Vår misslyckade bakning; Spinoff på tårtor, bröd, kakor;

nickan1

Trådstartare
I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk.

Tänkte att det kunde vara roligt att ha en tråd om när vi faktiskt lyckades mindre bra när du t.ex. glömde att du bakade, tog fel ingrediens eller något annat gick fel.

Själv glömde jag bort en rulltårta för ett tag sen. Den gick inte att rädda, tog ut den ur ugnen sen ringde telefonen och sen glömde jag bort den. Hittade en hård och torr rulltårta, avbakningen hade fortsatt på plåten, dög inte ens att ge hästen liksom. :angel::D Vid ett annat tillfälle så glömde jag vetemjölet i ett grovt bröd, insåg attt något var fel när jag tog ut två stenhårda limpor. Och vetemjölet stod kvar på bänken. Och när man tar en matsked bakpulver istället för en tesked i kaksmeten så garanterar jag dig att du har precis hela ugnen full av kaka och lite till. :mad: Det tog två dagar och lite svärord att skrubba ugnen ren för mig var på väg att byta ut ugnen men till slut gick det. . :crazy::crazy::p
 
Det händer mig också med jämna mellanrum :D Delar med mig av dagens mästerverk här också för att visa hur bra det går när en glömmer bort att en bakar och har saker ståendes i ugnen på 275 grader :D
032FA259-68FA-48A9-9FDB-D7ABDE551532.jpeg

Handlade också till helgens bakning idag, vilket kunde slutat i katastrof. Skulle köpa puck creamy och ha ovanpå en kaka, men köpte puck sparad så istället för något typ gräddaktigt så blev det typ mjukost. :eek: det var en himla tur att jag provsmakade den idag alltså, annars hade det blivit en mibst sagt intressant kaka...
 
skulle göra brända mandlar med kusinen när jag var ca 12, slutade i sockersoppa med mandlar som vi la i frysen eftersom det verkade som en bra ide:idea: sen gjorde vi muffins med galiamelon för gott+gott blir ju ...gott:d eller:cautious: lägger man bitar av melon i muffins blir det tydligen som snorsmörja och smakar skit:wtf:
 
När jag skulle göra mjuk chokladkaka vid ett tillfälle så var jag lite okoncentrerad. Hade i 4 deciliter kakao istället för 3/4 deciliter. Den smakade vansinnigt mycket kakao och tur vi provsmakade den innan gästerna kom för den var definitivt inte god. Tyckte också den hade misstänkt konstig färg. Sen dess provsmakar jag alltid smeten.
 
När jag skulle göra mjuk chokladkaka vid ett tillfälle så var jag lite okoncentrerad. Hade i 4 deciliter kakao istället för 3/4 deciliter. Den smakade vansinnigt mycket kakao och tur vi provsmakade den innan gästerna kom för den var definitivt inte god. Tyckte också den hade misstänkt konstig färg. Sen dess provsmakar jag alltid smeten.
:D
Påminner om när jag skulle göra muffins och läste "600 g smör". De gick INTE att äta.
 
Tänkte att det kunde vara roligt att ha en tråd om när vi faktiskt lyckades mindre bra när du t.ex. glömde att du bakade, tog fel ingrediens eller något annat gick fel.
När jag skulle baka gaffelkakor och hittade receptet i kokboken, följde det och jag borde blivit misstänksam redan på hur mycket mjöl det var i, men glad i hågen fullföljde jag receptet. Det blev lite väl många kakor, bra många fler än jag tänkt mig.

Visade sig att receptet jag hade följt var menat för ALLA 7 sorters kakor och inte enbart gaffelkakorna... :o
Det misstaget har jag inte gjort om.
 
Jag var lite stressad pga missnöjd bebis och råkade ta bakpulver istället för vaniljsocker i fyllningen sist när jag bakade bullar :o:D de blev inte riktigt så söta som vanligt och fyllningen jäste liksom och blev fluffig så bullarna såg lite galna ut, men gick bra att äta ändå :) serverade dem ändå på sonens kalas och de gick åt :angel:
 
När jag skulle göra mjuk chokladkaka vid ett tillfälle så var jag lite okoncentrerad. Hade i 4 deciliter kakao istället för 3/4 deciliter. Den smakade vansinnigt mycket kakao och tur vi provsmakade den innan gästerna kom för den var definitivt inte god. Tyckte också den hade misstänkt konstig färg. Sen dess provsmakar jag alltid smeten.
Det måste ju blivit en grymt tjock smet?? Hur fick du den ur skålen och i formen :confused:? Och, nä, gott låter det verkligen inte.... :p
 
Det måste ju blivit en grymt tjock smet?? Hur fick du den ur skålen och i formen :confused:? Och, nä, gott låter det verkligen inte.... :p

Jag spädde den med mer mjölk tills den blev okej utan att reagera på att det var något uppenbart fel snacka om att ha hjärnan på något annat ställe liksom. Tänkte helt ologiskt att det kanske var fel i receptet på proportionerna hade inte bakat den varianten tidigare. Detta trots att jag med lite logik borde insett att jag gjort fel någonstans bakar ändå så pass mycket att jag vet ungefärliga proportioner.
 
När jag skulle baka gaffelkakor och hittade receptet i kokboken, följde det och jag borde blivit misstänksam redan på hur mycket mjöl det var i, men glad i hågen fullföljde jag receptet. Det blev lite väl många kakor, bra många fler än jag tänkt mig.

Visade sig att receptet jag hade följt var menat för ALLA 7 sorters kakor och inte enbart gaffelkakorna... :o
Det misstaget har jag inte gjort om.

Jösses det var många kakor skulle du baka 7 sorters kakor? Fanns det inget i receptet som sa att de skulle formas eller smaksättas på olika sätt?
 
Jösses det var många kakor skulle du baka 7 sorters kakor? Fanns det inget i receptet som sa att de skulle formas eller smaksättas på olika sätt?
Jag har dessvärre inte kvar kokboken, men om jag inte missminner mig var det ett grundrecept för alla de olika kakorna, hade jag läst lite noggrannare hade jag kanske uppmärksammat det, men men shit happens.
Jag skulle inte ens baka alla 7 sorters kakor, skulle enbart baka gaffelkakorna.
 
Väcker en gammal tråd.
Roligast hitintills var när då 14- åriga dottern skulle baka bullar, hon är bra på att baka så hon skötte sig själv. När bullarna redan stod i ugnen så frågade hon dock lite fundersamt: " Mamma, om det står 2 och sedan 1 och ett snedstreck och sedan en 2a, betyder det 22,1 eller 2 och en halv?"

Jag skrattade så jag grät, för jodå, ungen hade kastat i 22,1 dl socker i smeten...

Bullarna blev dock ätbara om än otroligt söta och kallades för "Emmas diabetesbullar" och är omtalade än idag...
 
Jag gör biskvier en gång varje år, till jul.
För några år sedan skulle jag piffa till dom lite extra, så jag spritsade smörkrämen ovanpå bottnarna. Blev jättefint till jag doppade de i mörk choklad....
Då blev det Bajsar! :turd:
Goda, men kanske inte så piffiga

God Jul

* Jenny *
För det första: hemgjorda biskvier kan vara det godaste som finns.
För det andra: min tvååring skulle få slag om hon blev serverad bajskakor. Goda bajskakor. Vilken fullkomlig lycka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp