Var hittar jag en bred sadelgjord?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Hästen har ätit upp sig på betet, min vanliga gjord passar inte längre... Funderar nu på en lädergjord, men var hittar man någon som inte är jättesmal? Tips på var man kan hitta Alfagel-gjordar med resår i båda ändar är också välkomna... Dom enda jag hittar som inte är jättesmala är med magplatta, men är det lönt att köpa en med magplatta när vi för det mesta rider i skogen och bara hoppar småskutt för tillfället?

Om ni tycker magplatta är ett bra alternativ så ge mig gärna tips på billiga gjordar... Kollade priserna i affärerna runtomkring igår och en magplatta i tveksam kvalitet kostar ju runt 1000:- :eek: En i bra kvalitet behövde man ge det dubbla för... Har sett dom som finns på Hööks, men de har inte resåren högst upp utan på mitten typ, och frågan är vad hästen säger om det.... (han är petig... Min dressyrgjord är med Alfagel, och den är den enda dressyrgjorden han har tyckt varit okej, och i hoppningen har jag innan haft en sympatex gjord från Hööks, den med vit kant som kostar 349:- Alla som bara haft resår i en sida eller varit i tyg har gått bort direkt... Hästen står och bockar i stallgången så fort jag sätter fast en sån...)
Kan inte vänta tills jag hittar nåt begagnat heller, jag vill kunna rida i min nya sadel nuuuu :D
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Gjordförlängare från hööks?

hastlagret.se har billiga magplattegjordar, säkerligen inte särskilt bra kvalité men om det är tillfälligt så kan det ju duga, eller i väntan på att hitta bättre grejjer...
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Jag måste vara blind... Hittar inte en enda sadelgjord på deras hemsida... Säg gärna var dom finns :D
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Gå in på hästutrustning på knapparna till vänster och scrolla ner förbi sadlarna så finns en bild på en hel hoper sadelgjordar. Men för att få reda på exakt vad dom har inne så krävs nog mail eller telefonkontakt.
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Hittade dom :D

Men nu funderar jag lite... Går det verkligen att ha magplatta på en häst som just nu ser ut som en flodhäst? :o Han är rund... som en liten boll... Och en vanlig sadelgjord åker fram direkt bara jag spänner den (kan iofs bero på att jag får ta i för kung och fosterland bara för att kunna spänna på sista hålet...) men det borde ju förvärras ytterligare av en magplatta...
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Jag har svårt att tro att magplattan påverkar över huvud taget. Det som har betydelse borde väl vara hur bred den del av gjorden är som "tar trycket", alltså den del som verkligen ligger an mot hästen?
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Ligger inte hela magplattan mot hästen?

Jag funderar ändå på den gjorden från hööks med en liten magplatta, som kostar 6-700:-, men frågan är hur han kommer reagera med resåren... Resåren satt ju typ på mitten. Har provat en dressyrgjord med resår på mitten, och då var resåren ändå uttöjd, men han hatade den. Någon som har den gjorden som kan berätta hur den är?
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Jag skulle köpa en begagnad. Bra magplattegjordar i läder är snordyrt, så är det bara, och det är inte ALLTFÖR svårt att hitta en beggad.

Jag ska precis klicka hem en till mig. :)
 
Sv: Var hittar jag en bred sadelgjord?

Tyvärr har jag svarat på alla annonser men antingen så har jag inte fått något svar eller så har det inte varit gjordar med rätt storlek/resår i bara en ände/fel färg/för dyra. Så jag köpte en CH lädergjord från Hööks, den som kostar 599:-, den var det bredaste jag kunde hitta... Så nu får fan hästen gilla den :devil: Annars får jag väl klämma in hans mage i en 120 gjord istället...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 909
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 983
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp