Var har ni era transportburar?

Alexandra_W

Trådstartare
Var har ni era transportburar till katterna, särskilt ni som bor i lägenhet med innekatter?

Jag bor trångt och har mina i förrådet. Eller hade - jag kommer ta upp dem till lägenheten.

Det brann i huset mitt emot inatt. Lägenheten branden startade i är HELT utbränd. De tror glöd från en cigarett startade branden. När brandkåren kom brann det för fullt. Lägenheterna över två våningarna upp är obeboeliga och extremt rökskadade, minst en är nog brandskadad med. De evakuerade hela trappuppgången inatt, vet inte om någon där fått eller kunnat återvända. De evakuerades till samlingslokal och det var extremt bråttom. Polisen bröt upp dörrar när folk inte öppnade direkt det ringde på. Mitt i natten.

Edit: tre lägenheter totalförstörda. Den som brann och de två ovanför. Hälften av lägenheterna i uppgången skadade.

Men det fick mig att tänka. Dels på vad sjutton man gör med två katter i en samlingslokal. Men ffa på att jag varken hunnit eller fått springa ner i förrådet och hämta några burar. Utan hade blivit en katt under vardera arm, eller en katt i varsitt örngott i vardera hand och ut NU. Och hålla skrämda katter vet alla kattägare hur lätt det är (mina hatar dessutom att hållas ens i normala fall...)

Så nu åker burarna upp, hur skrymmande de än är. För ”det händer inte” hände inatt. Femton meter härifrån, mitt utanför mitt fönster. Och det fick faktiskt konsekvenser jag aldrig kunnat tro en lägenhetsbrand i ett tegelhus i centrala stan kunde få...
 
Senast ändrad:
Transportburen hos mig står alltid sidan om sängen för min katt tycker att den är mysig ibland att ligga i
 
Usch, vad otäckt. :cry: Bränder är en av mina största farhågor, både i allmänhet och när det kommer till katten. Det brann i grannhuset här också för ett par månader sedan, men då var det balkongen som stod i brand.

Jag har transportburen ståendes framme i vardagsrummet, vid fönstret. Det är en bur och vagn, så den tar ganska mycket utrymme och syns tydligt. Kanske inte så supersnyggt, men katten gillar att ligga ovanpå den och sova ibland, så vad gör man inte. :cautious: Det är redan så tydligt att det är en crazy cat person som bor i min lägenhet, så vad gör väl en detalj till...
Jag har också alltid sele+koppel nära till hands, så om det skulle börja brinna en dag och jag av någon anledning inte skulle kunna komma åt buren så skulle katten få klara sig med selen - det är i alla fall bättre än ingenting.

Hmm, kanske man skulle göra ett litet emergency kit med lite mat och mediciner så att det är lätt att haffa med om olyckan är framme...
 
2 framme och en som behöver sättas ihop, men står på en hylla. Har dock 4 katter, så egentligen borde jag ha en till och alla uppe. Tänker ofta på just det där med brand:(
 
En står i vardagsrummet bredvid ett skåp så katten kan gå in där och sova om han vill, med leksakslådan ovanpå. Den andra står på vinden men den är i minsta laget så används bara för korta resor(typ 10 min till veterinären o tillbaka) och jag har liks bara en katt så inte nödvändigt.
 
Jag har ett litet bord i hallen som buren precis går under. Ur vägen men lättåtkomlig.
 
Den står uppe på tvättmaskinen i grovköket. Katterna brukar ligga ich sova i den Och för att komma ut genom vår vardagsingång går man genom grovköket så det är på vägen. Mina katter är spinkiga som få så bägge får lätt plats i den om det skulle behövas.
 
Jag har ena i tvättstugan och andra i friggeboden. Den inne är tillräckligt rymlig för att ta två om det skulle krisat, alt. hade jag tagit de under armen.
 
Kattväska i garderoben längst fram så det är bara att öppna dörren. I värsta fall blir det dra-maten. Största paniken är att Nikita får panik och springer och gömmer sig, men har särskilt godis i sängbordslådan som hon alltid kommer fram och vill ha. Pavlovs katt. Handväska med plånbok i hänger direkt bredvid dörren så den kan man riva åt sig på vägen ut.

Prio 1 KATT. Sedan plånbok med id och bankkort om man hinner. Allt annat kan jag mista.
 
Mina står alltid framme. Dels för att katterna ska känna sig bekväma med dem och kunna komma undan och vila i dem men även av utrymningsskäl.
 
Har transportburen i städskrubben på högkant, så det är bara att ta i handtaget och lyfta ur den.
 
När jag bodde ganska litet och med bara källarförråd, så hade jag en bur på hatthyllan i hallen. Jag har två katter och det har alltid fungerat att transportera dem ihop.

(Jag vet att oroliga situationer kan skapa oro och att det antagligen inte är optimalt med bara en bur särskilt i sådana lägen, men hellre en bur - som katterna är vana vid - lättillgänglig än ingen bur alls, tänker jag).
 
Min står i sovrummet
Ija sover i den rätt ofta och så har hon en fäll ovanpå som hon också sover på
Jag är livrädd för brand men katten och kaninen går först om nåt händer
Sen har jag en extern hårddisk jag vill ha med
Resten kan jag leva utan
 
Bor man i hus blir det kanske enklare. Då öppnar man kanske bara dörren och så får katten springa ut om det blir panik.

Nja, kanske inte så smart. Katterna kan ju bli chockade om huset brinner upp och springa bort. Nej, jag skulle sätta dom i transportburarna och bära ut dom i bilen och köra undan den en liten bit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp