var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Om det nu är relevant vilken hudfärg personen i fråga har så tycker jag inte det är fel att använda mörkhyad. Det är dock sällan jag känner att jag måste använda det.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Om jag skulle skapa en tråd här på buke där jag propagerade för att småtjejer själva ska få välja om de vill ha slöja eller inte, att man inte ska behöva ha sex om man inte vill och att jag tycker att det är lite konstigt att detta inte är självklart för alla är jag villig att sätta min högra hand och båda mina ben på att anklagelserna skulle hagla ("Det är rasistiskt!" "Du är insnöad!" "Det är "deras" kultur, "de" måste få göra som "de" vill!"). Jag tycker att det är helt förfärligt att människor som ser sig själva som någon slags kämpar för dessa utsatta individer står i vägen för den hjälp som de mest utsatta verkligen behöver.
Det beror förmodligen på hur du ropar.

Jag tycker att flickor/tjejer/kvinnor själva ska få bestämma över sitt sexliv och sin klädsel oberoende av vad deras föräldrar tycker och vilken religion de tillhör. Jag tycker att samhället misslyckas fatalt med att skydda flickor (och pojkar för den delen) som riskerar utsättas för tvångsgifte, omskärelse och hedersmord. Detta tycker jag öppet och debatterar för ofta och jag har ännu inte blivit kallad rasist.

Jag är dessutom motståndare till omskärelse av småpojkar. Har inte kallats rasist.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

kl

Nej jag förstår inte hur det kan vara så viktigt att få kalla människor neger. Hur kan ett enda ord ha en sådan betydelse för någon att man försvarar ordet till den milda grad. De flesta människor verkar ha en helt naturlig inneboende känsla för att behandla andra människor med respekt. Men jag antar att man inte kan räkna med att den respekten bor hos alla människor.

Dåligt exempel men det enda jag kommer på.
Jag kan säga till en kille att jag tycker att ordet slampa är ok att använda i sovrummet. Men att ordet hora inte är okej, aldrig har jag mött någon som säger "ja men JAG tycker att hora och slampa är samma sak, så nu tänker jag kalla dig det ändå" inte heller har någon haft behovet av att kalla mig saker ute bland folk, eller säga till någon annan att jag skulle vara en slampa. De verkar helt enkelt ha tillräckligt med respekt för att kunna ta informationen "slampa-ok hora-inte ok" utan att jag ens behöver förklara varför. Hur kommer det sig då att andra människor vet att det finns människor som mår dåligt av ordet neger men ändå tycker att det är OTROLIGT viktigt att använda det? för mig är det liksom tillräckligt att någon säger att det ordet inte känns okej för dem, jag behöver inte ta reda på ordet historia, före detta betydelse och förmodade andra betydelser
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Då är det super om man har bra vänner som kan peka ut tankevurpor en gör.

Ja, precis! Jag sa nog "neger" om mörkhyade tills jag var 14-15 år :o. Mina föräldrar, eller främst min mamma, är väldigt glada i att använda sådana ord för att beskriva människor så jag hade ju påverkats hemma. Tur att det kom in andra människor i mitt liv som är lite trevligare och mer bildade än mina föräldrar.

Mammas skrev:
Sedan håller jag inte med om att klimatet ser ut som du beskriver, att man kallas rasist så fort man öppnar käften är snarare en skröna imo, upprättad av folk som har en rasistisk värdegrund. Jag har inte lyckats bli kallad det när jag diskuterat, trots att jag inte på något vis tycker att det fungerar perfekt idag, de jag sett bli kallade det har dock väldigt tydligt haft en rasistisk värdegrund.

Jag känner inte heller igen att man skulle bli kallad rasist så fort man öppnar käften.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Stopp i galoppen

Rasism innebär väl egentligen att man bedömer olika raser mer eller mindre värda samt tillskriver dem speciella egenskaper utifrån ras, vilket jag inte gjorde med mitt uttalande?

Att över huvud taget tro att det finns människoraser är rasistiskt!


Ja denna tjej var från mellanöstern [...]
Då är ju frågan om du faktiskt vet att hon flyttade från mellanöstern nyligen och är ett språkgeni, eller om du utifrån hennes namn och utseende antog att hon skulle prata med brytning.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nä, inte jag heller. Har aldrig någonsin kallats rasist. Däremot svenskfientlig, vad fan nu det är.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Till de flesta i tråden.

Jag tycker det är väldigt synd att jag blir anklagad att vara rasist när det enda jag gör är att ifågasätta varför mörkhyad låter så himla mycket mer lärt, kunnigt och allt nu nu har skrivit. Jag har heller aldrig blivit anklagad för att vara rasist förens nu, över internet. Och jag utrycker mig minst lika klumpigt i tal.
Jag känner inget som helst 'tvång' att få säga neger, jag kan gott säga mörkhyad om folk tydligen tycker det är så myket vackrare.
Jag vet hur mörkhyade har behandlats 'förr' i tiden, men någon av er påpekade att det är 2013.

Kan passa på att ge er ett väldigt bra film tips; 'Niceville' kallas den i sverige och finns även som bok.

Efter incidenten med med att beskriva min pojkvän när jag var yngre, antar jag att jag lärde mig min läxa. Om jag måste beskriva en en människas hudfärg nu för tiden, säger jag mörkhyad eller svart. Min släkt har alltid kallat mörkhyade för negrer utan att på något sätt vara nedvärderande. Ska försöka mig på ett exempel:
'Har ni sett den där jätte bra filmen med Jack Nicholson och han den där... Ja, vad heter han nu igen? Ni vet negern som spelar så himla bra? Han var med i filmen xxxxx.'
Nu kommer ni säkert vända och vrida på allt jag sagt ändå, ni har ju redan bestämt att jag är hur rasistisk som helst.
Synd att ni har så fel.

Nu ska jag erkänna att jag utycker mig klumpigt i skrift, gör syftningsfel och en massa annat. Men det vet jag redan. Jag läser om mina meningar flera gånger och ändå blir det fel.

Silkisif, utrycker sig mycket bättre och har skrivit vad jag ville ha sagt.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Får jag fråga vad som gör att du rekommenderar Niceville?

Jag har inte sett filmen, men däremot läst boken. Jag tycker att det är en rätt fruktansvärd skildring av hur svarta människor har behandlats betydligt senare än för flera hundra år sedan. Hur i hela fridens namn stödjer den din sak?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag vet hur mörkhyade har behandlats 'förr' i tiden, men någon av er påpekade att det är 2013.

Menar du att du på allvar tror att personer med mörk hy behandlas på samma sätt som de med ljus hy idag i Sverige?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Stödjer min sak? Så menade jag inte. Antingen skrek jag udda eller så missförstod du mig.

Det är en väldigt bra film i ämnet som jag tycker bör lyftas fram. Den är klart på min topp 5 listan över filmer.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nä men det är ju det jag menar, det är svårt att hitta neutrala ord som ändå är beskrivande.
Håller med dig om att det inte är ofta man behöver använda dem. Är väl mest om man omtalar någon i 3e person. Säg att jag vill berätta för min kompis x att jag har träffat en ny kompis y som är jättetrevlig och x vill att jag berätter mer om henne. Hon är från Syd-Afrika och hon är "inte vit". Vilket ord skall jag använda för att beskriva hennes etnicitet? Får man säga "svart"?

Jag ser inte hudfärg och jag har aldrig känt ett behov av att beskriva människors hudfärg. Människa som människa liksom. Varför måste, i ditt exempel, din kompis veta att nya kompisen är svart över huvud taget egentligen? Att hon är från Syd-Afrika är ju så klart intressant att veta, men hudfärg, vad spelar det för roll?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

kl

orkade för en gångs skull inte ens läsa igenom hela tråden.

Dessa "rasist eller inte" trådarna tycker jag har blivit otroligt förutsägbara och uttjatade.


Till ts

Jag ser inget rasistiskt i det du sa.

En av tjejerna i mitt stall har en dansk hovslagare..han ska alltid börja prata med mig och jag avskyr det...fattar noll av han säger:o
Men jag bara nickar och "hmhmar" på ställen jag tycker verkar ok:p
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Håller med, man får inte säga nånting alls..

jag tror folk vill få det till att alla är rasister så dom framstår som så jävla präktiga själva:p

Är det rasistiskt av mig att fundera över om min nya kollega från england pratar ren svenska?
Är det rasistiskt av mig att fundera över om nya grannarna från irak pratar ren svenska?

Bara på Bukefalos:cautious:

Det fetstilta svarta är mina intelligenta inlägg;)
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag pratade med min bästis om en tjej som är "nysvensk" som ska vara med i ett projekt och jag sa till min kompis "hon pratar ju utan brytning och så, det kunde ju varit lite störande annars" (iom att vi ska presentera för många människor). Och min kompis blev sur och sa att det var rasistiskt sagt? Men det var det väl inte? rasistiskt vore väl att inte vilja ha henne med alls?

Dessutom, har ältat detta hela kvällen nu. Jag ältar ALLT negativt nån säger åt mig, ibland i flera dagar. Vad kan jag göra för att sluta bry mig så vad andra tycker?

Jag tycker att detta är klumpigt utryckt av dig men inte rasistiskt jag tycker också att din kompis är ganska omoget att bli sur istället för att bara tala om vad denne ansåg om ditt uttalande.

OT

Väldigt intressanta uttalanden i tråden.

Mina åsikter.

Man behöver inte nödvändigtvis vara rasist för att man använt ordet neger(utan negativ mening) men att använda ordet "neger" är ett rasistiskt uttalande därför att de finns människor som känner sig kränkta och associerar detta med rasistiska åsikter så varför medvetet riskera att såra någon?

Vänligen skilj på att vara rasist och att ha uttala sig på ett sett som kan uppfattas rasistiskt. Det är så lätt att man utrycker sig fel eller att man faktiskt inte vet att de man just sa kan uppfattas kränkande för en folkgrupp.

Till Er som säger att det är ok att kalla folk för negrer därför att de inte var ett skälsord från början: är det okej att kalla en människa med funktionshinder för idioter då också? Ja mena idiot var ju faktiskt det fackligt korrekta ordet för en person med funktionsnedsättning (psykiskt eller fysiskt). som exempel är att en vänster hänt person en kvarts idiot så det måste ju vara ett korrekt uttalande även idag?

Näh skriker alla då för man kallar inte folk idiot, näh de gör man inte för att ordet idiot började missbrukas och användas som skälsord så därför avskrevs ordet och man hittade i ställer andra ord att använda sig av.

Språket utvecklas och förändras ständigt på gott och ont men i faller neger och och idiot känns det som att de bestämmande fattade rätt beslut. Orden är förlegade och uppfattas negativt därför byter man ut dem till mer lämpliga ord tills dessa nya ord blir gamla och förlegade för då kommer dem att bytas igen och detta kommer fortsätta så länge folk väljer att missbruka språket.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Vad trött jag blir när ordet präktig används som ett skällsord. Jag har inget emot att kallas präktig om det är det man är när man tänker efter litegrann och inte är helt ignorant.
Får flashbacks till ett realityprogram där en tjej förolämpade en annan genom att säga "gå och läs en bokjävel" :p. Hon var tydligen tråkig...
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Aha! Så hon är en sådan där vi alla fruktar - en som springer omkring och välter sillburkar och rycker blommor ur stången på midsommar, snor och förstör julklappar i juletider? :D
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Aha! Så hon är en sådan där vi alla fruktar - en som springer omkring och välter sillburkar och rycker blommor ur stången på midsommar, snor och förstör julklappar i juletider? :D

Gissningsvis, en riktig antisvensk-Grinch :D
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag förstår hur du menar.

Det jag vill ha fram är lite det att vissa slänger ur sig att andra är rasister för att framstå som just präktiga själva. I detta sammanhang använde jag präktig som en synonym till duktig/ordentlig.

Inget fel med att vara präktig, det är pondus;)
men min åsikt är att man ska vara det i rätt situation
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 560
Senast: Mineur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp