Var har ni köpt era hästar?

Var har ni köpt era hästar?
Jag fantiserar bara om egen häst och knarkar HästNet. Jag vet att det finns en massa andra vägar men vilken är den vanligaste? Har ni importerat från utlandet, gått vi försäljningsstall, själva sökt upp ”objekt” och frågat om köp, bara ramlat över en häst som råkat vara till salu..?
Bara nyfiken.
I.

Hos uppfödaren efter att han kommit hem som sällskap efter betet som 2-åring. Är sjukt nojig med hur hästen är uppfödd och har aldrig o tror aldrig jag kommer köpa en häst på annons bara sådär.
 
Citerar mig själv. Min allra först ponny köpes via annons i Lila Tidningen. Ni vet dom här små miniannonserna där det inte fanns bild och knappt ngn info och ett tel nr typ😁

Där köpte jag också en.
Under ”lantbruk” låg annonsen inklämd mellan en gammal grålle och en pinnharv.

”Tvåårigt New Forest-sto säljes” var all info annonsen innehöll..
jag behövde sällskap akut och ville inte ha shettis.
Hon stod hemma i stallet någon dag senare och hoppade till sig 10-9 i riksfinalen för 3-åringar året senare. 😍
 
Första från annons i tidningen, den andra köpte jag loss från ridskolan och den nuvarande hittade jag på annons på hästnet :D
 
Nuvarande är egen uppfödning men hans mamma köptes från känd tävlingsryttare. Var genom ett tips från en släkting till ryttaren som hade annons som jag ringde på. Släktingen hörde på min beskrivning av vad jag sökte att en viss häst hos tävlingsryttaren var precis vad jag var ute efter. Så jag åkte och tittade på den istället för den på annonsen. Och det var min lycka! 😍

Efter stoet köpte jag ytterligare en häst. Den kom jag över genom att säljaren tog kontakt och undrade om jag var intresserad. Efter provridningen var jag fast!

Hästen innan dem köptes på annons i Ridsport.

Min första ponny var min älsklingshäst på ridskolan. När han skulle gå i pension ringde ridskolechefen och frågade om vi ville köpa honom.
 
Ang att bli tillfrågad om man vill ha hästar. Varför antar folk att bara för att man har egen gård med stall så vill man ha alla hästar i hela världen?! Får väldigt ofta frågan om jag vill ha diverse gamla, skadade hästar som ingen annan vill ha...😳
Fick fråga nästa varje månad när jag jobbade som hovis. Oftast valacker och få ston, ston går jag alltid att försöka kränga även om den råkar vara 25 och aldrig haft föl eller har fel som gör att den inte borde bära föl eller bodde kasseras pga hög arvbarhet.

Den jag faktiskt tog med hem visste ägaren att jag tyckte mycket långt innan jag blev tillfrågade.
 
Fött upp en själv.
Resten har varit via kontakter.
Komiskt ändå med tanke på att jag alltid knarkat ”Hästfynd”, Blocket och hästnet.
 
Jag har köpt hästar på annons, på auktion, hos handlare, svängt in och frågat om jag gillat något som står i en hage, etc. Jag har även fött upp ett helt gäng själv.

Bäst tycker jag nog att det är att köpa från en handlare. Då kan jag åka dit, rida några stycken av det jag letar efter och köpa den jag tyckte bäst om. Jag slipper åka runt, jag slipper ödsla tid och jag köper av någon som är van att sälja, så det finns redan rutiner för allting och personen har bra kontakter med veterinärer, hovslagare etc. samt kan utforma ett bra köpekontrakt. Samt de skickar inte tusen mail och frågar hur hästen mår och hur det går, utan de tänker att om jag undrar någonting så hör jag av mig till dem.
 
Första hästen köpt från ridskolan.
Andra från en fb-sida med försäljning av den specifika rasen.
Tredje (nuvarande) köptes när jag nämnde för en kompis att jag tänkte sälja häst nr två och letade ny. Hon råkade känna folk som drev ett försäljningsstall i närheten med ffa irländska importer och de råkade ha en lämplig kuse som jag fick provrida och föll pladask för 😊
 
Hade kikat lite extra på en specifik uppfödares hästar, men skulle dels inte ha någon häst just då och dels ha en äldre läromästare.

Sen impulsköpte jag ett föl. 🤷🏻‍♀️

(Och några år senare köpte jag av misstag fölets pappa. 😁)
 
Ang att bli tillfrågad om man vill ha hästar. Varför antar folk att bara för att man har egen gård med stall så vill man ha alla hästar i hela världen?! Får väldigt ofta frågan om jag vill ha diverse gamla, skadade hästar som ingen annan vill ha...😳
Du ser kanske ut att ha både hjärterum och stjärterum... ;)
Jag har förvisso fått några hästar, men på de 20 år jag haft egen gård och ytterligare 8 med eget stall kan jag nog fortfarande räkna de erbjudandena på ena handens fingrar...
 
Hade kikat lite extra på en specifik uppfödares hästar, men skulle dels inte ha någon häst just då och dels ha en äldre läromästare.

Sen impulsköpte jag ett föl. 🤷🏻‍♀️

(Och några år senare köpte jag av misstag fölets pappa. 😁)
Av misstag?! 🤣
 
Ang att bli tillfrågad om man vill ha hästar. Varför antar folk att bara för att man har egen gård med stall så vill man ha alla hästar i hela världen?! Får väldigt ofta frågan om jag vill ha diverse gamla, skadade hästar som ingen annan vill ha...😳
Jag får mest fråga om fina avelsston, de senaste åren också några trevliga ridhästar. Mycket för att ägarna vill veta var dom hamnar och kanske inte är hästar som vem som helst kan hantera.
Har själv sålt några hästar under åren som jag fått ta tillbaka i mycket dåligt skick. Ofta för att köparen överskattar sin egen förmåga, kunskap och ekonomi.
 
Du ser kanske ut att ha både hjärterum och stjärterum... ;)
Jag har förvisso fått några hästar, men på de 20 år jag haft egen gård och ytterligare 8 med eget stall kan jag nog fortfarande räkna de erbjudandena på ena handens fingrar...
Ja kanske det 😄
Nu lät det kanske som att jag fick flera erbjudanden i veckan men riktigt så illa är det inte men det är ändå lite då och då bekanta, ofta ej hästintresserade skickar annonser där gamla hästar skänks bort och tror att jag vill ha dom. Och även bekanta inom hästvärlden hör av sig då och då när någon häst eller ponny blivit utdömd pga skada eller är för gammal och undrar om jag behöver en sällskapshäst. Det enda jag vill ha är en trevlig okomplicerad hobbydressyrhäst i gott skick och ”lagom” ålder. Av någon anledning blir jag aldrig erbjuden sådana 😜
 
Min gammeltant köpte jag loss från ridskolan efter ha hyrt henne 2 vintrar.
Min gammelman stod i samma stall som gammeltanten. Tyckte synd om honom när ung :devil: flängred på honom dagarna i ända
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 608
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp