Var ska jag börja?

P

Phiiaa

Jag har börjat rida ett 9årigt varmblodssto som är jättegulligt på alla sätt och vis,men problemet är att hon inte lyssnar på mig. Jag har funderat på NH,har även provat lite grann. 7 games alltså. Det har väl gått sisådär.:smirk:
Visst hon kan backa om hon VILL. Hon kan gå åt sidorna om hon VILL och vissa gånger går dessa saker jättebra. Men helt plötsligt vill hon inte och då blir hon som blockerad.
Hon är absolut inte stressad av sig,men hon känner ändå inte för att lyssna.
Hur ska jag börja? Ska jag fortsätta med lekarna?
Jag har en känsla av att hon är väldigt lättlärd så det blir nog inga problem när vi väl börjar.. Men hur börjar vi?
Jättetacksam för svar! :bow:
 
Jag skulle börja med att bekanta mig med hästen genom att promenera mycket med hästen i grimma.
Under dom promenaderna lägger jag in enklare övningar, som t.ex. att stanna när jag stannar, backar när jag backar o.s.v.
Jag ökar också svårigheten på övningarna genom att t.ex. kräva att hästen håller ett visst avstånd hela tiden.

Allting handlar eg. om att bygga upp ett förtoende mellan dig och hästen.
Men det vet du väl redan eftersom du håller på med NH.

*lycka till*

Glöm inte att låta allting ta den tid det behövs.
Stressa ALDRIG igenom dom olika momenten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 232
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp