var det rasistiskt sagt?? + ält

Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Kanske därför att det säger något om hennes bakgrund/vad hon upplevt? Stor skillnad på att ha varit vit vs svart där eftersom apartheid inte avskaffades förrän 1990....

Var det enda exempel jag kom på i farten så nej, särskilt ofta behöver man inte definiera någons hudfärg.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nu har jag inte läst hela tråden och jag vet inte om det var rasistiskt sagt, det vet nog bara du.

Jag bor i Danmark sedan augusti och pratar flytande danska men såklart med lite brytning/accent.
Danska är dessutom mitt 6:e språk jag lärt mig och mitt 4:e språk jag pratar flytande.

Jag hade blivit extremt ledsen om folk hade "dömd mig" eller påpekat min brytning i en negativ bemärkning.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Jag pratade med min bästis om en tjej som är "nysvensk" som ska vara med i ett projekt och jag sa till min kompis "hon pratar ju utan brytning och så, det kunde ju varit lite störande annars" (iom att vi ska presentera för många människor). Och min kompis blev sur och sa att det var rasistiskt sagt? Men det var det väl inte? rasistiskt vore väl att inte vilja ha henne med alls?

Såvida du resonerar och pratar om alla med dialekt på samma sätt, så var det väl inte ett rasistiskt motiv bakom. Vill du undvika alla med dialekt också i ert projekt?

Dessutom, har ältat detta hela kvällen nu. Jag ältar ALLT negativt nån säger åt mig, ibland i flera dagar. Vad kan jag göra för att sluta bry mig så vad andra tycker?

Bli tryggare i dig själv. När du är tryggare i dig själv kommer du också bli en trevligare person för din omgivning. När du är trygg i dig själv behöver du inte hitta fel hos andra för att själv känna dig bra. Exakt hur man gör är ingen quick-fix utan kräver tid och medvetenhet men läs gärna lite psykologi och bli mer medveten om dina egna tankemönster och varför de ser ut som de gör.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Det jag vill ha fram är lite det att vissa slänger ur sig att andra är rasister för att framstå som just präktiga själva. I detta sammanhang använde jag präktig som en synonym till duktig/ordentlig.

På vilket sätt träffar du på det? Menar du att folk som egentligen tycker motsatt säger att de tycker på ett visst sätt för att framstå som duktiga och ordentliga, fast de egentligen alltså inte alls tycker som de säger?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

tänkte mer på detta. Blåman (på fornsvenska blaman, fornnordiska blámaðr, egentligen betydande "svart man är det okej eller
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

det kan ju inte vara nåt rasse med då det är en beskrivning av en person
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Tycker du det? För vet du, jag har aldrig sett en blå person.

Förutom Blue man group då. Men de har ju faktiskt en annan hudfärg under sminket.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

hnn jag menar eftersom man inte får säga neger så kan man använda blå man då det bygger på det fornnordiska ordet för färgad person
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Hur ska man avgöra om du är positivt inställd till "negrer" eller inte då?

Du kanske inte har något emot "negrer" men eftersom ordet har en sån negativ innebörd i övriga samhället kanske du pga det skulle fundera på om det är lämpligt att använda det när du är ute med folk runt dig. Tycker du det är värt att bli tagen för en främlingsfientlig rasist av folk du möter bara för att du tycker bättre om att säga "neger" än att säga "mörkhyad"? Känner du så starkt för att använda ordet "neger" istället att du är beredd att skapa så pass starka reaktioner runt dig och göra folk upprörda och arga?

När jag, pojkvännen och våra vänner pratar ihop privat använder vi ordet "bish" (härstammande från ordet bitch) när vi vill benämna en kvinna, t.ex. "there were some new bish I had never seen befor" (där var en ny tjej jag aldrig sett innan, och ja, vi pratar engelska, bor inte i Sverige). Detta beror inte på att vi tycker att kvinnor är bitchar eller något sånt, för oss är det bara ett annat ord att använda och är inte belagt med någon negativ innebörd. Däremot inser vi alla att det inte är lämpligt att använda det öppet när det finns andra runt oss, så när vi går ut på stan använder vi inte det ordet, för vi förstår att folk kan reagera negativt.

Jag kan bara inte förstå att missuppfattningen hos en "politiskt och kulturellt korrekt person" rörande orden Neger och Nigger har fått sådant feste i sverige.

Ordet Neger (ursprung Latinets/italienskans Negro som betyder svart) används för att beskriva en hudfärg och används dagligen av Svarta afrikaner för att beskriva var de kommer ifrån, Till exempel var det ett antal Svarta (Blå-Blue) Kenyanska damer på Teneriffa som frågade meg om jag någon gång varit i Afrika, Jag svarade att jag varit i Egypten, varpå damerna ifråga sade: We meen Black Afrika, where the negroes live.

Nigger däremot, är ett nedsättande uttryck som beskriver en lägre ansett person. Denne "politiska och kulturellt korrekta person" har altså blandat ihop begreppen/inte förstått skilnaden och resultatet är vad vi har i sverige idag där neger är likställd med rasistiskt uttalande
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Nu är vi tillbaka till vad man får och inte får. Det finns ingen lag som hindrar dig från att säga neger. Däremot är det ett ord som inte uppskattas i många sociala sammanhang idag.

Nu är du väl förvisso ett troll, men jag drar den här ranten ändå. Att kalla en färgad för blåman "för det gjorde man på fornnordiska" är helt enkelt inte korrekt. Förr betydde "blå" både blå och svart. Du kan alltså inte ens försöka applicera det fornnordiska uttrycket på modern svenska utan att låta som en komplett idiot.

För övrigt kan jag ju tycka att din idé rimmar rätt dåligt med ditt nick. För du vet väl ändå att fornnordiska inte är svenska?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

japp just så menar jag

Var och när träffar du på dessa människor som säger att de tycker en sak, men inte tycker så egentligen, för att få känna sig duktigare än en annan person som tycker samma sak som de själva egentligen tycker?

Och är detta något du fått bekräftat av personerna, att de egentligen tycker något annat än det de säger, eller hur vet du det? Jag brukar utgå ifrån att personer tycker det de säger att de tycker, jag har liksom svårt att se anledningen till varför de inte skulle göra det? Om man egentligen håller med någon som man påstår har uttryckt sig rasistiskt har jag jättesvårt att förstå varför man då skulle påstå att man har en annan åsikt än den man pratar med?
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Fast nationalitet beskriver inte utseende? Jag kan ju inte beskriva någon jag känner och vet är uppvuxen i Sverige som "den afrikanska subben/snubban"? Möjligtvis "afrikanskt utseende.".

Och hur ofta talar man om grupper av människor baserat på deras utseende? Enda gången jag pratar om folks utseende är när jag pratar om en specifik person och en i samtalet inte vet vem det är så den ska beskrivas. Kom gärna med exempel! :)

Vad är "afrikanskt utseende"?
Mig veterligen bor där människor med utseende och hudfärg allt ifrån det "klassiskt" nordiska, alla typer av "araber och judar", alla varianter av asiater till det mörkaste mörka.

Så för att kunna beskriva en persons utseende måste man ovillkårligen komma in på uttryck som vit, europeisk, sydeuropeisk, arabisk, asiatisk, svart brun mmf. trots att dessa uttryck räknas som rasistiska.

Att enbart beskriva tex Obama som afroamerikan, eller Reinfeldt som nordisk duger inte då man ut i från den beskrivningen inte kan känna igen personen ifråga.
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

och vad har mitt nick ett skit parti som SD att göra sd kan betyda mucket
 
Sv: var det rasistiskt sagt?? + ält

Vad är "afrikanskt utseende"?
Mig veterligen bor där människor med utseende och hudfärg allt ifrån det "klassiskt" nordiska, alla typer av "araber och judar", alla varianter av asiater till det mörkaste mörka.

Så för att kunna beskriva en persons utseende måste man ovillkårligen komma in på uttryck som vit, europeisk, sydeuropeisk, arabisk, asiatisk, svart brun mmf. trots att dessa uttryck räknas som rasistiska.

Att enbart beskriva tex Obama som afroamerikan, eller Reinfeldt som nordisk duger inte då man ut i från den beskrivningen inte kan känna igen personen ifråga.

Nu snurrar du nog in dig Pega. Jag skulle själv inte använda begrepp som afrikanskt utseende, asiatiskt utseende eller europeiskt utseende, men det är mer träffande än att jag skulle beskriva någon som är uppvuxen i Sverige som asiat.

Och hur menar du när du anser att afrikanskt utseende inte beskriver någons utseende medan europeiskt, sydeuropeiskt eller asiatiskt utseende gör det? Mig veterligen bor det människor med alla typer av utseende i såväl Afrika, Europa, Sydeuropa och Asien.

Och jag förstår inte, menar du att dina exempel räknas som rasistiska? :confused: Det är inget jag känner igen alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 727
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 936
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 629
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp