Var finns guldskor

linnvb

Trådstartare
Hej!

Nu till våren har jag tänkt att prova guldskor på min häst. Men har lite svårt att hitta var man kan köpa dessa. Vet ni var man kan få tag på guldskor utan brodd och helst som ridsko men i värsta fall kan jag även testa travskor? Finns det guldskor med sidokappor? Ska troligtvis bara ha guldskor på bakhovarna, storlek 1.
 
Hej!

Nu till våren har jag tänkt att prova guldskor på min häst. Men har lite svårt att hitta var man kan köpa dessa. Vet ni var man kan få tag på guldskor utan brodd och helst som ridsko men i värsta fall kan jag även testa travskor? Finns det guldskor med sidokappor? Ska troligtvis bara ha guldskor på bakhovarna, storlek 1.
Finns guldskor för ridhäst utan brodd men med sidokappor har jag inte sätt.

Finns att köpa på nätet.
 
Googla på "guldskor häst" eller "hårdmetallsko häst" så hittar du. Sidokappor har jag aldrig sett på några guldskor och då har jag använt det varenda vinter i närmare 15 år. Varför vill du ha guldskor till våren? (Nyfiken bara :))
 
Guldskor...världens bästa uppfinning till hästar som sliter skor på asfalt och grus. Det är svårt att hitta och min hovslagare sätter dit dem om jag verkligen ber men han är inte glad åt dem.
 
Guldskor...världens bästa uppfinning till hästar som sliter skor på asfalt och grus. Det är svårt att hitta och min hovslagare sätter dit dem om jag verkligen ber men han är inte glad åt dem.
Svårt att hitta är det väl inte? Finns att beställa/köpa lite varstans.
 
Googla på "guldskor häst" eller "hårdmetallsko häst" så hittar du. Sidokappor har jag aldrig sett på några guldskor och då har jag använt det varenda vinter i närmare 15 år. Varför vill du ha guldskor till våren? (Nyfiken bara :))

Min häst sliter mycket på skorna och har hört att guldskor ska funka bra och vill därför prova. Vill inte rida med brodd som jag fått tips av andra för det är ju inte bra för lederna att stoppa glidmomentet eller hennes naturliga vridning som hon har på bakhovarna 😢
 
Svårt att hitta är det väl inte? Finns att beställa/köpa lite varstans.

Så kan det vara.....det var några år sedan jag försökte. De jag fick tag på var de med korrmant (?) inslag och de var inte lika bra som de släta, enligt min mening. Men det kan ju vara så att det är lättare nu.
 
Min häst sliter mycket på skorna och har hört att guldskor ska funka bra och vill därför prova. Vill inte rida med brodd som jag fått tips av andra för det är ju inte bra för lederna att stoppa glidmomentet eller hennes naturliga vridning som hon har på bakhovarna 😢

Sliter din häst hela skon eller bara en del (typ tå eller en sida)? Om det är det senare så kan man be hovslagaren sätta fast en bit hårdmetall där hästen sliter som mest och på så sätt få skon att "hålla" längre
 
Sliter din häst hela skon eller bara en del (typ tå eller en sida)? Om det är det senare så kan man be hovslagaren sätta fast en bit hårdmetall där hästen sliter som mest och på så sätt få skon att "hålla" längre
Nja skulle jag säga, beroende på hur hoven ser ut så kan det funka med att bygga på skon i trakten om hästen har låga trakter men då borde hästen reda ha extra ämne där. Att bygga på skon bara i tån gör att hela hoven kommer få en bakåtbruten tåaxel.
Så extra ämne behöva både i tån och trakterna och inte bara där det behövs.
 
Om någon vet någon hemsida man kan beställa på får ni även gärna skriva vilka hemsidor som säljer. Tycker det är lite svårt att hitta🥴
 
Sliter din häst hela skon eller bara en del (typ tå eller en sida)? Om det är det senare så kan man be hovslagaren sätta fast en bit hårdmetall där hästen sliter som mest och på så sätt få skon att "hålla" längre

Hon sliter hela skorna😩
 
Nja skulle jag säga, beroende på hur hoven ser ut så kan det funka med att bygga på skon i trakten om hästen har låga trakter men då borde hästen reda ha extra ämne där. Att bygga på skon bara i tån gör att hela hoven kommer få en bakåtbruten tåaxel.
Så extra ämne behöva både i tån och trakterna och inte bara där det behövs.

Min hovslagare trycker in ett 1-2mm ämne i skon. Bygger inte nödvändigtvis på höjden
 
Hej!

Nu till våren har jag tänkt att prova guldskor på min häst. Men har lite svårt att hitta var man kan köpa dessa. Vet ni var man kan få tag på guldskor utan brodd och helst som ridsko men i värsta fall kan jag även testa travskor? Finns det guldskor med sidokappor? Ska troligtvis bara ha guldskor på bakhovarna, storlek 1.
Har du någon travshop i närheten så kan jag nästan garantera att de har guldskor för sommarbruk hemma.

Du kan även googla coromant sko, då får jag direkt upp en travshop.
 
Så kan det vara.....det var några år sedan jag försökte. De jag fick tag på var de med korrmant (?) inslag och de var inte lika bra som de släta, enligt min mening. Men det kan ju vara så att det är lättare nu.
Jag har köpt varenda vinter utan problem iallafall i minst 14 år. Däremot har många gått ifrån att kalla dem guldskor och skriver istället hårdmetallskor. Kanske har det ställt till det?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 509
Senast: Buongusto
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp