Var kan man kapa kostnader?

Yttik

Trådstartare
Satt på skoj skull och räknade ihop var det kostar att göra ett föl.
Från betäckning och fram till det är avvant (räknade på 6 mån). Dvs stallhyra, foder, hovslagare, reseavgifter osv osv. Räknade dessutom billigt för sa att hingsten kostade 7000 kr inkl moms. Kalaset slutade på 60 000 kr!

Och med avelsmarknaden idag där folk hellre importerar än stöttar svensk avel (inte konstigt då man måste ta minst 60 000 för fölet för inte slänga pengarna i sjön helt och gå back) så undrar jag. Kan man kapa kostnader? I sådana fall var egentligen..

Hovslagare kan man inte kapa för hästen måste verkas (går barfota), maten behöver de ju bevisligen. Vaccination. Registrering av föl osv.

Det vore hitta billigare seminstation och hingstar men då är ju risken att man sänker "kvalite" på fölet för man väljer sämre billigare hingst.

Kan man få hoppas på att det ska bli billigare betäcka eller att svenskarna blir snorrika? :D

Eller vad ska man göra ;)
 
Sv: Var kan man kapa kostnader?

Mindre poppis hingst som kanske har betydligt lugnare temperament skulle kanske snarare höja kvaliteten sett hur de flesta kommer att kunna hantera hästen, en häst för en bredare, men inte lika betalningsbenägen kundgrupp.

Fribetäckning kanske.

Billigaste är nog att köpa nyavvand och låta andra kasta pengarna i sjön, men det var ju inte det det skulle handla om.

Ptr
 
Sv: Var kan man kapa kostnader?

När vi ändå diskuterar kostnader och eftersom du håller på med avel kanske du kan svara på en fråga. Hur mycket bör man räkna med att betäckning, vetrinär, och stationsavgift, ja alla avgifter för betäcknig kostar? Självklart beror det på om stoet tar sig första gången eller inte.

Funderar på att betäcka ett av mina tävlingsto till våren.

Angående din fråga så är det nog inte så många kostnader som går att minska. Billigare stallplats, lösdrift är ett allternativ om man inte har egen gård. Bra beten där stoet kan gå sommarhalvåret och som inte kräver massa stödfodring.
 
Sv: Var kan man kapa kostnader?

Mina har legat mellan 10 - 20 000 i kostnader (då inte inräknat hingstens kostnad sen) utan då stationsavgift, vet, UL, språng och transport för sperma mm.

Billigast var den som stod på naturlig. Då slutade det på 10 000 och bara levande föl kvar.
Dyrast var henne vi försökt med fryst på för dels kostar det mer vetkostnad med fryst och dels tog hon sig inte så fick byta hingst efter 3 försök.
 
Sv: Var kan man kapa kostnader?

Jag har kommit under 10 000:- både vid naturlig betäckning och vid semin. Då har jag haft fördelen att ha ett sto som inte krånglat utan tagit sig på första brunsten.

Men för två år sen tog hon sig inte på första och fick dessutom helvetesmuggen på stationen och behandlades, sju veckor på station med föl fick på över 18 000:-.
 
Sv: Var kan man kapa kostnader?

Här är några saker jag kommer på. Dra ner på kostnaden för stallhyran genom att ha eget. Jag har själv märkt stor skillnad sedan jag flyttade till gård. Nu har jag visserligen lyckats samla på mig fler hästar än när jag var inhyrd, men kostnaderna för varje häst är lägre och hyran betalar jag nu till mig själv genom att betala av på lånen. Nu har jag också större egen lagringsplats än när jag var inhyrd, och på så vis kan jag också köpa större partier av foder och strö, vilket gör att jag kan få bättre pris än när jag stod inhyrd. Jag har nu valt att ha bädd till alla mina hästar och märker stor skillnad på mängd jag tar ut och strör jämfört med att inte ha bädd.

De fasta kostnaderna för att tillverka föl skiljer inte så enormt mycket tycker jag, däremot kollar jag lite extra på villkoren så att man inte betalar hela summan till hingsten utan att stoet ens blir dräktigt ( jag har också lärt mig den hårda vägen...).

OT så undrar jag lite hur PS kommer att göra, kulturen i Tyskland är mest att man betalar hela på språnget, här kommer det inte att tas emot så positivt tror jag + att man har transportkostnaden också förutom det.
 
Sv: Var kan man kapa kostnader?

Det är en jätteintressant fråga. Om man tittar på statistiken så verkar folk främst ha försökt kapa kostnaderna genom att ta en billig hingst - jag menar, jag tror faktiskt inte att Warsteiner fick så många ston härom året för att han är världens bästa hingst som passar till alla typer av ston.

Jag tror som andra här i tråden att det är "enklast" att kapa kostnader genom att generellt sänka sina utgifter för hästhållning: ett riktigt bra bete som inte kräver extra foder, lösdrift etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går nu i tankarna på att köpa min egna första häst (med stöd från föräldrar, är 17 fyller 18 i höst). Vi har länge pratat om...
Svar
12
· Visningar
2 647
Senast: Almii
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 621
Senast: Similitude
·
Anläggning Jag funderar på att hyra häst i 1 år från och med i höst. Men måste såklart hitta en också, vilken inte blir så lätt men först och...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: BornAgain
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp