Var går gränsen?

Bukefalos är dessutom ganska ofta inkluderat i toppresultat när man söker på Google - så det är inte alls så osynligt som många kanske tänker.

Jag tror att i praktiken om man har ett nick som skriver minst några inlägg i veckan om egna erfarenheter i minst några olika ämnen så kan nån som verkligen vill identifiera personen på nån månad om man inte är väldigt medveten om vad man indirekt lämnar ut för uppgifter.
Ja precis jag tycker det är relativt lätt att känna igen bekanta här inne men sen tror jag väl dom flesta som vill var mer anonyma kanske skapar ett extra konto för sådant :)
Jag tolkade det som att @Nota hade ”stalkat” fram identiteterna genom info på Buke. Nu förstår jag att det inte var så.
Varför skulle jag stalka folk :)
Vet väl inte vilka som är medlemmar innan jag känner igen dom :)
 
Jag är mycket på sociala medier och är inte anonym, då det mesta sker via Facebook. Jag hittar också rätt ofta bukefalister och många är ju vän med andra, så det är inte svårt. Oftast är det hästens namn som avslöjar 😇

Men jag är inte anonym, jag lämnar ut rätt mycket och anser att det är nått andra inte har med att göra. Varför sitta och tänka på det, låt folk göra vad dom vill.
När det gäller barn och annat är det en annan sak, tycker jag. Men även där är det ju upp till föräldrarna.
 
Jag skriver bara sådant som klarar ”fikarumstestet”, det vill säga saker jag skulle kunna dela med mig av till kollegorna på kafferasten. Om man känner mig i verkligheten kommer man att veta att det är jag bakom användarnamnet.

Jag skriver väldigt begränsat om andra än mig själv och hunden. Min man och mina barn får själv välja vad de vill dela med sig av på nätet.

Jag tycker generellt att nätforum är ett mindre problem gällande ”oversharing” än till exempel bloggar och Instagram.
 
Jag har varit med på Buke sedan det hette Stallet. Under den tiden har jag bytt alias många gånger och varit frånvarande i perider. Tror ingen här har en susning om vem jag är så känner mig fri att skriva hur och vad jag vill.
 
För många år sedan la en person som är välkänd i mina hästomgivningar upp inlägg om otrohet. Väldigt rakt på. Först läste jag dom utan att jag förstod vem hen var, personen hade ett väldigt vanligt svenssonnamn, både för o efternamn som sitt nick, och tänkte att jösses det var avslöjande på Sveriges största hästforum. När jag sen insåg vem det var kunde jag inte annat än tro att detta var hennes sätt att ta sig ur det förhållandet. Hon berättade här först och sen gick hon hem och packade sina grejer ungefär. Anledningen till att det klickade till i mitt huvud var att hon beskrev sin bostad som hon inte ville lämna och det ihop med namnet var 100 %.
 
För mig förenklas situationen dessutom av att jag lever mitt liv i ett annat land än Sverige och därmed inte känner så värst många som 1) kan svenska och 2) skulle söka upp ett forum som Bukefalos, och därigenom lyckas identifiera mig :D
 
Är inte så brydd om någon räknar ut vem jag är, försöker uppföra mig lika väl här som IRL så jag känner inte att jag behöver vara anonym. Det kan ibland störa mig att man skapar nytt nick för att diskutera något känsligt. För alla som svarar byter ju inte nick när de delar sina erfarenheter. Men det beror så klart på frågan också.

Delade nog mer om mitt barn när han var mindre, det har långsamt blivit färre inlägg allt eftersom han blir mer självständig. Men inget jag direkt tänkt på, skriver ju inte jättemycket generellt heller.

Någon annan social media har jag knappt, ingen snap eller instagram, har ett facebookkonto eftersom mycket med föreningar uppdateras där, och messenger är den rådande kommunikationen.
 
Jag är inte det minsta anonym här. Mitt jobb innebär även att jag både vetandes och ovetandes har studenter och säkert även kollegor som rör sig på forumet. Framförallt att studenter finns här påverkar vad jag skriver- de ska inte behöva läsa om mig hur som helst och behöva ta ställning till det. Jag kan vara rätt så öppen med dem, men det ska vara ”med flit” så att säga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
26 818
Senast: Thaliaste
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 429
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp