Var kommer allt damm ifrån?

Niyama

Trådstartare
Blir galen :arghh: Efter två dagar har jag dammtussar på golvet, och jag bor ensam utan husdjur! Igår dammsög jag jättenoga, idag drog jag ett papper några cm längs golvet och det blev fullt av damm. Tycker det bara blir värre och värre. I köksskåpen måste jag ställa allt upp och ner, tallrikarna måste stå rättvända men dom måste blåsas/spolas av innan jag använder dom om dom stått orörda mer än ett dygn.

Jag "dammsanerade" hela lägenheten, dvs ovanpå köksskåp, garderober, badrumsskåp, tog loss listerna under de nedre köksskåpen/diskbänken och dammsög. Alltså jag gick över varenda millimeter. Hjälpte inte. Två dagar efter dammsugning och torkning är det alltså MÅNGA stora dammtussar :yuck: :arghh: känns som att jag för en ständig kamp mot dammet. T.o.m på köksbordet kan det bildas dammtussar och jag inte sitter där på ett par dagar och alltså inte torkar av det. Var kommer det ifrån?!
 
Allt du gör alstrar damm. Av extilier, av din kropp, av möbler och inredning. Så fort luften rör sig flytas partiklar. Även ett tomt rum som ingen vistas i blir dammigt.

Fast i ditt fall låter det mer än normalt? Hur ser det ut i ventilationstrummorna hos dig? Har du tagit loss och tittat?

Är det textildamm eller mer sten- eller mineraldamm? Dvs ludd eller pulver?
 
Allt du gör alstrar damm. Av extilier, av din kropp, av möbler och inredning. Så fort luften rör sig flytas partiklar. Även ett tomt rum som ingen vistas i blir dammigt.

Fast i ditt fall låter det mer än normalt? Hur ser det ut i ventilationstrummorna hos dig? Har du tagit loss och tittat?

Är det textildamm eller mer sten- eller mineraldamm? Dvs ludd eller pulver?

Det är så extremt i den här lägenheten. Jag brukar dammsuga två gånger i veckan och aldrig tidigare har jag hunnit få dammråttor då. Ventilationstrummorna? Är det där luften sugs ut?

Det är som pyttesmått ludd. Väldigt mörkt.
 
våttorkar du? det är det som binder ordentligt tycker jag.
Kolla filtret i din dammsugare också, är dt fullt så skickar man bara runt dammet när man dammsuger.

Ja. Spelar ingen roll om jag har våttorkat eller ej. Testade att endast städa med mikrofibermoppar för att se om dammsugaren var boven men det var ingen skillnad alls.
 
Men hur kan det komma damm där ur? Jag har funderat på det, men luft kommer in vid fönstren och ovanför köksskåpen och i badrummet är en sån där man kan snurra på som suger ut luft.

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad det är du kan snurra på, men är det sug i frånluftarna? Sätt ngt slags vimpel (en fjäder, papperstuss eller liknande) vid dessa och kolla att luften rör sig åt rätt håll.

Där luften kommer in, vad är det för slags kanaler? Kan dessa vara dammiga/smutsiga? Prova sätta något vitt och rent där och se om det blir väldigt smutsigt väldigt fort?
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad det är du kan snurra på, men är det sug i frånluftarna? Sätt ngt slags vimpel (en fjäder, papperstuss eller liknande) vid dessa och kolla att luften rör sig åt rätt håll.

Där luften kommer in, vad är det för slags kanaler? Kan dessa vara dammiga/smutsiga? Prova sätta något vitt och rent där och se om det blir väldigt smutsigt väldigt fort?

Ska undersöka saken!
 
Det låter inte helt hälsosamt. När är huset byggt?

2007 tror jag. Och för nåt år sen var det några nissar här och rensade ventilationskanalerna. Fast jag upplevde att det blev värre efter det. Riktigt så här illa var det inte när jag flyttade in.

Nä, jag tror inte det är så hälsosamt för jag har en skum torrhosta på mornarna när jag sovit hemma.
 
På tok för mycket damm för ett så nytt hus! Vårt hus är byggt 2011 och det tar minst 2 veckor innan det syns damm på möbler.

Min tanke är att de inte sköter byte av filter eller att de har för bra snurr på fläktarna.
 
Jag hade direkt anmält det till hyresvärden/föreningen. Det låter allvarligt att det år så mycket dammpartiklar i luften, jag hade velat veta vad det bestod av.

Mörkt damm låter ju dessutom som det kan vara t ex betong eller liknande.
 
en annan fråga man kan ställa sig är väl vad du har för möbler? inredning? Gardiner? Mattor, soffor, filtar, kuddar osv. Jag kan säga att en luddig tjock ullmatta producerar enorma mängder damm! Fast ja håller med övriga det låter lite extremt.

Ja en sak till - vädra! det är vi i dagens samhälle alldeles för dåliga på :)
 
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad det är du kan snurra på, men är det sug i frånluftarna? Sätt ngt slags vimpel (en fjäder, papperstuss eller liknande) vid dessa och kolla att luften rör sig åt rätt håll.

Där luften kommer in, vad är det för slags kanaler? Kan dessa vara dammiga/smutsiga? Prova sätta något vitt och rent där och se om det blir väldigt smutsigt väldigt fort?

Det är rejält sug i den i badrummet i alla fall (den andra har jag inte testat än). Det är alltså såna här:
DSC_0021_zps169d0b70.jpg

Mittengrejen går att snurra in/ut.

Grejerna där luften kommer in ser ut såhär:
DSC_0023_zps5fc8ed60.jpg

Det blir lite smutsigt på fönsterbrädan men inte alls så dammigt som i resten av lägenheten. Hallen är värst och där har jag inte fönster.

Och, ni får en bild på det mörka dammet också:
DSC_0020_zps63ec5364.jpg
 
en annan fråga man kan ställa sig är väl vad du har för möbler? inredning? Gardiner? Mattor, soffor, filtar, kuddar osv. Jag kan säga att en luddig tjock ullmatta producerar enorma mängder damm! Fast ja håller med övriga det låter lite extremt.

Ja en sak till - vädra! det är vi i dagens samhälle alldeles för dåliga på :)

Alltså jag har ju samma möbler som jag haft i andra lägenheter då detta problem inte fanns. Det enda jag har i tyg är en soffa (vars överdrag dels är vitt och dels tvättas ibland), madrasser i sängen, en matta under soffbordet men den är ljus (stämmer alltså inte med dammet) och luddar inte. Annars har jag bara en dörrmatta och rullgardiner. Sängöverkastet är vitt och luddar inte.
 
Jag hade direkt anmält det till hyresvärden/föreningen. Det låter allvarligt att det år så mycket dammpartiklar i luften, jag hade velat veta vad det bestod av.

Mörkt damm låter ju dessutom som det kan vara t ex betong eller liknande.

Kan man göra det? Tror dom inte att man är helt dum i huvudet och bara behöver bli bättre på att städa? Fattar liksom inte var det kan komma ifrån! (Hyresvärd är det som gäller.)
 
Dom får väl komma dit och titta medans du torkar av en testyta, sen komma dit igen två dagar senare och observera dammet (om dom nu skulle tvivla).

Men det verkar ju helgalet med att du får damm bestående av svarta fibrer (det ser ut som det på bilden iaf) när du själv inte har något i lägenheten som kan orsaka det...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 515
Senast: nickan1
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp