Var hos veterinären idag...

N

Nyrelski

Min häst fick diagnosen kotledsinflammation båda fram, mest i höger pga. att högerhoven inte är tillräckligt aktiverad. Hon hade även broskförbening där.
Vi åkte dit för att hon har varit tjock i benet, haltade lite en dag annars har det inte märkts när jag rider annat än att hon är svårare i vänter varv.

Veterinären trodde att det kunde bero på hennes exteriör eller snedbelstning på annat sätt tex. ridning. jag skyller på mig själv och min ridning. Jag hade en period för ett tag sen när jag koncentrerade mig lite väl mkt. på att hon skulle peta in bogen i en sida och jobbade rätt mycket i samma varv:smirk: Jag har kommit på mig själv nu, men det kan ju komma efteråt

Men om det skulle vara hennes exteriör som orskar det ändå, kan man göra nått åt det :confused:
Hon fick 7 på benen på kvalitetstävlan och har inte haft kotledsinflammation tidigare så det kan ju inte vara något större fel. Det enda jag har lagt märke till är att hon är lite paralellförskjuten i vänster fram under knät. Hon är 11 år och har gått medelsvår hoppning innan.
Jag plockade även av skorna på henne idag (fick en blodblåsa och klämde nästan av mig lillfingret :angel: ) och hon ska gå barfota tills återbesöket om tre veckor.
Veterinären sa något om ringskor, vad hjälper det mot?

Jag vet att detta är ett ganska uttjatat ämne men jag behövde skriva lite. Undrar om någon har erfarenhet av hästar med samma diagnos, har det gått bra/dåligt, kan man tävla en häst med ett sånt exteriört problem i högre klasser fälttävlan?

Tacksam för svar och synpunkter :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var hos veterinären idag...

Det beror på vad det är för exteriört problem som hästen har??
 
Sv: Var hos veterinären idag...

Det enda jag har lagt märke till är att hon är lite paralellförskjuten i vänster fram under knät. annars är hon väldigt propetionerlig. Men vänterskon var snesliten enligt veterinären. Hon har också väldigt små och trånga hovar.

Hennes mamma var sabelbent (fick 8 föl :smirk: ) Det har dock inte varit något speciellt problem med de jag träffat
 
Sv: Var hos veterinären idag...

Är det verkligen en bra åtgärd att ta av skon på en hov med hovbroskförbening? Hade för mig att man vill ha så liten rörelse som möjligt i en sådan hov? Fast jag kanske blandar ihop det..?
 
Sv: Var hos veterinären idag...

Vi tog av skorna därför att strålen behövde aktiveras mer. Jag har ingen aning om sånt här utan litar på veterinären och hoppas han gör rätt.

Benen har iaf. känts betydligt bättre nu efter behandlingen och när vi tog av skorna.

Var har du hört att det skulle vara så? *Nyfiken*
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 094
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp