Var ska jag jobba?

Hippocampus

Trådstartare
Kära bukeorakel. Jag jobbar idag i ett brett område och det är snart dags att börja smalna av fältet. Jag vet vad jag är intresserad av men jag vet inte var jag hittar sådana arbeten. Jag vet inte ens om det är möjligt?

Idag jobbar jag med intern säkerhet, säkerhetsskydd, kommunal krisberedskap, brottsförebyggande frågor och vissa brandskyddsfrågor.

Vad jag skulle vilja jobba med är beredskapsfrågor och riskhantering inom naturkatastrofer, klimatförändringar, klimatflyktingar, antibiotikaresistens osv. Alltså mer mot det biologiska hållet och hälso-frågor.

Var hittar jag det?
Jordbruksverket?
Länsstyrelser till en viss del kan jag tro.
MSB - vill jag inte jobba på.
Livsmedelsverket?

Är det något jag bör plugga?
Jag har läst strökurser i ex naturkatastrofer och nu läser jag en kurs som heter Global Health där vi diskuterar mycket om framtid inom hälsosektorn.

Tack!
 
Sv: Var ska jag jobba?

Om vi säger såhär, MSB lever inte upp till de förväntningar jag hade på myndigheten. Och jag har ännu mindre förtroende sen jag började följa GDn på Twitter.
Men det är vad jag tycker personligen. Ibland grämer det mig eftersom de har mycket inriktningarna jag vill åt.

Jag vill inte forska, jag vill utreda, handlägga och planera verksamhet. Visst kan jag ta projekt men jag "måste alltid ha jobb", jag har häst osv så jag kan inte stå utan jobb efter ett projektslut.

På grund av häst böir det svårt att vara utomlands, även om det lockar. Men lite studieresor osv ska nog gå bra :D

Vad är det du vill göra på MSB?
 
Sv: Var ska jag jobba?

Aha, något särskilt som göra att du inte har förtroende? Jag har faktiskt ingen direkt koll på dem för tillfället, det är inte aktuellt i dagsläget att jobba där men det var en gång i tiden (har utb inom passande område) och jag jobbar gärna där längre fram i livet. Med vad vet jag inte riktigt, men analys/planering av samhällskritisk infrastruktur eller nåt kanske :) Gärna internationellt, om det ligger längre fram i tiden.

Det finns ju ganska mycket konsultföretag inom risk- och säkerhetsområdet, så om du vill göra utredningar och planeringsunderlag t ex kan det vara något att titta på. Viktigt då med dina förutsättningar och när du är ny inom branschen, att kolla hur uppdragen dras in (att du inte har eget ansvar för beläggningen). Men på de stora konsultbolagen är det vanligt åtminstone som ny att du inte behöver dra in uppdrag själv.

Sedan är det ju en fråga om man vill jobba som konsult eller inte. Finns både för- och nackdelar förstås.
 
Sv: Var ska jag jobba?

Det finns väl inget konkret, men det är ju en myndighet som mer än ofta (enligt mig) gärna "slår sig på bröstet" (iaf gentemot kommuner) och sen levereras det inte något alls, alt levereras ofullständiga saker, felaktiga saker eller försenade saker. Och när man kontaktat de är det ofta "vi har inget ansvar". När man sedan följer GDn på Twitter och läser att hon är utomlands flera gånger i veckan på möten (som säkert är obligatoriska för henne) så rimmar det dåligt när de inte producerar något alls.
Just nu kom ju beslut på den nya krisberedskapsersättningen, som innebär minskade intäkter för kommunen, för att MSB nu inser att få kommuner köper "MSBs skötebarn" RAKEL.
Missförstå mig rätt, RAKEL är en fantastisk tillgång i kommunal organisation men när RAKEL kom ut gick ju också MSB ut med att det bara är för blåljus-org, absolut inte för kommuner!!
Sedan, när de insåg att de måste sälja mer RAKEL, lockade de kommuner som blivit ratade. När kommunerna sa nej pga kostnaden bland annat, har de nu minskat vår verksamhetsersättning för att få subventionerat pris på RAKEL. Så krasst ska vi jobba mindre med beredskap men köpa fler RAKEL.

Usch, nu blev det ett negativt inlägg. Däremot ser jag fram emot konferensen Samhällssäkerhet i november, den brukar vara fantastiskt bra!

Samhällskritisk infrastruktur är spännande.

konsult är väl inte jättelockande men bättre än inget :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp