Var hittar jag statistik över dödsorsak hos häst?

A_NN_A

Trådstartare
Som rubriken säger undrar jag var jag kan hittar statistik som talar om fördelning mellan vad som orsakar dödsfall hos häst.
Anledningen till min undran är att jag får känslan av att fler hästar omkommer vid blixtnedslag i stall eller brand i stall orsakad av blixtnedslag än blixtnedslag i hage även om de eventuellt rymmer vid blixtnedslag i hage. Frågan är om min känsla stämmer.

Jag har letat runt lite, men inte hittat det jag söker. Finns det någon som har koll på detta?
 
Som rubriken säger undrar jag var jag kan hittar statistik som talar om fördelning mellan vad som orsakar dödsfall hos häst.
Anledningen till min undran är att jag får känslan av att fler hästar omkommer vid blixtnedslag i stall eller brand i stall orsakad av blixtnedslag än blixtnedslag i hage även om de eventuellt rymmer vid blixtnedslag i hage. Frågan är om min känsla stämmer.

Jag har letat runt lite, men inte hittat det jag söker. Finns det någon som har koll på detta?
Försäkringsbolagen borde ha statistik över vad deras kunders hästar gått hädan av.
 
Fast jag är tveksam på om dödsorsaken skrivs så exakt.

När jag jobbade med djurförsäkring användes ett diagnosregister med koder och då fanns bara blixtnedslag som en dödsorsak, inte var hästen var vid blixtnedslaget.
 
Fast jag är tveksam på om dödsorsaken skrivs så exakt.

När jag jobbade med djurförsäkring användes ett diagnosregister med koder och då fanns bara blixtnedslag som en dödsorsak, inte var hästen var vid blixtnedslaget.

Ok. Då är det inte konstigt att det är svårt att hitta. Tackar för svar.
 
Som rubriken säger undrar jag var jag kan hittar statistik som talar om fördelning mellan vad som orsakar dödsfall hos häst.
Anledningen till min undran är att jag får känslan av att fler hästar omkommer vid blixtnedslag i stall eller brand i stall orsakad av blixtnedslag än blixtnedslag i hage även om de eventuellt rymmer vid blixtnedslag i hage. Frågan är om min känsla stämmer.

Jag har letat runt lite, men inte hittat det jag söker. Finns det någon som har koll på detta?

Den största avlivningsorsaken av ridhästar är hältrelaterade problem . Inte akuta dödsfall . Detta finns redovisat hos alla f-bolag ang utdelning av försäkringspengar i samband med utdömning av häst.

Du kan inte få ut statistik på enskilda fall av annat hästar dör av av från försäkringsbolagen , som privatperson.

Det är väldigt sällan hästar dör av blixtnedslag även om det medialt ibland framstår som det händer ofta.
 
Senast ändrad:
Den största avlivningsorsaken av ridhästar är hältrelaterade problem . Inte akuta dödsfall . Detta finns redovisat hos alla f-bolag ang utdelning av försäkringspengar i samband med utdömning av häst.

Du kan inte få ut statistik på enskilda fall av annat hästar dör av av från försäkringsbolagen , som privatperson.

Det är väldigt sällan hästar dör av blixtnedslag även om det medialt ibland framstår som det händer ofta.

Att det händer sällan är jag med på. Det var mer fördelningen mellan i stall på grund av blixt eller i hage på grund av blixt.

Jag får helt enkelt leva utan den kunskapen :)
 
Intressant fråga!

Bara spontana tankar 😁

Oftast åskar det på sommarhalvåret.
Ofta går djuren på bete om sommaren.
Troligen sker flest åskdödsfall då också utomhus? Rent procentuellt och sådär?

Plus att åskan torde slå ner lite slumpmässigt?
Dvs den kan lika gärna hamna i granen på tomten som taket på stallet.


Vidare, en häst (eller djur) som träffas av blixten är ju bortom all räddning.
Men börjar det brinna i stallet har man kanske en chans till räddning om man är nära och hinner dit.

Åska är mycket respektingivande 😬
 
Intressant fråga!

Bara spontana tankar 😁

Oftast åskar det på sommarhalvåret.
Ofta går djuren på bete om sommaren.
Troligen sker flest åskdödsfall då också utomhus? Rent procentuellt och sådär?

Plus att åskan torde slå ner lite slumpmässigt?
Dvs den kan lika gärna hamna i granen på tomten som taket på stallet.


Vidare, en häst (eller djur) som träffas av blixten är ju bortom all räddning.
Men börjar det brinna i stallet har man kanske en chans till räddning om man är nära och hinner dit.

Åska är mycket respektingivande 😬

Blixten (inte åskan) slår ju helst ner där ”kortaste” vägen är s.a.s. Vad den kortaste vägen är beror precis som du skriver vad omständigheterna är.

Hästar med skor löper större risk pga skorna . Osv.

Men ja - det är sällan men händer att blixt slår ner i hästarna ... men statistik från f-bolagen om de exakta förhållandena förs nog inte så specifikt som sagt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 729
Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 610
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 872
Senast: hoppeloppe
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 641
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp