Var hittar jag världens skönaste påslakan?

tott

Trådstartare
Då jag fyllde 40, vilket är drygt 10 år sedan, fick jag världens skönaste påslakan - svala på sommaren och varma på vintern och alltid jättelena mot huden. Märket är almedahls, men de verkar inte ha påslakan mera.
Nu börjar mina gamla lakan verkligen bli lite sköra och jag inser att jag snart måste skrota dem. ...men sen då? :cry:
Var hittar jag motsvarande lätta och extraordinärt sköna påslakan.
 

Bifogade filer

  • 15921491717277647431955714745531.jpg
    15921491717277647431955714745531.jpg
    278,1 KB · Visningar: 89
Vad är det för material i lakanen? Jag använder numera enbart bambulakan och de har de egenskaper du efterfrågar.
Ingen aning. Det är liksom lite prassligare än vanliga bomullslakan. Tror inte man använde bambu på det sättet för drygt 10 år sedan. Kanske jag borde satsa på bambu nu då 😊 Tack för tipset!
 
Det låter som percale.

Mina favoriter är Grand design (från Kinna). De har tyvärr mest bomullssatin (som alla andra lakanstillverkare med lite kvalitet :cautious:) men de percalelakan de har är helt gudomliga! 😍

Percale är slätt och känns lite som en riktig vattenslipad sten, lent men inte glansigt. Det håller en behaglig temperatur på ett helt annat sätt än satin, och håller dessutom mycket längre.
 
Det låter som percale.

Mina favoriter är Grand design (från Kinna). De har tyvärr mest bomullssatin (som alla andra lakanstillverkare med lite kvalitet :cautious:) men de percalelakan de har är helt gudomliga! 😍

Percale är slätt och känns lite som en riktig vattenslipad sten, lent men inte glansigt. Det håller en behaglig temperatur på ett helt annat sätt än satin, och håller dessutom mycket längre.
Åååh, låter som mina. Måste kolla runt lite. Tack!
 
I vilken prisklass är "inte det billigaste"?

Hmm... Jag är bra på att hitta bra priser så jag har sällan betalat ordinarie pris. Men ett märke jag gillar är Himla Drottningholm och påslakanet går väl på 900 kr i ordinarie pris. Hemtex har några egna percalepåslakan som är trevliga men jag gillar inte deras underlakan, där har jag köpt Sheridan från England. Hemtex Grace Eco är värda att klämma på också, de har en trevlig känsla. Favoriten i Sverige är Dirty Linen men de är dyra, Triple X påslakan kostar ca 1400kr.

IKEAs och Jysks percale är inte värda pengarna.
 
Hmm... Jag är bra på att hitta bra priser så jag har sällan betalat ordinarie pris. Men ett märke jag gillar är Himla Drottningholm och påslakanet går väl på 900 kr i ordinarie pris. Hemtex har några egna percalepåslakan som är trevliga men jag gillar inte deras underlakan, där har jag köpt Sheridan från England. Hemtex Grace Eco är värda att klämma på också, de har en trevlig känsla. Favoriten i Sverige är Dirty Linen men de är dyra, Triple X påslakan kostar ca 1400kr.

IKEAs och Jysks percale är inte värda pengarna.
Tack! Bra rapport!
 
Har hittat två påslakanset och ett kuvertlakan som inte kostar massor och ändå är sköna: Hemtex Eco Smooth och Åhlens Sandhamn, samt kuvertlakan i percale från Värnamo of Sweden.
 
Tack! Bra rapport!

Jag skrev fel, det var Eco Smooth på Hemtex jag menade, som @Niyama tipsade om.

Du kan ju känna på Sandhamn och Värnamo. Jag köpte aldrig Sandhamn för jag tyckte inte den kändes kraftig nog (och de kunde inte säga vilken trådtäthet den har) och det enda underlakanet jag köpt Värnamo är väldigt sladdrigt och tunt (dvs jag använder det inte).
 
Jag skrev fel, det var Eco Smooth på Hemtex jag menade, som @Niyama tipsade om.

Du kan ju känna på Sandhamn och Värnamo. Jag köpte aldrig Sandhamn för jag tyckte inte den kändes kraftig nog (och de kunde inte säga vilken trådtäthet den har) och det enda underlakanet jag köpt Värnamo är väldigt sladdrigt och tunt (dvs jag använder det inte).

Sandhamn är kraftigare än eco smooth, trådtäthet 200 :)
 
Hur varmt kan man tvätta percale? Jag tvättar alltid lakan i minst 60 grader.
 
Sandhamn är kraftigare än eco smooth, trådtäthet 200 :)

Ah, ok. Jag tyckte fortfarande att de kändes sladdriga, det var inte my cup of tea helt enkelt :) Eco smooth vet jag är 180 men de är hårda och krispiga, som jag vill ha dem :D

De absolut bästa påslakan jag har är Linums percale... som de slutat tillverka :(
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 676
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 219
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 577
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp