Var gör ni av gödsel?

Jessica75

Trådstartare
Container eller ej?
Hur gör ni? Hur många hästar har ni?

Har läst någonstans att har man 2 får man sprida ut? Vad gäller för 3 eller 4 st?
 
Att sprida ut är inte knutet till antalet lika mycket som till arealen man sprider det på.
Sedan finns regler för var, när och hur man sprider ut gödseln.
Det i sin tur innebär att man måste ha lagringsutrymme på ett godkänt sätt tills den sprids ut.
 
Vi har en container som hyrs genom avfallsbolag i kommunen, och ska börja ha gödselmask i den för att få ner mängden i vinter. Men hästarna går fortfarande på bete så i dagsläget är det inte mycket gödsel.
 
Container eller ej?
Hur gör ni? Hur många hästar har ni?

Har läst någonstans att har man 2 får man sprida ut? Vad gäller för 3 eller 4 st?
Vilka regler som gäller beror på var i landet du bor och kan dessutom variera beroende på var i kommunen man bor.
Där jag bor måste jag ha en platta som är tillräckligt stor för att lagra minst 8 månaders gödsel. I andra änden av kommunen räcker det med 4 månaders lagringskapacitet.
 
Senaste stallet var från början för fyra hästar, men i o med nya regler för gödselhantering gick det ner till två, om vi inte ville betala extra för container..

Vi hade aldrig problem då gödseln inte ens hann hinna börja brinna innan kolonilottsägare i närheten bad att få hämta, till slut körde de in på stallägarens gård mitt i nätterna och hämtade från gödselstacken, bakom stallet. Då använde vi ändå spån, som alla är paniskt livrädda att använda i odlingar. :) Vi blev tvungna att stänga av vägen, vid infarten så de var tvungna att ringa stallägaren o boka tid. För det kändes olustigt.
 
Senast ändrad:
Tät lagring gäller från första häst alltid. det står i de allmänna hänsynsreglerna i MB. Reglerna för lagringskapacitet från 2 hästar osv. har med jordbruksföretag, lagringskapacitet och spridningsareal att göra.
Tät lagring kan man få till genom t ex. mocka i säckar eller annan typ av tät lagring. Vissa kommuner tycker det är okej att lagra gödsel på tät lera, andra gör det inte.

Jag har fyra hästar och mockar i container. Även om det kostar lite så tycker jag det är värt det. Gödseln hamnar hos avfallsanläggningen i vår kommun och omvandlas till jord där. Bra sätt att återanvända gödsel om man inte har tillgång till spridningsareal. Några kubikmeter lägger jag på mina trädgårdsland.
 
Senaste stallet var från början för fyra hästar, men i o med nya regler för gödselhantering gick det ner till två, om vi inte ville betala extra för container..

Vi hade aldrig problem då gödseln inte ens hann hinna börja brinna innan kolonilottsägare i närheten bad att få hämta, till slut körde de in på stallägarens gård mitt i nätterna och hämtade från gödselstacken, bakom stallet. Då använde vi ändå spån, som alla är paniskt livrädda att använda i odlingar. :) Vi blev tvungna att stänga av vägen, vid infarten så de var tvungna att ringa stallägaren o boka tid. För det kändes olustigt.
Oj!! Galet!
 

Mmm.. för jag kom till stallet på morgnarna ibland o hittade bland annat trasiga vassa plastdunkar i min hästs box, som inte kunde ha hamnat där av sig själva. Inte så kul... när inte stallägaren visste vad för folk som rörde sig i området på nätterna. :( Man trodde ju folk om gott... Men så fanns det konstigt folk också...
 
Senaste stallet var från början för fyra hästar, men i o med nya regler för gödselhantering gick det ner till två, om vi inte ville betala extra för container..

Vi hade aldrig problem då gödseln inte ens hann hinna börja brinna innan kolonilottsägare i närheten bad att få hämta, till slut körde de in på stallägarens gård mitt i nätterna och hämtade från gödselstacken, bakom stallet. Då använde vi ändå spån, som alla är paniskt livrädda att använda i odlingar. :) Vi blev tvungna att stänga av vägen, vid infarten så de var tvungna att ringa stallägaren o boka tid. För det kändes olustigt.
Det förstår jag. Folk måste väl kunna meddela och fråga i tid innan och inte bara klampa på
 
Container eller ej?
Hur gör ni? Hur många hästar har ni?

Har läst någonstans att har man 2 får man sprida ut? Vad gäller för 3 eller 4 st?

köpte en 10 kubiks container.Det är hur mycket mark man har som avgör om du får sprida ut glödsel alt lägga i limpa till förbränning innan man sprider ut.
 
Container eller ej?
Hur gör ni? Hur många hästar har ni?

Har läst någonstans att har man 2 får man sprida ut? Vad gäller för 3 eller 4 st?
Jag har två hästar och har platta. Bonden som vi bor granne med tömmer den gratis och tycker att det är en win win situation vilket jag håller med om. Han får gödsel gratis och jag får tömt gratis. Jag hinner aldrig fylla den plattan innan han tömmer trots att jag också mockar hagen varje dag då det är en gammal ladugårdsplatta med bra mycket mer kapacitet än vad jag behöver. Tömmer gör han varje vår.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 608
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 470
Senast: Linda_A
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp