Bukefalos 28 år!

Var på MK igår...

B

**BORTTAGEN**

Fick honom utdömd nu om jag ville eller vänta ett par månader och se om det blev bättre...
En kort resumé; togs in blockhalt på vänster bak från hagen 5/2-03, Ultuna 6/2; hittar ingenting återbesök två veckor senare det hittas fortfarande ingenting. Boxvila i 3 månader. Åker till MK slutet av april - misstänkt ligament skada lågt i vänster bak, vila till augusti- september. Gawel blir lite bättre men inte bra. Åkte till MK igår och får då svaret att det inte finns så mycket att göra. Skitjobbigt...Kan vänta och se om han blir bättre men vet. tyckte inte att vi skulle vänta längre än till jul. Jag tänker inte ta bort honom nu utan det känns som om jag har väntat 8 månader nu så kan jag vänta några månader till. Bad vet. att kolla rygg, has , knä; allt för att utesluta att det satt någonting där men det fanns ingeting. Enda som är att han är muskel om i ryggen och korset, men det skulle väl en annan också bli om man gick omkring och var halt så länge.Ja, justnu kommer den knäppa delen av det hela; Gawel är då barfota för jag har inte fått några restriktioner om att han ska gå skodd. En häst som inte går brukar väl vara barfote, eller? När Gawel har blivit bedövad vb för att släcka hältan så ska vi longera i deras longeringshall, Gawel blir då ömfotad och stapplar omkring, min medryttare ger då förslaget vi kan väl gå in och springa på rakt spår, ok, men vet. har då fått för sig att han ska springa ute på raktspår där det är ännu stenigare...Halt på alla tre benen förutom vb, där hältan är släckt. Går in och springer, Gawel fortfarande ömfotad men bättre. Så nu försöker vet. att slå i mig att för att han är ömfotad som han är halt!! Försöker förklara för vet.att Gawel brukar ha skor på sig och har aldrig varit ömfotad, förresten så hade han skor och snösulor och det var snö ute när han blev halt, så att han är ömfotad nu har inget med problemet att göra. Sa samtidigt "men jag är ingen veterinär". Vet. skickar hem hos med rekommendationer att sko honom med sulor, och han ska äta antibiotika i 12 dagar. Jag trodde ömhet i sulorna gick över av sig självt...Ska ringa vet om ca 14 dagar och berätta om han är halt vb fortfarande eller inte. Fick en mycket spydig fråga varför Gawel inte hade skor på sig...Jaja, ååå jag blir tokig, hade vet. aldrig sett en ömfotad häst? Vad är det frågan om? Jag kommer att göra som vet. vill em det känns lite lustigt att han en häst skodd när han ska stå i sin box och sen gå drygt hundra meter till sin mjuka hage..Först är man jätteledsen sen blir man så arg på vet. så man håller på att explodera.
:mad:
 
gode gud, känner igen det där alltför väl!
Jag åkte till en annan klinik och där fick jag en massa hjälp!
 
Fast ni kanske skulle lagt på skor inför besöket? För att ge hästen en chans menar jag.

Jag skulle testa en till klinik, när ni ändå håller på, du har ju ingenting att förlora! Eller tom en annan veterinär som kommer hem?
 
Vilken veterinär hade du? Det finns ju lite blandat på Mk, jag har haft turen att få en super!!Kan du inte be att få en annan veterinär?
Vet EXAKT hur det känns när de inte hittar VAD som är orsken till hältan,är i PRECIS samma sist själv. Har åkt i skytteltrafik till Mk under sommaren och hösten.,och andra veterinärer och kliniker har varit inblandade i ett helt år nu.Nu senast halt VB-knä men man hittar ingenting vare sig på röntgen eller med artoskopi....Fick hem min pålla för ett par veckor sedan, hon stod på Mk för erlichiosbehandling samt att man gjorde en artroskopi i knät. Men inge klokare blev man. Samma här då,bara tiden kan utvisa. Hon känns iofs VÄLDIGT mycket piggare och fräschare på våra promenader än hon gjort på länge, så jag hoppas hoppas hoppas att behandlingen gjorde susen!
Har de lokaliserat VAR hältan sitter (långt ner,men var?).
Har de röntgat? Kan du inte höra om de tror att de kan hitta något mha artroskopi? Med hjälp av kamera kan man ju se ligament mm. Eller scinitigrafi?
GE INTE UPP!!!! Sen kan jag ju tycka att du kanske ska byta till en vettigare veterinär! Jag kan ge dig ett bra namn på Mk.
Än ska du inte se det som kört, man har ju inte fastställt något. Jag vet att det är PYTONJOBBIGT att ha en häst som inte är frisk,min har varit dålig i ett år nu, det tar på krafterna MYCKET.Ge dig inte! *pepp pepp pepp*.
Lycka till ialla fall,du berättar väl hur det går?
 
Jag kan inget om sånt här men jag kan ju berätta hur jag skulle gjort i sin situation. Eftersom hästen blivit vet.undersökt flera gånger så skulle jag ta ut en equiterapeut el massör för en grundlig koll. Kanske även en annan hovis bara för att kolla.

Hittar inte de något så skulle jag åka till en annan klinik el ta ut en vet som inte varit inblandad tidigare.

Om ingen hittar något så har man iaf som hästägare gjort allt man kunnat.
 
Det gissar jag också på...

Till trådskaparen; Åk till en annan klinik! MK har jag tyvärr inget gott att säga om.
 
Det finns en superveterinär där PM om du vill ha namnet. Sen finns det en man ska akta sig noga för och flera andra som jag inte har persolig erfarenhet av men som är helt ok.

Själv skulle jag aldrig åka någon annanstans (har väldigt mycket närmare till Ultuna) men som sagt jag ber att få en viss veterinär.
 
Åk till en annan klinik!! MK är inte att rekommendera, jag vet flera hästar som har blivit felbehandlade där !! Lycka till med din häst!
 
Har redan varit på Ultuna där jag inte alls fick någon respons. Och på Ultuna fick jag samma diagnos som på MK. Angående vet. på MK så forkortas det M.D. Hästen är röntgad i diverse vinklar både på Ultuna(2ggr) och på MK (2ggr). Röntgen visar ingenting, inget brutit eller några pålagringar. Lågt vänster bak menas långt ner i hoven vänster bak. "No hoof, no horse". Har haft ut två olika eguiterapeuter som inte hittar någonting. Ja inte vet jag, ska jag åka in till Ultuna igen? Allt känns ganska hopplöst faktiskt. Tror jag ska börja med brodering istället.. Fast där kanske man kan sticka sig på nålen istället..
 
Att hästen blir öm i fötterna utan skor är ju inte konstigt, särskilt om den normalt sett går med skor. Ofta är det tom så att pållar som haft skor på fossingarna, och sen blir avskodd kan bli rejält påverkad i hov och sula.

Har själv en sådan pålle, även fast hon anses ha en mycket bra hovkvalite blir damen mycket öm på bla ojämnt underlag.

Men samtidigt låter det lite skumt, att det inte har hittats något från ET sida på din häst. Jag tänker nu på den ömmande delar i rygg och kors, visst kan hästen få problem pga hältan. Men hältan kan lika gärna komma sig av ett ryggproblem, det är inte alls ovanligt kan jag säga.
 
Jag anser MK vara den absolut bästa kliniken. Men det är helt beroende på vilken vet. man får! Jag har haft 3 st olika vet. och en av dem kommer jag aldrig mer att använda mig av. Men får man rätt så litar jag på den till fullo. :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 320
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 374
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp