Bukefalos 28 år!

Var får man tag på kvistmassa?

Jen80

Trådstartare
Alltså, jag har letat som en idiot.

Någon som kan hjälpa mig?
Eller tipsa om något liknande underlag?

:bow:
 
Sv: Var får man tag på kvistmassa?

Kvistmassa är som jag förstått det en biprodukt från massaindustrin och kan bla användas som underlag på ridbanor.
 
Sv: Var får man tag på kvistmassa?

Gnist skrev:
Kvistmassa är som jag förstått det en biprodukt från massaindustrin och kan bla användas som underlag på ridbanor.
Okej! Då har jag lärt mig något i dag igen.
 
Sv: Var får man tag på kvistmassa?

Hur fungerar sånt?
Riskerar inte det att bli halt om det regnar?
Bara nyfiken, lät som ett smidigt alternativ här uppe annars. :)
 
Sv: Var får man tag på kvistmassa?

Min gubbe som jobbar på pappersbruk säger att det som kallas kvistmassa redan har gått genom pannorna en gång och innehåller lut. Hur kan man rida på sånt? :confused: Eller är kvistmassa något annat än det han menar???
//Ponnymorsan
 
Sv: Var får man tag på kvistmassa?

Kan det inte vara vanlig flis hon menar?
 
Sv: Var får man tag på kvistmassa?

Jag jobbar på pappersbruk och kan fylla i lite.
Kvistmassa är ett silrejekt med överstora bitar/fiberknippen som inte "särat på sig" i koket. (Man kan ju inte göra papper av fibrer som inte särat på sig/släppt från varandra.)
Att kvistmassan skulle innehålla lut/kokkemikalier beror nog på var den kommer ifrån. Det kan nog mycket väl vara tvättad efteråt och helt ok att använda som ridunderlag.
Då det är en ren fiberprodukt så är den olämplig att använda utomhus (blir gegga när det regnar).

För den som undrar mer om kvistmassa kan jag berätta att den används i vissa fall till att göra t ex (vy)kort med fiberstruktur i (bruna/oblekta). Det finns även omslagspapper/presentpapper som är ofärgade/oblekta med mkt synliga fibrer/fiberbuntar/bark i som den används till.
Normalt i industrin så eldas kvistmassan upp i en panna (blir till energi, t ex ånga eller el).
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 938
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 212
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Grazing
·
Kultur Jag försöker komma på namnet på en amerikansk skådespelare, men det kommer inte fram. Han var mest aktiv skulle gissa 90-talet...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp