Bukefalos 28 år!

Vår krympande planet

Ja jag tror att om ca femtio år kommer jorden se helt annorlunda ut och människor kommer behöva leva helt annorlunda. Jag tror att vi kommer att se ännu större flyktingströmmar och miljoner kommer vara på flykt pga klimat. Då vi i väst till stor del är ansvariga för påverkan på klimatet så hoppas jag verkligen att folk är beredda att ta ansvar för de miljoner som kommer vara på flykt.
Sen kommer vi behöva hitta nya sätt för matproduktion. Och där kan jag känna att den stora oron ligger. Vissa forskare hävdar att jordbruket kommer försvinna om ca femtio år. Tidigare har man pratat om att insekter kommer vara nyckeln till framtidens matproduktion men nu har jag läst om flera som menar att det ändå inte kommer räcka till.

Jag är både positiv och negativ till framtiden. Positiv pga att människan har genom historien haft en förmåga att överleva och hitta nya sätt att ta sig fram. Så förhoppningsvis gör man det även nu. Men däremot är jag negativ till miljön och klimat. Jag tror verkligen inte människor kan leva på det sätt som Sveriges medelklass gör idag. Det kommer handla mer om överlevnad. Vi kommer vara betydligt fler personer som lever på den ytan som är Sverige idag. Och jag tror det kommer vara kamp om den mat och de resurser som finns.
 
Senast ändrad:
Undrar om man kommer att bygga bostäder på vattnet. Jag är rätt övertygad om att det finns en hel del som skulle tycka att det var toppen.
 
Jag är väl inte sådär jätteorolig eftersom människans överlevnad inte är så viktig för mig. Det var inte så länge sedan vi klättrade ner ur träden och med tanke på hur jordens klimat och miljö är i ständig förändring (nu talar vi miljoner år) så är det väl ganska troligt att vid någon tidpunkt kommer människan som ras i sin nuvarande form inte längre att existera.

Jag håller med @stjarnhimmel att svenskar inte kommer att kunna leva som de gjort tidigare, hänvisade i en annan tråd till Earth Overshoot day att Sverige börjar leva över sina tillgångar redan i april och att datum för när hela världen gjort slut på årets tillgångar blir tidigare och tidigare. Men prognoser säger ju att antingen kommer vi att kunna odla vindruvor i norra Sverige eller så kommer vi att behöva bygga igloos eftersom det blir samma klimat som i Alaska, utan olja då.

Det är inte helt omöjligt att svenskar också blir klimatflyktingar i framtiden.
 
Sen kommer vi behöva hitta nya sätt för matproduktion. Och där kan jag känna att den stora oron ligger. Vissa forskare hävdar att jordbruket kommer försvinna om ca femtio år. Tidigare har man pratat om att insekter kommer vara nyckeln till framtidens matproduktion men nu har jag läst om flera som menar att det ändå inte kommer räcka till.

Det kommer handla mer om överlevnad. Vi kommer vara betydligt fler personer som lever på den ytan som är Sverige idag. Och jag tror det kommer vara kamp om den mat och de resurser som finns.

Thomas Robert Malthus https://en.wikipedia.org/wiki/Malthusianism
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp