var det rasistiskt sagt?? + ält

Icehorses

Trådstartare
Jag pratade med min bästis om en tjej som är "nysvensk" som ska vara med i ett projekt och jag sa till min kompis "hon pratar ju utan brytning och så, det kunde ju varit lite störande annars" (iom att vi ska presentera för många människor). Och min kompis blev sur och sa att det var rasistiskt sagt? Men det var det väl inte? rasistiskt vore väl att inte vilja ha henne med alls?

Dessutom, har ältat detta hela kvällen nu. Jag ältar ALLT negativt nån säger åt mig, ibland i flera dagar. Vad kan jag göra för att sluta bry mig så vad andra tycker?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Om dy flyttade till ett annat land och fick höra att det var störande att lyssna på dig pga din brytning, vad hade du känt då?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag tycker inte det var rasistiskt sagt. Jag har själv svårt för vissa dialekter och brytningar, jag hör lite dåligt då :o Så jag tycker det kan vara störande att lyssna på tex föreläsning där någon har brytning (oavsett land personen har brytning ifrån) eller någon av dialekterna som är jobbigare.
Tex skånska får jag ont i magen av :p
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

fett otrevlig grej att säga, oavsett om man tycker det är rasistiskt eller inte.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag kanske ska lägga till att jag menade inte bara brytning som dialekt, utan snarare i den mån att man inte förstår vad hon säger, vilket jag tillade till min kompis.

Alltså inte en dialektal fråga.

Om jag kom till ett nytt land och inte kunde språket bra skulle jag inte ifrågasätta om jag blev "bortvald" pga kommunikationsproblem. Nu var ju inte detta situationen men det var det jag ville lyfta fram med att hon funkade bra, eftersom hon kan uttrycka sig väl.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Kunde du inte säga det bara då? "Fan vad **** uttrycker sig bra, det här kommer ju gå skitbra" istället för uttrycka sig utifrån att du förutsätter att alla med svart hår pratar dålig svenska?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag tycker inte det var rasistiskt sagt, jag själv hade kanske inte uttrycka mig på det sättet. Men jag tycker det är jättejobbigt att lyssna på folk med brytning eller grov dialekt. Jag måste ha en mindre utvecklad hjärna eller nått, men jag måste koncentrera mig och hänger inte med. Men jag vet att problemet ligger hos mig, folk med brytning eller dialekt kan ju inte rå för det. Så jag har förståelse för att du tycker det är "störande", då jag själv finner det ansträngande.

Men samtidigt tycker jag INTE att du ska sluta bry dig om vad folk tycker. Snarare tvärtom, lyssna på vad din kompis sa och försök förstå hur hon uppfattade det och begrunda det lite.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Vart kom svart hår in i bilden?

TS - nej det är inte rasistiskt att ha svårt för att förstå någon som bryter. Eller att vilja ha bra talare i sin grupp, om man nu ska presentera något för många människor.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag tycker inte det var rasistiskt, hade tyckt det var samma sak att kommentera om dialekt. Hade inte heller tyckt det var ett dugg konstigt om någon tycker det är jobbigt att förstå mig om jag pratar på knacklig spanska (exempelvis)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ja, det är alldeles fruktansvärt rasistiskt.

Allt man säger idag är rasistiskt. Vill man inte anklagas för rasism får man sy igen munnen med nål och tråd.

Så dra ett djupt, lugnande andetag. Människor som ständigt gapar om rasism kommer fortsätta göra det, oavsett vad du säger eller inte säger. Om alla skulle anpassa sig efter dem skulle ingen någonsin kunna prata om problemen som kan uppstå i integreringsprocesser. Och missnöjet och den verkliga rasismen skulle frodas. Vem gagnar det? Inte är det nysvenskarna som rasism-gaparna vurmar så mycket för i alla fall :crazy:
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ts hade förmodligen inte förutsatt att Lisa från Falun, Emma från Halmstad eller någon annan med svenskt ursprung hade haft problem med att bli förstådd pga brytning som hon uppenbarligen gör med personer med det ursprung tjejen trådstarten har.

Det rasistiska är väl just att ts förutsätter detta.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Tja, eller så funderar man över vilka förutfattade meningar man har istället för att lufta dem?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Tja, eller så funderar man över vilka förutfattade meningar man har istället för att lufta dem?

Förutfattade meningar?

Jag har en nära vän som jobbar på migrationsverket. Varje dag träffar han människor som har kommit hit som vill jobba, som vill hjälpa till, som vill göra något. Det får de inte, för att reglerna ser ut som de gör. Det är inga "förutfattade meningar" - det är ett jätteproblem. Ett annat jätteproblem är att de här människorna inte får den hjälp de behöver och som de måste få. Hur kan det vara etiskt att så till den milda grad ta ifrån vuxna människor rätten att bestämma över sina egna liv?

Men det går ju inte att prata om. För att det är rasistiskt. För att det är "förutfattade meningar".

Min vän var helt förstörd förra veckan. Han hade träffat en könsstympad kvinna som blivit misshandlad och utkastad av sin man. Hon hade ingenstans att ta vägen. Vem ska slåss för den kvinnan? Vem ska slåss för alla kvinnor, alla barn och för den delen alla män som lever under förfärliga förhållanden även efter att de har kommit hit om vi inte ens får prata om att det finns problem - för att det är rasistiskt?

Det är ett sådant jättesvek mot alla dem - särskilt kvinnor - som verkligen behöver hjälp att jag nästan gråter när jag skriver det.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Oj! Var i TS inlägg menar du att detta togs upp? Hur i att hon förutsätter att de med det ursprung tjejen hon pratar om inte kan göra sig förstådda på svenska har att göra med dessa problem?

Jag håller med om att det du tar upp verkligen är problem vi måste lösa, hur det förbättras genom att uttrycka sig fördomsfullt ser jag inte riktigt, kan du utveckla?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ja, jag tycker det var väldigt onödigt sagt. Om någon sagt detsamma om dig, hur hade du då reagerat?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag vet inte vad den riktiga definitionen av rasist är, så jag vågar inte svara på din fråga.

Däremot blir jag förvånad över att många verkar ta för givet att det rör sig om en person med svart hår, som har flytt till Sverige (någon tar upp könsstympade misshandlade kvinnor).

Som jag upplever det lyfter TS upp något positivt - att personen pratar bra svenska. Även om hon kanske inte uttryckte sig jättediplomatiskt. Att någon som inte är född i Sverige kan ha problem med språket tycker jag inte är ett dugg konstigt. Och det är ingen större skillnad om individen är från Irak, Kina, Holland eller USA.

Är det rasistiskt att tycka att det är jobbigt att prata (på svenska) med en nysvensk inflyttad från USA? Är det rasistiskt att tycka det är jobbigt att prata med en nysvensk inflyttad från Irak eller Syrien? Är det rasistiskt att ta för givet att en inflyttad Holländare inte pratar perfekt svenska?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Ja, det är alldeles fruktansvärt rasistiskt.

Allt man säger idag är rasistiskt. Vill man inte anklagas för rasism får man sy igen munnen med nål och tråd.

Så dra ett djupt, lugnande andetag. Människor som ständigt gapar om rasism kommer fortsätta göra det, oavsett vad du säger eller inte säger. Om alla skulle anpassa sig efter dem skulle ingen någonsin kunna prata om problemen som kan uppstå i integreringsprocesser. Och missnöjet och den verkliga rasismen skulle frodas. Vem gagnar det? Inte är det nysvenskarna som rasism-gaparna vurmar så mycket för i alla fall :crazy:
Håller med, man får inte säga nånting alls..

Det rasistiska är väl just att ts förutsätter detta.
Varför är det rasistikt?

Är det rasistiskt av mig att fundera över om min nya kollega från england pratar ren svenska?
Är det rasistiskt av mig att fundera över om nya grannarna från irak pratar ren svenska?

Det verkar ju enbart vara rasistiskt att lufta tankar, oavsett slag, om folk som kommer från mellanöstern..

Det är ju faktiskt så att ganska många (alla?) av dom som nyligen flyttat hit oavsett land inte talar ren svenska, så det är ganska naturligt att man förutsätter att dom inte talar rent.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 718
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 935
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 629
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp