Vår säng

Trissa

Trådstartare
I höstas köpte vi en dyr säng, en sån där som går att höja och sänka i huvud- och fotände. Strax efter nyår började den knaka, och efter att ha pratat med affären där vi köpte den så testade vi lite olika grejer. I samband med det upptäckte vi att det var två stag i huvudändan av sängen som inte var fastskruvade, och att det fattades skruvar i ramen! Personal från affären kom ut och skruvade fast, det hjälpte en stund, men sen började knakandet igen. Nu under våren har vi varit i kontakt med affären vid flera tillfällen, och på deras inrådan provat diverse saker som t.ex att smörja alla gångjärn, men utan någon förbättring.

Nu verkar det som om affären vill skicka sängen till fabriken. Vi är tämligen trötta på alltihop, och vill bara bli av med sängen och få tillbaks pengarna. Kan vi hävda det i det här läget, eller måste sängen till fabriken? Vår egen teori är att de där stagen (som lyfter huvudändan) som var omonterade i flera månader har ställt till det. Som lök på laxen hittade vi ytterligare två omonterade stag sist vi testade att smörja gångjärnen....
 
Jag hade hävt köpet. De har ju redan gjort en rad åtgärder för att avhjälpa felet, utan att lyckas.

Vad och varför behöver ni inte ge er in på, de har ju redan godtagit att ta tillbaka sängen verkar det som.
Jag uppfattade det snarare så att de ville skicka sängen till fabriken, så att de kunde åtgärda den och lämna tillbaks den. Det är vi inte alls sugna på vid det här laget.... Affären kommer säkert att ringa i morgon, och då vill jag gärna kunna stå på mig och häva köpet. Men om de inte går med på det, vad händer då?
 
Jag har försökt... Jag har sagt att vi vill häva köpet, och direkt ställt frågan om de nekar att göra det. (För att i så fall kunna gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden måste man ha ett nekande, eller att det gått en viss tid). Svaret jag får är att de måste ju få en chans att ta reda på vad det är för fel på sängen, så att de kan försöka laga den.
 
I höstas köpte vi en dyr säng, en sån där som går att höja och sänka i huvud- och fotände. Strax efter nyår började den knaka, och efter att ha pratat med affären där vi köpte den så testade vi lite olika grejer. I samband med det upptäckte vi att det var två stag i huvudändan av sängen som inte var fastskruvade, och att det fattades skruvar i ramen! Personal från affären kom ut och skruvade fast, det hjälpte en stund, men sen började knakandet igen. Nu under våren har vi varit i kontakt med affären vid flera tillfällen, och på deras inrådan provat diverse saker som t.ex att smörja alla gångjärn, men utan någon förbättring.

Nu verkar det som om affären vill skicka sängen till fabriken. Vi är tämligen trötta på alltihop, och vill bara bli av med sängen och få tillbaks pengarna. Kan vi hävda det i det här läget, eller måste sängen till fabriken? Vår egen teori är att de där stagen (som lyfter huvudändan) som var omonterade i flera månader har ställt till det. Som lök på laxen hittade vi ytterligare två omonterade stag sist vi testade att smörja gångjärnen....

Tror säljaren ska ha tre försök att åtgärda felet innan de kan låta köpet gå till baka.
 
Nu vill leverantören skicka oss en ny säng, och vi känner bara att vi inte vill chansa på att krångla med det. Tänk om det blir samma visa igen? Säljaren säger förstås att det aldrig har hänt förut och aldrig kommer att hända igen, och att vi inte har rätt att häva köpet när vi blivit erbjudna en ersättningsvara. Vad trött jag är på det här! :(
 
Tror säljaren ska ha tre försök att åtgärda felet innan de kan låta köpet gå till baka.
Nu har jag läst konsumentköplagen, och ingenstans står det att säljaren har rätt att kräva att åtgärda felet ett visst antal gånger. Det enda jag hittar om säljarens rättigheter är detta:

Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
 
Nu har jag läst konsumentköplagen, och ingenstans står det att säljaren har rätt att kräva att åtgärda felet ett visst antal gånger. Det enda jag hittar om säljarens rättigheter är detta:

Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Står en del matnyttigt här: https://www.hallakonsument.se/klaga...konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

30614
 
Nu har jag läst konsumentköplagen, och ingenstans står det att säljaren har rätt att kräva att åtgärda felet ett visst antal gånger. Det enda jag hittar om säljarens rättigheter är detta:

Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Jag köpte en frys som var felaktig. Ringde konsumenhandledaren på min ort denne sa att ska de få försöka åtgärda felet.Funkar det inte vid tredjeförsöket ska kan få ny vara eller pengarna åter, och de kom ut tre gånger.

Vönd dig till närmsta konsumet handledare eller vad de heter i dag.
 
Grejen är ju att de har varit ute hos oss två gånger för att försöka fixa felet, och vi har också själva försökt åtgärda det flera gånger efter deras instruktioner.

Jag svarade på ditt inlägg om att du inte kunnat hitta någonstans att det står att säljaren har rätt åtgärda felet ett visst antal gånger.

Själv hade jag kontaktat konsumentverket, har haft kontakt med dem vid ett par tillfällen och fått mycket bra hjälp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp