Vår granne stjäl vår post!

Jag har gjort det alldeles själv.
Även kontraktet.
Man hamnar nere på hyreslagen (bostadsrättslagen) till slut oavsett hur man skriver.
Sedan så gäller det att göra allt rätt enligt protokollet.
Jag fick göra om några gånger för att få till det formella korrekt.
Men efter 11 sammanträden i Hyresnämnden så tog det till slut - slut.
Vi beslutade oss för att inte ta striden innan en försäljning av fastigheten skulle ske, det skulle bli för utdraget och kostsamt för oss enligt de jurister vi rådfrågade, såvida inte saker och ting började gå katastrofalt fel, besittningsrätten väger tungt. Jag blev av med dem genom att få dem att avsäga sig besittningsrätten ( skriftlig överenskommelse) när fastigheten skulle säljas, men det krävdes att min mäklare åkte ut och bankade på deras dörr för att få överenskommelsen fullständigt signerad (HG ville först begå urkundsförfalskning och gjorde sig därefter oanträffbar). Som sagt, riktigt tungrott att driva själv.
 
Men jösses, varför först då?
Det blev förlikning och de fisk ett så långt uppskov.
Förlikning är bra då den inte går att överklaga.
Familjen har särskilda behov och därmed en stor möjlighet till ett långt uppskov.
2 år är max och det hade de nog fått, det hade blivit 2018 mars 1 kl 12.00.
Jag släppte till några ytterligare månader för att slippa hantera ett överklagande.
 
Hur i hela världen lyckades du med det?
Jurister. ;) Nä, men ringde LRF och frågade deras expert på området. Hon sa att antingen kan man göra en vanlig uppsägning, då kan de överklaga till Hyresnämnden, det blir ofta en utdragen process och med tanke på omständigheterna skulle de med största sannolikhet ha fått avslag. Ett annat alternativ är att man får dem att gå med på en överenskommelse, som i mitt fall längre uppsägningstid (6 månader). Men i det finstilta finns att genom att godkänna överenskommelsen så avsade de sig rätten att överklaga.
Jag försökte köra på ett schysst sätt trots strulet, och erbjöd dem först att köpa loss fastigheten till utropspris men de satte sig på tvären relativt omgående och då är jag inte nådig.
 
Aha, du mutade dem med tid.
Precis som jag.
Hyresnämnden var de som medlade fram överenskommelse,
Jag körde rätt mycket piska morot hela processen om jag ska vara ärlig. De skulle med största sannolikhet ha förlorat iallafall i Hyresnämnden, men det hade tagit längre tid och varit mer omständligt. Nu behövde jag ändå ha huset uppvärmt under vintern så 6 månader uppsägning var rätt rimligt.

En annan hyresgäst jag hade som hyrde lägenhet i andrahand strulade också (sena inbetalningar, förstörde saker i lägenheten osv), men där hade vi utformat kontraktet specifikt så att det behövde förlängas innan HG fick besittningsrätt.

Som sagt, bra kontrakt är A och O, när man sitter med problemen så tar det tid, därav mitt förslag till TS att eventuellt börja se sig om efter nytt boende, tyvärr är det nästan en enklare utväg vissa gånger.
 
Det kan vara värt att lösa problemet om man har för avsikt att bo kvar mycket länge.
För egen del så skall jag exploatera marken när detta är över.
Absolut, i såna fall är det självklart att man ska ta striden! Här handlade det som sagt om försäljning av fastighet i bägge fallen som gjorde att uppsägning var aktuell.
 
:sneaky:
Jisses, vilket tålamod du verkar ha! :wtf:
Jag vet inte om det är tålamod precis, men kanske det.
Envis är jag som en röd gris.
Och så har jag en massa annat för mig så att de bor kvar något år mer eller mindre i huset spelar faktiskt inte så stor roll.
Bara de flyttar ut till slut.
Men om de trasslar på något vis under tiden så kan ju flytten tidigareläggas på olika sätt.
Jag är heligt trött på dem så de gör bäst i att ligga mycket lågt.
 
Sprayfärg och DNA märkning i brevlådan.

Fast då krävs det tillstånd för att "visitera" i sökande av märkning/färg. Eftersom hon i stort sett aldrig lämnar lägenheten under dagtid så kommer det förmodligen att krävas någon form av husrannsakan.
Det tillståndet känns lite svårt även om sambon har lite förtur...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp