Var har ni köpt era hästar?

Min första köpte jag efter en annons på blocket, kollade en gång köpte sedan efter lite funderande. Andra köpte osedd av handlare, den passade mig allra sämst och jag sålde den via hästnet efter knappt två år. Köpte nuvarande efter att ha sett annons på hästnet då den fanns så nära att jag kunde "titta åtminstone". :D En annan häst fick jag lite akut av en bekant, sålde den på samma sätt som den tidigare. Köparen till den kände dock stallägaren vilket säkert var en trygghet för hen. Många fina hobbyhästar säljs på kontakter, jag vet fler som skänkt bort sin eller iallafall sålt billigt för att "rätt" person ska ta över.
 
Jag har hittat några via bekantas/hovlagarens/tidigare säljares tips och några via Hästnet (även importerat 3 osedda som jag hittat på Hästnet). En via danska heste-nettet.
Min absolut bästa häst ringde en uppfödare och praktiskt taget tjatade på mig :D .
 
Hittade min på en annons på facebook. Köpte honom via säljarens tränare som hade honom uppstallad och visade honom för försäljning.
 
Hittade min på blocket för typ 10 år sedan. En oansenlig annons utan bilder, men var rätt ras och hyfsat nära. Köpte honom av uppfödaren.
Så lycklig över att jag ringde på annonsen. ❤
 
De flesta har jag fött upp själv men ingen av dom har blivit min (helt planenligt). Min nuvarande ridhäst köpte jag av en vän dom då drev handelsstall, likaså mitt ena avelssto. Barnens ponnyer totalt 5 stycken köptes av samma vän. En ramlade jag över via en bekant. Mitt andra avelssto svarade jag på annons på fb men det var en jag kände som sålde
 
Har köpt tre via annons på Hästnet, och en osedd utifrån en bild jag sett Facebook, import dessutom men från en stor, seriös uppfödare :up: Det blev sååå bra, goaste lilla hästen, så jäkla snäll :love:

De från Hästnet var jag faktiskt och tittade på först, INNAN jag köpte dem. En av dem tog jag med hem direkt.

Övriga är köpta av bekanta och så vidare eller sådana jag haft på foder först tex.
 
En häst hade en fd kollega. En tipsade en annan fd kollega om. Någon hittade jag på blocket och en annan på hästnet. En blev jag uppringd om då vi hade gemensamma bekanta som visste att vi letade häst. Nästa hittade jag på annons på hästnet hos en handlare och så hittade jag de två nästföljande också (fast inte hos samma handlare utan hos tre olika). Mitt första hästköp planerade jag inför i flera år men själva köpen har varit snabba. Jag har tittat, provridit och sedan besiktigat och köpt omgående.
 
Blandat!
Ngn från försäljningstall
Fött upp ngn själv
En via hästnet
En via fb
Blivit kontaktad flertalet gr om hästar utan att ha sökt 🙈
Även via kontakter

Citerar mig själv. Min allra först ponny köpes via annons i Lila Tidningen. Ni vet dom här små miniannonserna där det inte fanns bild och knappt ngn info och ett tel nr typ😁
 
1a skötte innan, shettis
2a stod i samma stall som mig på foder och skulle lämnas tillbaka, korsning
3dje annons, welsh
4de stod på ridskolan, welsh
5te annons, hbl
6te stod inhyrd hos mig, fick gratis, shettis
7de annons, hbl/arab
 
Var har ni köpt era hästar?
Jag fantiserar bara om egen häst och knarkar HästNet. Jag vet att det finns en massa andra vägar men vilken är den vanligaste? Har ni importerat från utlandet, gått vi försäljningsstall, själva sökt upp ”objekt” och frågat om köp, bara ramlat över en häst som råkat vara till salu..?
Bara nyfiken.
I.
Hästen jag köpte och ägde fick jag reda på att hon var till salu genom en vän, åkte och provred hade egentligen inte tänkt köpa häst med föll pladask, så vi hann få 4 år ihop.

Skulle jag leta häst idag, skulle nog eventuellt köpt loss en häst på ridskolan eller följt med när ridskolan åker för att provrida hästar eller kollat på annonser å se vad som låter lockande och provrida utifrån det.
 
Min första "fick" jag, då jag skötte den tidigare.
Den andra tror jag fanns på HästNet, åkte och provred då den fanns på rimligt avstånd.
Den tredje köpte jag osedd av en hästhandlare (det visste jag dock inte innan jag fick hästen överlämnad, hästhandlaren använde sig av en privatperson för att sälja, då hon hade väldigt dåligt rykte, så en googling hade nog gjort att många inte hade vågat köpa). Hästen stod drygt 100 mil bort.
Den fjärde lånades ut på foder enbart som sällskapshäst pga att den skulle vara farlig. Fanns på HästNet, ungefär 15 mil bort. Köpte henne efter ett år, då jag red in henne och kände att jag ville behålla henne. :D sålde henne i somras, för 6 gånger priset jag köpte henne för. Kommer nog vara den enda hästen som nog betalat sig själv. :rofl:
 
Första ponnyn köptes via en annons i grannlänets lokaltidning.
Shettisen köpte vi av en jobbarkompis till min sambo och ett par andra ponnysar vi haft har vi fått gratis via blocket.
Min första stora häst köptes genom min dåvarande tränare som hade åkt runt i Sverige och letat häst åt sig själv.
Andra stora hästen via annons i tidningen ridsport.
Tredje köptes på en tävling där vi fick höra att den var till salu.
Sedan fött upp några egna och därefter har det varit Hästnet som gällt vid de 4 senaste hästköpen.
 
Gosh! Vad många hästar!
Många år och många tårar genom åren.
Kom faktiskt på att det är fyra genom kontakter och tre uppfödningar.
Den första bröt benet i hagen efter tre år, den andra fick jag behålla i 17 år, en avlivades pga fång, tre såldes, en dog i Baron Gruff och avlivades på Ultuna, kvar finns två ridhästar och en sällskapsshettis. Det finns även en kastning i månad 10, svart med vita bakstrumpor.
 
Av hästarna jag har nu är två köpta via annons och två är födda här. Övriga har jag faktiskt blivit tillfrågad frågad om jag vill ha dom av tidigare ägare. Får sådana frågor ett par gånger om året.
 
  • Hjärta
Reactions: via
Av hästarna jag har nu är två köpta via annons och två är födda här. Övriga har jag faktiskt blivit tillfrågad frågad om jag vill ha dom av tidigare ägare. Får sådana frågor ett par gånger om året.
Ang att bli tillfrågad om man vill ha hästar. Varför antar folk att bara för att man har egen gård med stall så vill man ha alla hästar i hela världen?! Får väldigt ofta frågan om jag vill ha diverse gamla, skadade hästar som ingen annan vill ha...😳
 
Av hästarna jag har nu är två köpta via annons och två är födda här. Övriga har jag faktiskt blivit tillfrågad om jag vill ha dom av tidigare ägare. Får sådana frågor ett par gånger om året.
Jag är så väldigt tacksam för att mina älsklingar har fått flytta till dig.
 
Jag åkte återkommande på kurser och läger på samma ställe under flera år. När jag hade jobb och ekonomi för häst nämnde jag det för tränaren som höll i kurserna. Tanken var främst en diskussion kring vilken typ av häst jag skulle leta efter. Då nämner hon att hon funderade på att sälja Svarten, den häst jag ridit mest. Två veckor senare var allt bestämt och så snart jag hade stallplats flyttade han.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 725
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 247
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp