Klart vi inte gjort det hon fick 1 kg torrhö och 1kg hösilage när vi blandade. Nu får hon 3 kg hösilage per måltid utom frukost då får hon 2,5kg ( hon hinner inte äta mer innan hon ska ut i hagen )
 
Hej!
Klart vi inte gjort det hon fick 1 kg torrhö och 1kg hösilage när vi blandade. Nu får hon 3 kg hösilage per måltid utom frukost då får hon 2,5kg ( hon hinner inte äta mer innan hon ska ut i hagen )

Jag vågar mig på den sedvanliga händelsen: proteinbrist som syns först när det gått längre tid. Normalt framåt vårkantan (de flesta skyller på pälsfällning). Jag hade troligen satt till 1 kg lusern morgon och kväll, och tagit ett maskprov.
 
Tänker inte skriva om fodret och att gör en veterinärkoll (vilket jag tycker ni ska göra), för det har så många andra redan gjort. Något annat jag reagerar på är det du skriver om fårskinnspadden. En fårskinnspad avlastar ju INTE nödvändigtvis ryggen. Det beror ju helt på hur sadeln ligger. Den kan göra mer skada än nytta, så att du vet det. Är sadeln ordentligt utprovad?
Sadeln är hennes och utprovad till henne enligt förra ägaren. Jag köpte padden men använde inte den förren tjejen som ridit vår ponny tyckte vi skulle ha den till henne. Min dotter kan ibland hamna fel i hoppningen och dunsa i ryggen, ponny kan hoppa jättestora språng ibland och då är det inte alltid lätt att hänga med.
 
Hur är det med tänderna? En häst som börjar komma till åren får ofta tendenser till glattbett, och det är ju inte lätt att få i sig det man ska då. Uppblött lusern kan vara en lösning för att få hög oktan på fodret.

Men är det en häst med fångkänning är det ju JÄTTEVIKTIGT att ha analys, med sockerinnehåll.
 
Det verkar som om det blev lite dåligt med protein i höet på många håll i år. Er häst kanske får i sig väldigt lite näring. Utan analys är det ju jättesvårt. Jag förstår rädslan för övervikt och fång eftersom jag själv har fd fånghästar, men om hästen tappar i hull och samtidigt äter så mycket den får, så verkar det ju som näringen inte riktigt räcker till. Det går inte att ge lite mer foder till natten?
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Har riktigt svårt att hitta en passande sadel till vår c ponny som var dotter på 9 år rider. Dotter är stor för att vara 9år...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 280
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 322
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 635
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp