var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag kan bara inte förstå att missuppfattningen hos en "politiskt och kulturellt korrekt person" rörande orden Neger och Nigger har fått sådant feste i sverige.

Ordet Neger (ursprung Latinets/italienskans Negro som betyder svart) används för att beskriva en hudfärg och används dagligen av Svarta afrikaner för att beskriva var de kommer ifrån, Till exempel var det ett antal Svarta (Blå-Blue) Kenyanska damer på Teneriffa som frågade meg om jag någon gång varit i Afrika, Jag svarade att jag varit i Egypten, varpå damerna ifråga sade: We meen Black Afrika, where the negroes live.

Nigger däremot, är ett nedsättande uttryck som beskriver en lägre ansett person. Denne "politiska och kulturellt korrekta person" har altså blandat ihop begreppen/inte förstått skilnaden och resultatet är vad vi har i sverige idag där neger är likställd med rasistiskt uttalande
Du har rätt i innehåll men fel i sak.

Det är numera vedertaget och accepterat att "neger" och "nigger" är synonymer och att betrakta som nedsättande. Detta är inget som är konstigt, PK eller ens en gnutta kontroversiellt. Språk utvecklas och avvecklas. Vad svarta kenyanska damer på Teneriffa säger är fullständigt irrelevant - språkbruk måste ses inom sin kontext och i svenska språkets kontext är "neger" nedsättande. Det är inte ens något som borde behöva diskuteras.

Vad gäller att svarta själva använder "neger" så är det jämförbart med homosexuella som kallar sig själva "fjolla" och jag hade här kunnat gå på ett långt resonemang om motstånd och subversion men jag tvivlar på att det kommer att leda någonstans så jag avstår.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Varför kan man prata om ögonfärg med inte hudfärg?
Eller om hårfärg.

Herregud, i afrika är de mörka, i norden är vi blekfisar, spelar det någon roll?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Vad tror du själv är skillnaden mellan att säga "han har bruna ögon" och att säga "han är (en) neger"?

Om man använder ord som "neger" så finns det per automatik en värdering varför hudfärgen plötsligt spelar väldigt stor roll - varför är det så, tror du? Det är ju inte för oss som INTE använder n-ordet som hudfärg spelar roll.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nej, det spelar väl ingen roll om någon är vit eller mörkhyad. Det som spelar roll är väl just hur man uttrycker sig. Det kommer alltid finnas en historia, och uttrycken vi använder speglar vissa värderingar utifrån den. Att använda ordet neger utan att förstå eller vilja bry sig om problematiken, är att föra de värderingarna vidare.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Spinner vidare på det med ord som är nedsättande etc. Såklart säger jag inte neger, eftersom det nu ÄR vedertaget nedsättande.

Men det slog mig, kan vi värna om att uttryck och företeelser inte svartmålas? Bara som exempel, är inte Svastikan eg. en romersk (eller var det egyptisk) symbol? Nu är den ju förbjuden för att nazi-Tyskland "stal" den. Kanske skulle vara en vanlig tribal-tatuering annars:D nä skämt åsido. Ingen stor förlust att inte kunna använda den, ville bara ha ett exempel.

Kommer inte på fler ord eller symboler men jag tänker även på Sveriges äldre religion, Asatro eller vad man kallar den. Det känns som det automatiskt kopplas till vit makt-musik och nationalism. Själv är jag väldigt fascinerad av alla gamla ur-religioner och mytologier, men vågar knappt erkänna att jag kan lite av den svenska. Tråkigt när man jämför med ex. Storbritannien där ur-religionen fått en renässans inom det hyffsat accepterade Wicca. Jag har vänner från mellanöstern som bär halsband med gamla symboler från assyriska riket ex. Men skulle inte folk se snett på den som bar en Torshammare?

Ja lite filosofier bara, nån som är med på vad jag menar?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Om man säger 'han har mörka ögon' och 'han har mörk hud'.
Det är ju fortfarande helt tabu att säga något om hud färg.

Det blir vad man gör det till, imo.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Swastikan betyder hopp/tur i östasien har jag för mig, rätta mig om jag har fel.

Det där med asatron kopplas till vit makt/musik, har jag aldrig hört förut. Jag är jätte intresserad av asatron, jag har faktiskt lärt mig alla runor (bara för att kunna skryta lite ^^).
Vill dy ha mjölnir runt halsen, go for it. De flesta du möter kommer inte ha en aning om vad det är för en udda hammare du har.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 832
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 990
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp