Var ska jag spara mina bilder?

Nirvana

Trådstartare
Jag är inte insatt i tekniska saker så jag kanske använder fel termer men förhoppningsvis förstår ni mig ändå.
Jag har fram tills nu sparat alla kort jag tar med mobilen i photobucket och det har fram tills nyligen fungerat bra, men nu har jag fått lite problem. Jag har fyllt gratisversionen till 99.9% så nu behöver jag bestämma om jag ska köpa till utrymme eller byta tjänst. Jag tycker pb är lätt att använda, till och med jag kan snygga till korten utan problem och uppladdningen funkar nästintill felfritt. Det jag inte gillar är att nu det senaste tiden har de plockat bort en del av mina bilder med hänvisning till att de bryter mot deras regler, vilket jag inte kan förstå hur de gör. 🤔 Iaf, det gör att jag funderar på att byta tjänst, men till vad? Vad har ni för tips? Jag laddar mest upp kort från en android-telefon om det spelar någon roll, men även en del från en digitalkamera via en gammal HP-laptop. Just det jag, donar mest med korten när jag sitter med min IPad. Jag vill kunna göra lite enklare redigering men inget fancy för det är jag inte så intresserad att behöva lära mig. 😋
 
grundregel 1a är för digitala fotografier att inte lämpa över ansvaret för lagring på annan part, för bilder man vill ha kvar livet ut - och kanske även för eftervärlden.

Det spelar ingen roll om det är en gratis- eller betaltjänst, men problematiken är tydligare och kommer fortare med en gratistjänst.

Det här är självklart med analoga fotografier, och jag fattar inte att folk tycker annorlunda bara för att fotografiet är digitalt.
 
Varför inte använda en molntjänst? Där är allt fortfarande ditt och kan nås överallt bara du har internetuppkoppling.
 
Och, som back-up, en extern hårddisk . kanske?
Min fundering som någon mer insatt gärna får svara på är - är det inte säkrare med moln än en fysisk hårddisk hemma?

disken kan stjälas, krascha eller brinna upp. Molnet hanteras i lagringsmedia som övervakas professionellt nånstans i världen.

Vad är bäst? fördelar/nackdelar?
 
grundregel 1a är för digitala fotografier att inte lämpa över ansvaret för lagring på annan part, för bilder man vill ha kvar livet ut - och kanske även för eftervärlden.

Det spelar ingen roll om det är en gratis- eller betaltjänst, men problematiken är tydligare och kommer fortare med en gratistjänst.

Det här är självklart med analoga fotografier, och jag fattar inte att folk tycker annorlunda bara för att fotografiet är digitalt.
Så har jag också tänkt. Men min historik med åska och kraschad hårddisk ger inget bra utfall.
Så börjar också fundera på om jag borde börja titta på moln-alternativ istället.
För bilder + viktiga dokument i datorn.
Men hur bedömer man pålitlighet och risker och vilka alternativ som är bra och inte?
Ska man göra allt med parallella system, ett eget och ett på distans?
 
@Jeffery m.fl. Jag inser att jag har varit lite otydlig. Jag sparar redan alla kort på en extern hårddisk, viktiga kort har jag dessutom på två olika USB-minnen + att de får ligga kvar på telefonen/kameran jag tog dem med. Det jag är ute efter är någon typ av moln-tjänst, gärna något så likt photobucket som möjligt men som inte raderar mina bilder när de har fått för sig att de bryter mot några regler vilket de inte gör.
 
Jag använder OneDrive. Lätt att logga in och har inga regler som måste följas. Det är bara min extra hårddisk till min dator, fast i molnet.
 
jag använder flickr. Fungerar för mig och ganska gott om gratis utrymme, man kan redigera och, innan Buke uppdaterades, även posta bilder hit direkt. Iofs är 99% av alla mina bilder på katten så än så länge har ingen av dem censurerats :D Låter mysko att de tagit bort några, ingen förklaring? Skulle nog flytta därifrån.
 
grundregel 1a är för digitala fotografier att inte lämpa över ansvaret för lagring på annan part, för bilder man vill ha kvar livet ut - och kanske även för eftervärlden.

Det spelar ingen roll om det är en gratis- eller betaltjänst, men problematiken är tydligare och kommer fortare med en gratistjänst.

Det här är självklart med analoga fotografier, och jag fattar inte att folk tycker annorlunda bara för att fotografiet är digitalt.
Jag har en litet annan uppfattning.
Att det är självklart med analoga fotografier beror imo på att det i praktiken är oundvikligt, om man vill behålla en rimlig grad av åtkomst. Och för de allra flesta privatpersoner är avvägningen mellan åtkomst och lagringsbeständighet intressant. Den som på riktigt vill nå bästa lagringsbeständighet för sina analoga bilder och är tillfreds med en begränsad åtkomst förvarar dem knappast hemma, utan t ex i bankfack eller ännu bättre i fukt- och temperaturstabilt arkiv. Ju.

KL:
För digitala media brukar jag föreslå en kombination av egen och köpt lagring, eftersom det är både enkelt och relativt billigt att skapa både god lagringssäkerhet och god åtkomst då.
  • En lättåtkomlig dedikerad (läs: inte samma disk som operativsystem eller applikationer ligger på) intern hårddisk i datorn ger god åtkomst. Ingen SSD utan en traditionell hårddisk av dokumenterat driftsäker modell, utifrån att det är lättare att återskapa data från en rejält havererad traditionell disk än från en rejält havererad SSD, och att läs- och skrivhastighet inte är särskilt kritiskt för en bildlagringsdisk. Backblaze m fl molntjänster publicerar regelbundet statistik över driftsäkerhet hos vanliga hårddiskmodeller, utifrån sina egna driftdata på tiotusentals diskar. Och ingen RAID förutom eventuellt RAID1 (spegling).
  • En backup av den interna disken till en lös mobil disk (eller flera), så ofta som man gitter. Varje vecka är bättre än varje månad, varje månad är bättre än varje halvår, varje halvår är bättre än en gång om året. Den lösa disken förvaras lämpligen inte i hemmet utan hos en granne, på jobbet, hos en släkting eller liknande.
  • En spegling av den interna disken till en molntjänst. Antingen i form av en automatiserad synkronisering/backup varje natt, eller mer omedelbart om man har en snabb uppkoppling.
 
Med googlekonto så får man 20gb gratis med varje konto tror jag och kan inte tänka mig att bilder försvinner där om det inte är något direkt olagligt.
 
jag använder flickr. Fungerar för mig och ganska gott om gratis utrymme, man kan redigera och, innan Buke uppdaterades, även posta bilder hit direkt. Iofs är 99% av alla mina bilder på katten så än så länge har ingen av dem censurerats :D Låter mysko att de tagit bort några, ingen förklaring? Skulle nog flytta därifrån.
Flickr är det jag har funderat lite på, så som du beskriver det låter det ju som det kanske passar mig. Förut har jag bara haft kort på hundarna och det har ju funkat bra, men nu har jag tagit en del kort på mig och de kan bli censurerade. En sån här skylt dyker då upp istället för kortet:

IMG_2073.PNG
 
Med googlekonto så får man 20gb gratis med varje konto tror jag och kan inte tänka mig att bilder försvinner där om det inte är något direkt olagligt.
Jag har för mig att du är mellan 20-30 år. Om du får vara frisk kommer du leva minst 50 år till.

I IT-branschen är fem år en evighet. Hur tror du Google ser ut om 50 år?
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Jag blir snart galen. Sen jag började ta kort med digitalkamera har jag haft bilderna i datorn, och det har alltid gått bra. Inte en...
2
Svar
20
· Visningar
2 485
Senast: Carolus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp