Var ska jag åka på semester?

movi

Trådstartare
Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några grannkommuner 😁. Alltså inte hyra privat, men lite folk runt om kring är alltid trevligt, så därför väljer vi på camping (hade husvagn tidigare)

Är inte ute efter storstadsliv, utan mer små gulliga mysiga städer runt omkring med utefik, lite småbutker, bra vandringsleder, behöver inte vara långa men gärna rundslingor på 5km-10km. Åker gärna runt och tittar på sevärdheter utomhus där hund är välkommen.
Så kort beskrivet, jag är skogsmänniska, behöver inte stora köpcentrum.

Gäller v 32, kikat lite på Dalarna, men mycket runt Siljan är uthyrt då cykelvasan pågår där.

Öland var vi på förra året, kan åka dit igen, men som sista alternativ.

Tar gärna emot tips!
 
Harge camping i Askersunds kommun? Finns små söta hundvänliga stugor. Dels kan man vandra rungt harge uddar, dels kan man vandra runt dovra sjöar och dels i tiveden. Man får ta bilen till dessa ställen dock men Harge camping är bra utgångsläge! Eller Harge uddar kanske man kan gå till. Sedan kan man äta i Askersund, eller på Stjärnsunds slott tror jag det heter.
 
Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några grannkommuner 😁. Alltså inte hyra privat, men lite folk runt om kring är alltid trevligt, så därför väljer vi på camping (hade husvagn tidigare)

Är inte ute efter storstadsliv, utan mer små gulliga mysiga städer runt omkring med utefik, lite småbutker, bra vandringsleder, behöver inte vara långa men gärna rundslingor på 5km-10km. Åker gärna runt och tittar på sevärdheter utomhus där hund är välkommen.
Så kort beskrivet, jag är skogsmänniska, behöver inte stora köpcentrum.

Gäller v 32, kikat lite på Dalarna, men mycket runt Siljan är uthyrt då cykelvasan pågår där.

Öland var vi på förra året, kan åka dit igen, men som sista alternativ.

Tar gärna emot tips!
Orsa camping har fina stugor. Men de är kanske också uppbokade för cykelvasan? Det finns också stugor att hyra i Grönklitt, om det är ok att det inte är camping?
Om ni kan tänka stugor som inte är på en camping ökar utbudet, finns stugbyar t ex i Stockholms skärgård.
 
Nästa svenska ö? Gotland😁 Mycket natur, tydligen inte skog dock enligt min norrländska kollega😅 Men ja, jag skulle ändå säga att det är en del skog och mycket vackra låga tallar då. Mil efter mil av sand- och klapperstensstrand kantade av vridna martallar. Älskar den karga naturen här!

Finns en tätort, men ja här får du ju verkligen småbutiker och mysig känsla. Och uteserveringar runt varenda hörn - många är helt ok med hundar om det finns ledigt bord vid nån kant. Faktiskt står ofta vattenskålar utställda utanför serveringar och butiker med skylt att man bjuder törstiga hundar.
Ute på landsbygden poppar det upp loppisar, museer, serveringar och ateljér här och var från slutet av maj ungefär. Museerna fokuserar på lokal historia förstås men berör allt från "livet förr", vikingatid, krig, bilar, stenbrytningen förr osv. B la finns två mysiga friluftsmuseum; ett på norra änden av ön(livet på landsbygd bronsålder till 1900)och det andra i söder(vikingatid). Jag har sett folk ha(kopplad)hund med sig på bägge. Jag åker till det förstnämnda i maj varje år med barnen och bara myser runt i flera timmar.
V 32 är det medeltidsvecka med, den är dock inte vad den brukade vara men som semesteraktivitet säkert kul! Det mesta händer förstås i Visby men även på landsbygden poppar aktiviteter upp.

Dock dyrt - både båtbiljetter och boende. Det går helt klart att åka till Sydeuropa för samma resekostnader. Men det är lättare att ta med hunden hit🙂
 
Kan lägga till, så man inte låser sig på camping, men typ stugby funkar bra. Jag gillar att ha lite folk runt mig, så inte en ödslig stuga mitt i skogen.
 
Har kikat lite på Gotland, har varit där en gång, typ 1812, lite sugen på att åka dit. Är inte så långt till färjorna härifrån, så ett helt ok avstånd 👍
Om ni känner er sugna så rekommenderar jag att boka i god tid - både båtbiljetter och boende är billigare om man bokar före turistsäsongen(och just v 32 är ALLT fullbokat en månad i förväg minst).
 
Harge camping i Askersunds kommun? Finns små söta hundvänliga stugor. Dels kan man vandra rungt harge uddar, dels kan man vandra runt dovra sjöar och dels i tiveden. Man får ta bilen till dessa ställen dock men Harge camping är bra utgångsläge! Eller Harge uddar kanske man kan gå till. Sedan kan man äta i Askersund, eller på Stjärnsunds slott tror jag det heter.
Jag tänkte också föreslå Harge Camping. 😅
 
Kul! Vi har varit där två somrar med kompisar, vi har varit nöjda!
Vad mysigt! Jag har inte varit där själv men har många vänner som varit där i flera somrar och är jättenöjda. Min partner bor i Askersund också så jag känner till området och tyckte det passade in på vad om efterfrågades. ☺️
 
Säter? Har aldrig bott på campingen, men den ligger trevlig vid sjön. Finns fina promenadstråk i ravinsystemet i Säterdalen, och har man bil kan man även turista kring Stora Skedvi, Torsång, Silvberg mm. Det är endast en dryg timme upp till Siljansbygen så om man vill göra en dagstur dit är det också fullt görbart.
 
Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några grannkommuner 😁. Alltså inte hyra privat, men lite folk runt om kring är alltid trevligt, så därför väljer vi på camping (hade husvagn tidigare)

Är inte ute efter storstadsliv, utan mer små gulliga mysiga städer runt omkring med utefik, lite småbutker, bra vandringsleder, behöver inte vara långa men gärna rundslingor på 5km-10km. Åker gärna runt och tittar på sevärdheter utomhus där hund är välkommen.
Så kort beskrivet, jag är skogsmänniska, behöver inte stora köpcentrum.

Gäller v 32, kikat lite på Dalarna, men mycket runt Siljan är uthyrt då cykelvasan pågår där.

Öland var vi på förra året, kan åka dit igen, men som sista alternativ.

Tar gärna emot tips!
Om ni kan tänka er lite mer dagsutflykter kan jag rekommendera Vansbro Camping i Västerdalarna, eller Snöå Bruk i Dala-Järna om ni kan tänka er lite mer vandrarhem. Där når ni Siljansbygden eller Sälenfjällen på någon timme, finns fina vandringsleder i Vansbro kommun, och hund får medföras på båda boendena. Att vandra i Sälen på sommaren ska visst vara en hit.
 
Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några grannkommuner 😁. Alltså inte hyra privat, men lite folk runt om kring är alltid trevligt, så därför väljer vi på camping (hade husvagn tidigare)

Är inte ute efter storstadsliv, utan mer små gulliga mysiga städer runt omkring med utefik, lite småbutker, bra vandringsleder, behöver inte vara långa men gärna rundslingor på 5km-10km. Åker gärna runt och tittar på sevärdheter utomhus där hund är välkommen.
Så kort beskrivet, jag är skogsmänniska, behöver inte stora köpcentrum.

Gäller v 32, kikat lite på Dalarna, men mycket runt Siljan är uthyrt då cykelvasan pågår där.

Öland var vi på förra året, kan åka dit igen, men som sista alternativ.

Tar gärna emot tips!
Jag tipsar om Gränna. Bad i Vättern, vandringsleder vid Grännaberget, färja till vackra Visingsö och såklart polkagrisarna. Så mysig liten stad med gamla hus, kullerstensgator och småbutiker och restauranger. Det finns en camping med stugor precis utanför.
 
Tack för alla tips 👍 Ska kika på alla förslag!
Vi har bil och åker gärna runt i trakterna, så bilåka är inga problem 👍
 
Rimforsa, Tranås och bygden runt Sommen? Ca 15 mil från Nyköping- en stor del av sträckan söderut längs E4, och vackert och intressant landskap när man sedan lämnat E4.

Här finns flera småstäder med gullighetsfaktor.

Finns flertalet campingar med stugor, stugbyar, B&B, bo på lantgård, vandrarhem och hotell runt sjön.

Vacker natur, möjlighet till att åka ångbåt på sjön? https://www.boxholm2.com/

Möjlighet att besöka Badhotellet i Tranås för att äta gott, fiska med guide i Sommen, se fina fårskinns produkter hos Guldtackan ( https://www.ateljeguldtackan.se/ ), och så finns ett otal sommarfik/restauranger, loppisar, vandringsleder, hyra båt/kanot runt/nära sjön Sommen.

Sommenbygden är lite av dold/okänd pärla i Sverige. Sommen är Sveriges 20:e största sjö, och väldigt djup med mycket klart vatten. Liksom i Vättern så finns där Storröding och Storöring i den stora sjön med många öar.

Sjön ligger på Småländska Höglandet, med intressant och säregen kuperad natur.

Nej, jag bor inte i närheten, men jag har varit där.
 
Tack för alla svar! Buke är fantastiskt att fråga! Man får så mycket bra tips, och som även andra kan ta del av som inte vet var man ska semestra 👍

Jag har ju snöat in på Dalarna, och vi hittade en stuga där, i Rättvik, som vi bokade en vecka, men jag kommer att spara tipsen här, för det blir säkert en kortare sväng till och många av tipsen är ju inte långt borta 👍👍👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp