Var går ni för boktips/lästips?

Boksläpparevent, bjuda in massa med folk (kanske inte så bra tips nu men förhoppningsvis längre fram), kanske du kan ha ett ettårskalas för din bok sen ^^

lokala bokhandeln, gå in och hör med dom, berätta vad du skrivit och verkar dom nyfikna, kanske ge dom en kopia att läsa/låna och hoppas att dom vill sälja hos sig? Dom kan kanske få ett mindre antal ex av boken, säljs dom slut, kan man ju fylla på med lite mer senare.

I en lokal kafé här där jag bor har dom en liten bokhylla med böcker, finns det någon sån hylla nånstans där du bor kanske skänka ett blädderex till den? :)

Beroende på vad typ av bok du skrivit kanske det finns nån form av föreningar som kan vara intresserade, som andra redan skrivit kan det vara bra att föreläsa om sin bok. Typ en mini turné hos lokala intresserade.

Jag själv kollar på biblioteket, bokbutikers topplistor på deras hemsidor, FB grupper för olika genrer och tips från familj och bekanta.
 
Ropar på @Anna som jag tror kan ha idéer.

Oj, förlåt, jag glömde visst svara på detta! Hej @bettysmatte, vad kul att din bok är ute nu!

Jag skulle tipsa om att kontakta bokbloggare och instagrammare och fråga om du får skicka ett recensionsex. Vissa är ganska överbelastade av sådana och läser inte allt som kommer, så då är det bra att fråga.

De flesta av oss finns även på Goodreads, men jag vet inte riktigt hur man ska bära sig åt för att "spread the word" där, om jag ska vara ärlig.

Facebookgrupper är också bra, men kolla först att gruppens regler tillåter att författare promotar sig själva :) Där kan du förstås lägga in en länk till boken på Goodreads, med hopp om att många lägger till den i sin läslista och därmed kommer upp i andras flöden!
 
Oj, förlåt, jag glömde visst svara på detta! Hej @bettysmatte, vad kul att din bok är ute nu!

Jag skulle tipsa om att kontakta bokbloggare och instagrammare och fråga om du får skicka ett recensionsex. Vissa är ganska överbelastade av sådana och läser inte allt som kommer, så då är det bra att fråga.

De flesta av oss finns även på Goodreads, men jag vet inte riktigt hur man ska bära sig åt för att "spread the word" där, om jag ska vara ärlig.

Facebookgrupper är också bra, men kolla först att gruppens regler tillåter att författare promotar sig själva :) Där kan du förstås lägga in en länk till boken på Goodreads, med hopp om att många lägger till den i sin läslista och därmed kommer upp i andras flöden!
Goodreads har jag lagt till både mig och boken hos nu men, nä, jag förstår nog inte riktigt heller hur man ska "komma vidare" så att säga.... :confused:
 
Jag har också skickat in ett smakprov till smakprov.se, vilket gör att man snart ska kunna läsa en bit ur boken hos nätbokhandlarna.

På många ställen har jag sett tipset att ha en liten utlottning av ett ex av boken på sin facebooksida/instagram. Det tycker jag låter vettigt, och som en kul idé.... :)
 
Jag har också skickat in ett smakprov till smakprov.se, vilket gör att man snart ska kunna läsa en bit ur boken hos nätbokhandlarna.

På många ställen har jag sett tipset att ha en liten utlottning av ett ex av boken på sin facebooksida/instagram. Det tycker jag låter vettigt, och som en kul idé.... :)

Ja, det är bra! Där kan du också ta bokbloggare och bookstagrammare till hjälp, det är vanligt att man får två ex - ett till sig själv och ett till utlottning - när författare eller förlag vill göra extra reklam.
 
Jag försöker marknadsföra min egen bok utanför den omedelbara släkt- och vänkretsen... :D Jag undrar därför hur "gemene man" får sina boktips. Själv är jag väl typen som då och då får för mig att ta en tur till biblioteket, vandra runt i hyllorna, dra ut böcker och läsa baksidestexter. Men så gör nog inte alla. Hur gör ni när ni blir lässugna? Pratar ni med vänner, läser ni bloggar, surfar ni runt hos nätbokhandlarna.....eller?
Jag surfar aldrig runt näthandeln och kikar på böcker det är så meckigt. Jag går bara in där om jag redan vet vad jag ska ha. Jag läser oftast inte bokbloggar de är så urvattnade i sina omdömen. Men jag går gärna in i en bokhandel och letar efter böcker som ser bra ut.

Jag skulle aldrig någonsin välja bok på betyg på Goodreads, de är horribla markörer, alla har 4,5. Däremot går jag ibland in och söker en bok där för att läsa baksidan och sedan bästa och värsta recensionen om jag känner mig osäker.

Vissa bokhandlare har boktips, de kikar jag gärna på. Även vissa Akademibokhandlar har boktips, de verkar ha ok smak.

Historiskt sett har jag fastnat för böcker som varit exponerade på biblioteket, men min stad exponerar sällan böcker aptitligt så som de gjorde på biblioteket i Västerås till exempel. Helt ärligt ser de mest bara extra träiga och ointressanta ut på stadsbibliotekets exponering. Västerås stadsbibliotek exponerade smågodis och frukt, stadsbiblioteket bruna bönor och barkbröd :D.

Helt ärligt går jag ganska sällan på vänners boktips också, smaken brukar sällan vara exakt. Däremot nosar jag gärna igenom deras hyllor och lånar.

Så min främsta källa till nya böcker är helt enkelt exponerat inne i en bokhandel. Ej topplistan. Eller för att vara helt exakt, exponerade eller i hyllorna inne i English bookshop eller SF-bokhandeln.
 
Senast ändrad:
Lokala bokhandeln och lokala biblioteken verkar vara intresserade av att exponera sina egna författare. Kanske berätta för biblioteket och bokandeln och berätta att du är lokal :)? vet inte hur de tar emot sådant men.
 
Jag försöker marknadsföra min egen bok utanför den omedelbara släkt- och vänkretsen... :D Jag undrar därför hur "gemene man" får sina boktips. Själv är jag väl typen som då och då får för mig att ta en tur till biblioteket, vandra runt i hyllorna, dra ut böcker och läsa baksidestexter. Men så gör nog inte alla. Hur gör ni när ni blir lässugna? Pratar ni med vänner, läser ni bloggar, surfar ni runt hos nätbokhandlarna.....eller?

En tanke går det att ha ett digitalt event nu under pandemin? Kanske bjuda in historiskt intresserade föreningar, bjud in folk via Facebook och fler ställen du kan komma på? Så kan man ha ett webmöte där du pratar om din bok, kanske prata lite om hur du har gått tillväga och varför du valde att skriva i den genren du har gjort. Kanske kan man ha en utlottning med t.ex. ge dem samma lottnumm er som de anmälde sig som, alltså att nummer ett får det numret i.s.v Finns också digitala snurror på internet där man kan skriva in alla namn och så snurra hjulet. Du kan ta.ex. Lotta ut en bok och blir det många så kan du ta två böcker kanske.
 
@bettysmatte Kan du inte kontakta dina lokala dagstidningar och ev. infoblad/gratistidningar? Tror absolut att de kan tänka sig göra reportage :)

Jag googlar oftast efter boktips eller leter på insta. Kollar lite recensioner och jämför sedan mot Good Reads. Blir alltid glad när författare är aktiva på instagram, då blir en automatiskt uppdaterad när det är boksläpp på g. Vissa delar med sig av processen kring sitt skrivande eller annat relaterat till sina böcker, det är något jag verkligen uppskattar (men förstår att alla inte är bekväma med).
 
Jag försöker marknadsföra min egen bok utanför den omedelbara släkt- och vänkretsen... :D Jag undrar därför hur "gemene man" får sina boktips. Själv är jag väl typen som då och då får för mig att ta en tur till biblioteket, vandra runt i hyllorna, dra ut böcker och läsa baksidestexter. Men så gör nog inte alla. Hur gör ni när ni blir lässugna? Pratar ni med vänner, läser ni bloggar, surfar ni runt hos nätbokhandlarna.....eller?
Kan en köpa din bok någonstans?
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 920
Senast: Tufs
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 521
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 950
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ När ska man göra det egentligen? Vad är depression och vad är normal buckla i livets väg? Jag har så länge jag kommer ihåg alltid...
Svar
13
· Visningar
2 444
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp