Var handlar ni?

nyponros

Trådstartare
Var handlar ni era livsmedelsvaror? Coop, Ica, Willys, annat?
Handlar ni alltid i samma butik/från samma kedja eller varierar ni?
Vad är det som gör att ni väljer som ni gör?


Jag bor i en liten stad där Ica Maxi, Coop extra, Netto och Willys alla ligger inom 10 minuters gångavstånd för mig. Nåja, Coop kanske 15 min men de andra 10. Vi handlar mest på Ica maxi och Willys, skulle säga ungefär 50/50. Jag på Maxi och sambon på Willys. Jag gillar de två butikerna ungefär lika mkt men jag hämtar paket på Maxi så då blir det att jag handlar där också :angel:. Sambon tränar precis brevid Willys så det blir naturligt för honom att handla där efter gymmet. Jag tycker om Coop men handlar sällan där dels för att det ligger längst från oss och dels för att jag alltid upplever att kassen blir dyrare därifrån. Vi köper mkt eko och närproducerat och det blir billigare på Willys eller Maxi. Ibland när jag får sug efter mormor magdas glass tar jag mig dock till Coop, de är den enda butik i stan som säljer den glassen (som för övrigt är helt fantastisk).

Netto småhandlar jag en del ifrån, eftersom det ligger 30 meter från mitt jobb. Någon färdig lunch i värsta fall, och lite mjölk, yoghurt, bröd och annat som kan behövas mellan större handlingar. Hade aldrig valt att handla där om det inte låg så nära, för de har inte speciellt bra sortiment och framförallt är det fruktansvärt rörigt där inne...
 
Jag har rätt många butiker inom rimligt avstånd, bor 25 km från Falun och 45 km från Borlänge. I byhåla finns det en Supermarket som jag undviker om jag kan (jag har jobbat där...).

Det är rätt bra spridning på butikerna jag handlar i förutom Hemköp och Coop, ingen av dem är speciellt bra. Allra oftast blir det Maxi och Willys.
 
Handlar mest på Hemköp på nätet, men stödhandlar även sådant som tar slut, typ mjölk, yoghurt, frukt osv. på min lokala Ica Nära som har ett förvånansvärt bra utbud och vettiga priser för att vara en liten lokalbutik. Ibland blir det någon annanstans om jag råkar ha vägarna förbi också, och så finns det vissa saker som jag gärna handlar på t.ex Lidl eller andra butiker som ligger lite sämre till men kan vara värda en omväg då och då.
 
Samma som dig ts, maxi och Willys, i nödfall Coop och Hemköp och andra dyra affärer.
Ska jag bara ha basvaror kör jag gärna Lidl eller netto.
För frukt dock handlar jag gärna på utländska affärer , mycket godare frukt där.
 
Numera kör vi på matkassar varje vecka så det blir inte så mycket handlande. Varannan är från Ica Kvantum, varannan från Linas. Handlar resten på främst närmsta Konsumbutiken och sedan Maxi. Men även Kvantum, Supermarket och Coop Forum får en hel del besök av oss.

Konsum - Har ett superbt utbud av lokalproducerat och ligger i princip bakom huset. Supertrevlig personal och de försöker alltid ta hem varor man vill ha.
Maxi - Näst bäst utbud i stan och ligger på ett stort handelsområde där det finns djuraffär och stans bästa apotek. Blir att vi handlar där "när vi ändå ska dit" eller bara råkar veta att de har nåt specifikt vi är ute efter och ändå kan passa på att kika in på apoteket.
Forum - Bäst utbud men ligger tyvärr åt fel håll jämfört med alla andra ställen vi handlar på. Åker dock alltid dit när vi har andra ärenden ditåt eller när vi är ute efter nåt vi tror de har mycket bättre utbud av. Inför högtider är det alltid dit vi åker.
Kvantum - Snäppet större än närmsta butiken och ligger hyfsat nära. Har också utmärkt utbud av lokalproducerat och är en butik som ofta syns i media då de hittar på jättemånga roliga saker hela tiden. Har det... knasigaste utbudet. Vill man ha nåt lite mer ovanligt ska man leta där. :up:
Supermarket - Postombudsbutiken så det blir ibland småhandlande där i samband med pakethämtning.

En populär Willysbutik ligger på samma handelsområde som Maxi men där har vi aldrig köpt nåt. Vet inte riktigt varför det blivit bara Ica och Konsum. Vanegrej antar jag.
 
Var handlar ni era livsmedelsvaror? Coop, Ica, Willys, annat?
Handlar ni alltid i samma butik/från samma kedja eller varierar ni?
Vad är det som gör att ni väljer som ni gör?


Jag bor i en liten stad där Ica Maxi, Coop extra, Netto och Willys alla ligger inom 10 minuters gångavstånd för mig. Nåja, Coop kanske 15 min men de andra 10. Vi handlar mest på Ica maxi och Willys, skulle säga ungefär 50/50. Jag på Maxi och sambon på Willys. Jag gillar de två butikerna ungefär lika mkt men jag hämtar paket på Maxi så då blir det att jag handlar där också :angel:. Sambon tränar precis brevid Willys så det blir naturligt för honom att handla där efter gymmet. Jag tycker om Coop men handlar sällan där dels för att det ligger längst från oss och dels för att jag alltid upplever att kassen blir dyrare därifrån. Vi köper mkt eko och närproducerat och det blir billigare på Willys eller Maxi. Ibland när jag får sug efter mormor magdas glass tar jag mig dock till Coop, de är den enda butik i stan som säljer den glassen (som för övrigt är helt fantastisk).

Netto småhandlar jag en del ifrån, eftersom det ligger 30 meter från mitt jobb. Någon färdig lunch i värsta fall, och lite mjölk, yoghurt, bröd och annat som kan behövas mellan större handlingar. Hade aldrig valt att handla där om det inte låg så nära, för de har inte speciellt bra sortiment och framförallt är det fruktansvärt rörigt där inne...

Jag handlar det mesta på ett och samma ICA, de har nästan alltid det jag vill ha hemma.
Har jag ändå vägen förbi Lidl så handlar jag där ibland.
 
Tycker bäst om Willys. Men det händer att jag går in i de andra butikerna ibland.

Har nära till Willys, Ica supermarket, Netto, Lidl, Coop, Hemköp. Coop och hemköp brukar bli onödigt dyrt tycker jag.
 
Handlar nästan bara på Ica Maxi, tidigare har vi åkt till andra sidan stan när vi har storhandlat men nu har Ica ett par km från oss också blivit ett Maxi :up:
När det bara är någon liten sak som fattas så kan jag gå ner på Coop som ligger 500m bort, men dom är dyra, har ofta tomt i hyllorna och dåligt sortiment så jag undviker att handla där :down:
 
Jag är enormt lat med handling och handlar uteslutande i den butiken som råkar ligga närmast hemmet. Just nu är det Willys, vilket är tacksamt då jag är student.
 
Ofta på Willys eftersom de ligger längs rutten mellan jobb och hem.
Men de har bara utländska grönsaker även under svenska sommaren så vill jag ha färska grönsaker åker jag omvägen in till stan.

Oftast på ICA i stan eftersom deras sortiment är trevligt och personalen likaså. Coop är bra men tråkigt. Det mest exotiska man hittar där är tacos :D

Vi har ett par affärer i stan med utländska varor. Thai- och "arabiskt" sortiment. Plus en köttbutik med halalkött. Många går dit men jag har tvekat eftersom de säljer billiga varor med rätt blandat ursprung och jag vill veta vad jag äter och gärna ekologiskt.

Vi har ett Lidl också men där handlar jag inte alls. Från början av solidaritet med personalen pga deras urusla anställningsvillkor. Har gjort något enstaka studiebesök men kommit ut tomhänt. Halva butiken består av godis, chips och läsk. Hittar helt enkelt inte det jag vill ha där.

Tar mjölken slut under helgen köps den på det näraliggande OK, mitt stamställe. :) Vill stödhandla där för att få ha det kvar som närbutik och mack.
 
ICA Nära 1km hemifrån, vill att den ska finnas kvar.

Hämtar jag paket på ICA 12km hemifrån handlar jag där. Eller på Maxi/Lidl/Willys/Coop om vi har vägarna förbi.

Men mest "hemma".
 
Varierar friskt, det beror på vilka som har bäst priser den veckan. Köper bara eko.kött och ofta blir det ekoköttet som styr vart jag handlar. Men även bra priser på glutenfria, laktos eller vegetariska produkter får mig att åka till den butiken.
Det brukar främst bli Willys hemma eller Ica supermarket. Åker ibland längre bort till Ica Maxi eller Willys om jag behöver storhandla.
Ibland Konsum, men de har tyvärr tråkigt utbud och höga priser på det jag vill handla.
 
Coop online :).

Om jag måste fylla på med nåt går jag till närmaste Ica men då lider jag hela tiden och klagar högt över det.

:love: hemkörning
 
Coop, Ica , Hemköp.

Willys bara för billig äppelcidervinäger till hästarna och till flugmedel på sommaren.
 
Vi handlar nästan uteslutande på Coop. Den stora anledningen är att vi har en bra Coop Extra på lagom avstånd för veckohandling och en liten Coop Konsum som typ granne där vi kompletteringshandlar ibland. Vi har vårt matkonto på ett Coop-kort så då blir det inte att vi åker någon annan stans.

Att det blev just Coop handlar väl främst om geografisk lämplighet kombinerat med att det är fräscha butiker och att butiken där vi storhandlar har ok priser. Sen gillar jag Coop generellt både utifrån att jag vet att det är ett vettigt företag och för att jag har en del sentimentala band från min uppväxt.
 
Handlar på Willys, för det är närmst hemmet. Lärt mig sortimentet och kan gå på autopilot i butiken och ändå få med det mesta och viktigaste.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Min snart 10-åriga bonusdotter har tydligen alltid varit väldigt liten i maten och det har inte direkt blivit bättre på senare tid. Hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 130
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp