Var har min lugna häst tagit vägen??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Televinken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 086
T

Televinken

För några veckor sedan fick jag tillbaka min häst från sin fodervärd. När han nu står uppbunden i stallgången är han smått tokig, kastar sig å står å och studsar på stället... Jag blir så nervös att han ska göra illa sig när han håller på:crazy:! Han har även börjat hugga mot allt och alla (även mig)... Jag känner tyvärr inte igen hästen som jag lämnade bort:cry: !

I och för sig har han flyttat från en ridskola till ett litet stall med tre hästar för bara två veckor sedan å jag vet att han är "översocial"... men det känns så jobbigt, för det syns på hela hästen att han är uppstressad och orolig. Han är hela tiden spänd som en fiolsträng.. Jag hoppas verkligen denna fas går över och att jag får igen min lungna älskade häst!!

Sv: Var har min lugna häst tagit vägen??

Precis samma sak hände mig. Hade ute min häst i bara några veckor, detta balla ur totalt och dom klarade inte av honom till slut. Han var tuff och väldigt pigg från början men nu går det inte beskriva i ord hur han är - vi tänker ge honom ett långt sommarlov och börja om från början senare i sommar!

Lycka till!

Televinken skrev:
I och för sig har han flyttat från en ridskola till ett litet stall med tre hästar för bara två veckor sedan å jag vet att han är "översocial"...
Kan det inte vara flytten han är stressad över? De flesta hästar trivs bättre i stora stall.

Jo, jag tror och hoppas på det...

Det är bara synd att han inte får en riktig chans att bli hemmastadd nu när han ska flyttas till betet mitt upp i alla förändringar och allt...

Tror du inte han får det bra på betet då? Där finns ju mat och massor med kompisar.

Hästar vänjer sig väldigt snabbt av med att vara trygga i sig själva. Får de en period där de har andra hästar omkring sig ständigt är det plötsligt jättesvårt att lära om tillbaka att kunna stå inne ensam på gången osv. Ge det lite tid och ha tålamod så kommer det nog tillbaka.

flesta hästar trivs bättre i stora stall.[/QUOTE]

Jag håller med att hästen kan ha blivit stressad över flytten. men jag har aldrig tidigare hört att de flesta hästar trivs bättre i stora stall?! Snarare tvärtom:eek:

Jag tror i så fall att din häst har blivit stressad i det förra stallet som var stort och mkt liv i. och pga av det har svårt att stressa ner nu.
Jag hade tillbringat mkt tid med hästen och stimulera den mkt så att det blir en fin övergång.
Vissa hästar kan också behöva mkt lugn och ro för att känna sig hemma, men eftersom din häst är väldigt social hade jag gått på det första alternativet.

Lycka till!

tuffer skrev:
Jag håller med att hästen kan ha blivit stressad över flytten. men jag har aldrig tidigare hört att de flesta hästar trivs bättre i stora stall?! Snarare tvärtom:eek:
Min erfarenhet är att, tvärtemot vad man tror, trivs de flesta hästar bättre i stora stall, men det finns naturligvis undantag. Det finns i regel mer att titta på i stora stall och det händer mer saker vilket gör att hästarna trivs och blir lugnare.

Min häst klarar inte av att stå i stora stall...han blir helt stressad,tappar hull och muskler,har svårt att komma till ro mm.I ett litet stall så är man lugn och musklar och lägger på sig bra:)

charmant skrev:
Min häst klarar inte av att stå i stora stall...han blir helt stressad,tappar hull och muskler,har svårt att komma till ro mm.I ett litet stall så är man lugn och musklar och lägger på sig bra:)
Det var därför jag sa att det finns undantag ;)

Min tidigare erfarenheter av den här hästen är att han INTE trivs i stora stall.. jag har provat att ha honom både på ridskola och i eget stall där han bara hade en häst kompis.

Jag tror också på att tillbringa mycket tid med honom, och bygga på hans förtroende för mig. Jag har trots allt varit borta i två år...

Tack för alla tips och kommentarer!:bow: Det har gett mig lite mer hopp i alla fall!!

Kan nog inte hålla med riktigt, för har träffat på hästar som inte fixar att stå i stora stallar men inte någon som inte klara att stå i ett lite stall.
I alla stallar jag varit har det varit mer ro i stallarna om dom varit mindre, framför allt märks skillnaderna när man fodrar eller släpper in och tar ut till hagen.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 627
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 154
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka