Vår olycklige Whiskey

Camilla72

Trådstartare
Hej
Vi vet inte vad vi ska göra...
Vi har bott på landet i 16 år och haft många katter i omgångar. Nu under jul har vi på kort varsel flyttat till ett hus i ett bostadsområde i stan, Örebro. Då hade vi 6 katter! Efter mycket frågande fick vi tag på en jättetrevlig dam i vår by, hon tog hand om först en kattdam och sedan en kattdam till. Och vi tog med oss 4 katter till stan, det var egentligen mer än vi hade tänkt oss, men vi hade inte hittat någon ny ägare (ville inte använda blocket.)
Det vi snart märkte var att vår vackra Whiskey mådde mycket dåligt i stan. Han grät och var mycket olycklig, och fick som ångestattacker. Han fick gå ut, men var väldigt rädd.
Damen i vår by sa då att hon ville försöka ta honom också. (Ängel!)
Men Whiskey mådde skit där också.
Nu är vårt problem, vi har släppt ut honom från damen i byn för han började riva hennes hus i ren frustration. När han blir utsläppt springer han hela tiden tillbaka till vårt gamla hus. (en km bort). Vi är där ofta och flyttar ut saker, men vi har låst kattluckan, för att träna honom att han ska ha sitt hem hos damen. Vi ska snart sälja huset. Varje gång vi ser honom fångar vi in honom och tar honom till sitt nya hem. Men de senaste gångerna har han flytt från oss.
Vad ska vi göra?
Jag kan ligga vaken på nätterna och lida av dåligt samvete för vår kära supertrevlige Whiskeypojke. Han springer nu själv runt i skogen runt vårt hus. Vi har alltid tagit mycket väl hand om våra djur och jag lider verkligen utav detta.
För att krydda lite mer, så har den ena utav kattdamerna (Yasmina) som fick nytt hem också stuckit. Det är Whiskeys syster, det har alltid varit en viktig sak för de två att vara fria och mycket utomhus.
Hon har tid hos veterinären nu i januari för att bli steriliserad. (vilket hon har smitit ifrån två gånger förut genom åren) och damen som tagit över henne har varit mycket tydlig med att hon kan inte ta hand om kattungar. Nu springer Yasmina också runt i skogarna. Vi ser henne ibland på långt håll.
Hela vår glada flytt har fått en grå skugga över sig.
Har någon något klokt att råda oss med?
Stort tack på förhand
Camilla med familj
 
Fånga in de med burar?
Kolla om något katthem eller liknande rörelse kan hjälpa er med burar.
Var i landet bor du?
Kastrera och sedan försöka hålla de inne ett antal dagar så de lär sig var de bor.
Får de stimulans i form av lek? och då menar jag mycket lek varje dag?

Jag hade försökt ta hem Whiskey igen och sett.
Har ni nån "kattmotorväg" i lägenheten?
Går ni ut med honom i koppel?
Har ni en balkong ni kan näta ut och låta honom gå ut där ibland?
Googla cat highway så får du upp bilder på lite olika varianter.
Leta upp programmet my cat from hell, i många avsnitt pratas det om just det.
 
Katterna ska inte släppas ut innan de lärt sig att de har flyttat och fått ett nytt hem. Det nya hemmet ska skämma bort dem med mat och mys och lek. Allt för att de ska vilja stanna där. Och absolut inte släppa ut dem för tidigt!

Trist situation du (men främst dina katter) hamnat i!

Och nä, din katt gråter inte. Förmänskliga den inte. Det är en katt. Katter gråter inte. Den skriker och är olycklig. Men den gråter inte. Hur länge hade ni Whisky i stan? Utan att släppa ut honom så klart! Katter ska inte gå lösa i stan.

Anpassade ni ert nya hem för att ha innekatter? Ett hem med innekatter (iaf av den livliga versionen) kräver anpassning och aktivering av katterna. Golv-till-tak klätterträd, cat highway som någon skrev om och nya roliga saker att leka med, gömma sig i osv. En flyttkartong som man klipper upp en (eller två) öppningar i kan vara en rolig leksak för en katt. Eller pappkasse man klippt av handtagen på. En boll med hål i som man stoppar torrfoder inuti så får katten jobba för att få ut maten. Koppelpromenader. Inhängnad uteplats/balkong. Och aktiv lek/uppmärksamhet från er. Många tror att det är lätt att ha katt och att de inte kräver så mycket men en innekatt kräver rätt mycket av sin ägare (om det inte är av den soffliggande varianten och de brukar kräva mys och uppmärksamhet de också).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 362
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp