Var får man ha häst i samhällen/städer?

L

Lethal

Hur är reglerna för hästhållning i exempelvis villaområden?
Hänger det ihop med detaljplaner eller?
Och är det generella regeler eller olika från kommun till kommun?
Det vore intressant att veta detta. Funderar löst på att köpa villa med jättetomt och bygga stall. Då är det ju bra att veta om det är tillåtet att ha hästar i området innan man slår till.
Någon som vet vilken "avdelning" på kommunen som sköter detta?
 
Det har med stadsplanerat område att göra, om du ska bygga stall alltså. Sen måste du kolla med alla grannar inom en viss radie. Det kommuner brukar tjata mest om är att marken blir förstörd av gödsel och liknande. De flesta stora kommuner brukar ha en stadsplanerings "enhet". Ring och hör med dom!
 
Men om det inte är stadsplanerat område - då måste man väl inte kolla med grannarna?
Bor man i lite lantligare områden så borde det väl vara ok?
Om flera av grannarna har häst på tomten så borde man kunna anta att det inte är något problem.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 080
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 079
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 000
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp