Vår finaste lilla vän låg död en morgon.

Sorgsen

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men är i stor sorg då våran fina lilla kanin hittades död i sin bur en morgon. Vi kan inte riktigt förstå vad han dog av, önskar det hade funnits någon förklaring så det blir lättare att förstå. Han var fullt frisk och lika pigg och glad på kvällen när vi gjorde natt kvällen innan han dog. Vi har aldrig varit med om något liknande förr, bara ålderdom men inte en kanin på 1,7 år. Vi har kvar en av hans bäbisar, en liten tröst mitt i sorgen.
 
Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men är i stor sorg då våran fina lilla kanin hittades död i sin bur en morgon. Vi kan inte riktigt förstå vad han dog av, önskar det hade funnits någon förklaring så det blir lättare att förstå. Han var fullt frisk och lika pigg och glad på kvällen när vi gjorde natt kvällen innan han dog. Vi har aldrig varit med om något liknande förr, bara ålderdom men inte en kanin på 1,7 år. Vi har kvar en av hans bäbisar, en liten tröst mitt i sorgen.
Bodde han i utebur?
 
Nej innebur på nätterna då vi har extremt mycket vilt här runt gården.

Så tråkigt :(

Men i utebur på dagarna?
Jag hade ju gissat på kaningulsot som kan komma via harar
Eller E. caniculi (nozematos) som de kan smittas via mamman av och så kan det ligga latent för att plötsligt bryta ut.

http://kaninmagazinet.se/2013/august/nozematus.html

Båda dessa kan ge plötsliga dödsfall eller ha ett väldigt snabbt förlopp.

Förlorade själv min tvååriga kanin i vad som antagligen var E. caniculi förra sommaren.
Jag hittade henne väldigt dålig på morgonen. Från att ha verkat okej kvällen innan. Det vara bara att åka in till helgöppen klinik.
Precis som magkänslan sade så var det bara att göra slut på lidandet :(
 
Tack för svar.

Gulsot har jag svårt att tänka mig, rätt ovanligt här och då borde några av dom andra också vara smittade då dom delar utrymme och varierar vilka uteburar.

Ska kolla på länken, skulle kunna vara E. Caniculi efter det lilla jag vet om det. Vi hade Kollat igenom honom hos vet ca 2 mån innan men E. Caniculi syns ju inte förrän det oftast är försent som jag förstått det. Ställde även ut honom nån vecka innan han plötsligt dog, men även där så var det bara kaniner från närliggande område och låg risk för gulsot.

Beklagar att även du förlorade en fin vän för tidigt.
 
Tack för svar.

Gulsot har jag svårt att tänka mig, rätt ovanligt här och då borde några av dom andra också vara smittade då dom delar utrymme och varierar vilka uteburar.

Ska kolla på länken, skulle kunna vara E. Caniculi efter det lilla jag vet om det. Vi hade Kollat igenom honom hos vet ca 2 mån innan men E. Caniculi syns ju inte förrän det oftast är försent som jag förstått det. Ställde även ut honom nån vecka innan han plötsligt dog, men även där så var det bara kaniner från närliggande område och låg risk för gulsot.

Beklagar att även du förlorade en fin vän för tidigt.
På min kan det väl även varit tex en hjärntumör eller något annat neurologiskt också. Det är ju svårare med din då du inte hade chans att se några symptom.
Men jag väljer att tro att det var E. Caniculi för det är det som stämt bäst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 615
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa I tisdags kväll fick min älskade Abbe somna in. Ute på landet där han alltid mådde som allra bäst. Fem år och fyra dagar. Den orättvist...
Svar
11
· Visningar
1 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp