Var köper man

B

**BORTTAGEN**

Uteburar i "nät"? Gärna såna där "Trekantiga". Menar alltså såna där man har på sommaren med nätbotten så kaninen kan äta gräs. På internet.
 
Antingen bygger man en själv, eller så kan man kolla annonserna! :) Det finns också en hel del djuraffärer som säljer trekantsburar. Har din djuraffär inte sådana inne kan du be dem beställa.
 
Köp kompostgaller i stället. De är jättebra! Om du tänkt använda trekantsbur så använd utan nät i botten, kaninen ska kunna gräva. Sådana är jättelätta att bygga själv.
/Marie
 
varför överhuvudtaget bry sig om att KÖPA en sådan svindyr bur???
fruktansvärt oekonomiskt!
bygg en själv, det är enkelt, billigt och bättre kvalitetsmässigt sett.

burarna man köper är ofta alldeles för små och låga i tak. inte sällan har de också nät i botten, vilket är rent j*kla djurplågeri!!!

det finns ingen mening med att ha en kanin i betesbur om den inte får följa sina naturliga instinkter och gräva.
mina kaniner gräver sig aldrig ut utan gräver hålor - men inte med syftet att ta sig ut.
har du en kanin som ständigt gräver för att ta sig ut ur buren då har du en kanin som inte trivs.
då får man försöka hitta en annan lösning.
men nät i buren - fy f streck n! :mad:
 
Vad är det för fel med nät i botten? Har nät i mina gräsburar. Nätet har jag så att andra djur inte ska kunna komma in. Använder när med stora maskor (typ 4x4). Grävmöjligheten går att fixa på annat sätt. Sätt in en djup ganska stor låda (minst 50x50) gräv upp en stor gräsbit och stoppa i lådan, perfekt tycker i alla fall jag.

Jag anser att det är bättre för kaninerna (pratar bara om sommaren)att sitta i en rymlig gräsbur (MINST 1x2m) med sikt åt prinsip alla håll än att sitta i en vinter bur med endast syn åt ett håll. Det ger mkt mer stimulans. Såklart bör det finnas ngt skyddat hus eller liknande i gräsburen.
 
Dom är ju i rasthagen nästan hela dagen förutom på natten då jag inte kan lämna dom där (inget tak), så där får dom ju gräva.
 
du kan aldrig hindra kaninen från dess grävinstinkt. de river sönder klorna om de försöker gräva mot en gallerbotten.

och självklart har man sådan uppsikt över gräsburarna att något ovälkommet djur inte tar sig in.
 
Har aldrig haft någon bur med golv, och kaninerna har aldrig grävt, så varför inte skaffa en med gallergolv då dom rear ut dom i stan, dom gräver ju ändå inte och är i rasthage utan golv hela dagarna.
 
är det meningen att du ska ha dessa trekantsburar som året runt boende????????
 
Ja granngården säljer dom men jag vet inte om dom gör det på vintern...
 
vem fn snackar du till? varffö säger du det till mig eftersom jag bara skrev: du kan köpa det nästan överallt :)
 
Vet någon nån hemsida dom säljer såna?
Empty, varför skulle dom bo i dom året om?
 
" Dom är ju i rasthagen nästan hela dagen förutom på natten då jag inte kan lämna dom där (inget tak), så där får dom ju gräva. "

fattade det här som att de skulle vara i trekantsburarna på natten?
du kan inte isolera en trekantsbur och kan därför inte fungera som vinterbostad åt kaninen. självklart kan kaninen vistas i trekantsburen dagtid på vintern.
eller så fattade jag det hela fel? :smirk:


by the way - fortfarande har det inte kommit upp några vettiga argument varför man ska ha nät i botten.
att det är ett skydd för djur är bullshit. ingen ansvarig djurägare lämnar sitt djur utan uppsyn såpass länge att ett vilt djur skulle våga sig fram och hinna gräva sig in i buren.

vilda djur är i farten mest nattetid eftersom de är skygga för människor. av den anledning övernattar mina kaniner i sina stora burar på ben ovan mark även på sommaren.
har man kaninen ute i en betesbur med nät i botten även nattetid hjälper det föga mot vilda djur som ser kaninen som byte. även om djuret ifråga inte kan ta sig in i buren kan det ändå stressa kaninen till döds. kaninen vet inte att räven/nått annat djur INTE kan ta sig in i buren - kaninen känner sig fortfarande som ett bytesdjur, vilket är dess naturliga instinkt.
 
Nejnej :D
Trekanten skulle jag använda på sommaren på nattetid, på vintern bor dom i växthuset och höst/vår i flerfacksburar.
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 752
Senast: Ramona
·
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
1 909
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp