Var har ni era transportburar?

Om det är panik kanske inte den tiden finns. Tror man måste vara ganska iskall för att klara av att leta reda på katterna i ett hus i full brand.

Ja, det är nog önsketänkande att man ska få med sig katterna ut vid brand. Har en vän som var tvungen att utrymma huset då det började brinna i en tvättmaskin. Hen hade flera katter och det bästa hen kunde var att stänga dörren till rummet där katterna var. Katterna klarade sig då branden inte spred sig, men jag tror att man måste vara beredd på att inte få ut katterna. I synnerhet inte om man har barn, de måste ju ut först. Jag försöker banka in i barnen att de absolut inte får börja leta katter. Då ska de springa ut.
 
Var har ni era transportburar till katterna, särskilt ni som bor i lägenhet med innekatter?

Jag bor trångt och har mina i förrådet. Eller hade - jag kommer ta upp dem till lägenheten.

Det brann i huset mitt emot inatt. Lägenheten branden startade i är HELT utbränd. De tror glöd från en cigarett startade branden. När brandkåren kom brann det för fullt. Lägenheterna över två våningarna upp är obeboeliga och extremt rökskadade, minst en är nog brandskadad med. De evakuerade hela trappuppgången inatt, vet inte om någon där fått eller kunnat återvända. De evakuerades till samlingslokal och det var extremt bråttom. Polisen bröt upp dörrar när folk inte öppnade direkt det ringde på. Mitt i natten.

Edit: tre lägenheter totalförstörda. Den som brann och de två ovanför. Hälften av lägenheterna i uppgången skadade.

Men det fick mig att tänka. Dels på vad sjutton man gör med två katter i en samlingslokal. Men ffa på att jag varken hunnit eller fått springa ner i förrådet och hämta några burar. Utan hade blivit en katt under vardera arm, eller en katt i varsitt örngott i vardera hand och ut NU. Och hålla skrämda katter vet alla kattägare hur lätt det är (mina hatar dessutom att hållas ens i normala fall...)

Så nu åker burarna upp, hur skrymmande de än är. För ”det händer inte” hände inatt. Femton meter härifrån, mitt utanför mitt fönster. Och det fick faktiskt konsekvenser jag aldrig kunnat tro en lägenhetsbrand i ett tegelhus i centrala stan kunde få...


Jag gör som flera andra här och har burarna stående framme öppna. Men jag har runda tygburar som är mjuka så de är ganska trevliga att sova i tror jag... Har även en mesproppkisse som vägrar att sitta i fängelse, men om buren står framme hela tiden så ser hon den som en helt normal viloplats och blir inte lika förbannad om hon blir instängd en liten stund.
 
Min bur är rätt snygg, en sån där korgflätad (heter det så?) så den står framme jämt vid matskålen där man inte snubblar över den. Även om hon aldrig ligger i den så är den fin iallafall :p
Största problemet för mig (förutom hurvida man skulle hinna med att hitta henne) skulle vara att hon hatar att vara i den med stängd dörr, men hellre en jamande katt ute i bur än en instängd katt i brinnande lägenhet.
 
Nu bor jag ju stort så det är inget problem med förvaringsmöjligheter, men min stora bur är även delbar så jag kan lätt knäppa av övre halvan av den och det är inga lösa delar som kan försvinna så behövde jag pga platsbrist skulle jag förvara den delad och vid behov bara knäppa ihop den igen. :idea:
 
Jag har en i vardera ände av lägenheten, den tredje har gått sönder men annars står den också framme. Fan vet om jag hade fått in nån katt i burarna i skarpt läge, men en lär ju försöka. Nödplanen är att kuta med katt i famnen 10 m till trapphuset(bor på loftgång) och försöka organisera därifrån.
 
När jag hade katter stod mina burar först också i förrådet, jag är dock bra på katastroftankar och de åkte snart upp i vardagsrummet. Tror de stod på hatthyllan i hallen ett tag också :)
Usch vad läskigt att det hände så nära dig! :nailbiting:
 
Jag hade också mina burar i källarförrådet, men precis som du fick jag en tankeställare när det brann i mitt lägenhetshus. Lyckligtvis är det ordentliga brandceller här så trots att det brann riktigt rejält (lägenheten beboddes av en hoarder som hade staplat brännbart material hela vägen upp till taket) spreds aldrig branden och omgivande lägenheter fick bara lätta rökskador. Jag plockade upp mina burar direkt efteråt och nu står de i en bokhylla i min etta, redo att stoppa in katter i. Bara den ena är monterad, men jag tänker att det bör gå att stoppa in båda katterna - buren är rejält tilltagen och de kommer bra överens. Det blir ju betydligt enklare att hantera en bur vid en utrymningssituation än två, liksom.

Har även en ryggsäck packad med enklare överlevnadsgrejer, lite kläder, några dagars kattmat och dylikt stående i hallen just in case.
 
Efter att inför en helt planerad resa till vet tagit mer och att ihop burarna insåg jag att vi troligen kommer brinna inne allihop innan jag fått till det. Så idag köpte jag två "tyg" burar som kan stå under sängen och bara slitas fram. Inte lika säkert men jag får hellre ut katterna och tar risken de mot all förmodan skulle klösa sig ut än att de inte hinner fås ut alls.

(senaste katten kan inte åka tygbur, knappt en plastbur håller, så får hitta nån stans försöka gömma undan en vanlig hopmonterad)
 
Hittade den här tråden nu och blev lite rädd då det är nått jag inte ens tänkt på. Just nu står transportväskan (en sleepypod) på golvet/soffan eller vart den får plats för stunden(bor i en etta). Känns genast mer motiverat att ha de så nu när jag började tänka på vad som kan hända vid brand.
 
Efter att inför en helt planerad resa till vet tagit mer och att ihop burarna insåg jag att vi troligen kommer brinna inne allihop innan jag fått till det. Så idag köpte jag två "tyg" burar som kan stå under sängen och bara slitas fram. Inte lika säkert men jag får hellre ut katterna och tar risken de mot all förmodan skulle klösa sig ut än att de inte hinner fås ut alls.

(senaste katten kan inte åka tygbur, knappt en plastbur håller, så får hitta nån stans försöka gömma undan en vanlig hopmonterad)
Absolut bättre än inget. Tvättkorg kan också duga.
 
Hittade den här tråden nu och blev lite rädd då det är nått jag inte ens tänkt på. Just nu står transportväskan (en sleepypod) på golvet/soffan eller vart den får plats för stunden(bor i en etta). Känns genast mer motiverat att ha de så nu när jag började tänka på vad som kan hända vid brand.

Jag bor också i en etta. Och förstår känslan, känner ju samma sak att klart motiverat klämma in burar och väskor även om det tar plats och är fult. Hellre det liksom..
 
Väskorna/tygburarna jag köpte är i typ neoprene med hål i samt nötdörr. Och ragdollen tyckte de var mysiga som koja. Så jag möblerade in en. Med lite tur gömmer sig katten där vid fara så går det ännu fortare.

Men 190 kr på dollarstore och de verkar faktiskt rätt hållbara ändå så en katt som inte har full panik lär de utan problem hålla för. Inte världens största "dörr" men de två mer civiliserade katterna lär inte vara problem och Lukas behöver ändå en hård riktig bur.

Screenshot_20190720_082703.jpg
 
Fick den här bilden skickad till mig via PM ang vad man mer kan göra och kändes vettigt dela med sig här. Ganska smart. För kan de så försöker ju rökdykarna få ut husdjur och är det såpass bara rökdtkare kan gå in är ju katterna rätt medtagna och så och kan bäras ut. Men få med burar ut är ju aldrig fel, inte lite ledtrådar var katterna kan gömma sig heller (särskilt om man bor stort)

drrskylt4.jpg
 
Jag bor i en etta på strax under 30kvm och en helt värdelös hall (där det förutom ett fast städskåp dessutom "bor" två kattlådor..), och hade tills alldeles nyligen på tok för mycket skrymmande möbler. Att förvara transportburarna har varit ett gissel, eftersom jag alltid velat ha dem uppe i lägenheten och har burar i hårdplast (2st). Men nu har jag fått till det bra: båda två står uppe på hatthyllan i hallen, ståendes på kortändan. Lättåtkomliga men ur vägen.
 
Fick den här bilden skickad till mig via PM ang vad man mer kan göra och kändes vettigt dela med sig här. Ganska smart. För kan de så försöker ju rökdykarna få ut husdjur och är det såpass bara rökdtkare kan gå in är ju katterna rätt medtagna och så och kan bäras ut. Men få med burar ut är ju aldrig fel, inte lite ledtrådar var katterna kan gömma sig heller (särskilt om man bor stort)

Visa bifogad fil 33434

Perfekt ju!
 
Alla mina har, förutom ragdollen och Ija (som inte är kvar), oavsett ansett det är monster. Små fällor som äter oskyldiga katter hur mkt de än står framme. Annars är ju det mest perfekt, då gömmer de sig i burarna vid fara med lite tur.
 
Alla mina har, förutom ragdollen och Ija (som inte är kvar), oavsett ansett det är monster. Små fällor som äter oskyldiga katter hur mkt de än står framme. Annars är ju det mest perfekt, då gömmer de sig i burarna vid fara med lite tur.

Mina sover i dem ibland. Lägg in lite godis? En fårfäll? Gosa till det lite.
 
Mina sover i dem ibland. Lägg in lite godis? En fårfäll? Gosa till det lite.

Det har varit både gosigt och godis och kattmynta osv. De är helt enkelt inte så förtjusta i kojor vad det verkar. Märks annars med. Men ragdollen ligger gärna där. De andra kan sticka in näsan och ta godis men ondskan själv kommer ta dem om man inte har bakbenen utanför typ.

Även haft överdelen av men de är lika förhatliga när den kommer på ändå. Katter helt enkelt ;)

Tror det varit enklare om man kört det sen de var kattunge. Inte haft någon av dem sen de var ungar dock. Iofs så mim Soda sov i transportbur av rotting både som kattunge och vuxen men åkte sämst av alla. Så kanske är mest individ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp