Var ska vi bo?

Ninjakatten

Trådstartare
Vi går här hemma i flytt-tankar, kanske om sisådär ett år. Vi diskuterar i alla fall saken, och jag ser det som troligt att det kommer att hända. Därför skulle jag vilja ha era synpunkter/tips på ställen i Sverige som eventuellt passar in på mina önskemål! Kanske är just eran kommun riktigt fantastisk, och det kanske finns risk att jag missar den om ni inte tipsar mig! :D

Drömstället:
- Skog. Mycket skog att rida i som gör att det känns som ute i skogen och inte i utkanten av en stad.
- Lite kullar också, inte alldeles slätt.
- Sjöar är ju fint...
- Eget hus med häst på gården.
- På landet men ändå inte jättelångt från ett samhälle med en del affärer, gärna med möjlighet att ta sig till en större stad om man känner för det någon dag.
- Inte alltför dyrt!
- Någon slags ridanläggning som man kan träna på.

Ja, listan var alltså drömstället. Jag förstår att man inte kan få allt.
Vi har bott ett år i Skåne, och jag har även haft morföräldrar där när de levde, så Skåne känns inte alls avlägsen. Norra Skåne kanske? Vad rekommenderar ni där?

Nu bor vi i Härnösand, där jag är uppvuxen. Jag skulle kunna välja att bo kvar, men jag har lust att spekulera lite i var vi skulle kunna trivas att bo.

Förslag, tack!
 
Småland!!!! :love::love::love: Och speciellt Höglandet....
Massor av skog och kuperad terräng att rida i. Humana priser på hästgårdar, även de som ligger nära samhällen. Och det finns MASSOR av ridanläggningar där man kan hyra in sig i ridhus. Var man än bor är det aldrig långt till någon större anläggning.
 
Småland eller norra Skåne borde kunna passa in. Betydligt billigare än här i södra skåne och betydligt mer skog än här också:D
Har bott i Växjö och nu i Ystad men där emellan har jag tyvärr ingen närmare koll på städerna...
 
Spontant håller jag med @Trott , Dalarna är ett alternativ (Siljansbygden :love:). Andra alternativ där jag faktiskt tror det går att hitta något till rimligt pris är Gästrikland, norra Västmanland och norra Uppland. Jag har jobbat mycket i södra Gästrikland och norra Västmanland och sett många ödegårdar så nog tror jag det finns vettiga gårdar att få tag på. Norduppland kan väl vara värre.
 
Jag skulle ju då säga Dalarna (kommer själv därifrån och har flyttat ner till Kristianstad i Skåne men längtar efter skogarna, sjöarna och kullarna mellan varven! )

Helt ärligt, jag skulle aldrig kunna flytta till Skåne (har varit där rätt mycket). Dalarna, Jämtland och Härjedalen har ju faktiskt topografi! :D Det är ju givetvis bra om man trivs och Skåne är ju idealt hästmässigt men... nej. Jag är en bergskvinna.
 
Helt ärligt, jag skulle aldrig kunna flytta till Skåne (har varit där rätt mycket). Dalarna, Jämtland och Härjedalen har ju faktiskt topografi! :D Det är ju givetvis bra om man trivs och Skåne är ju idealt hästmässigt men... nej. Jag är en bergskvinna.
Tro mig, jag saknar att kunna rida rakt ut i skogen och faktiskt komma någonstans, eller bara helt spontant kolla in den traktorvägen och också komma nån vart... Här omkring tar stigar/vägar slut vid vildsvinsutfodring, stenrösen/stengärden osv :meh: Där jag rider nu har vi dock skog iaf, tidigare stod jag i stall på väg mot Åhushållet (i Rinkaby, vid övningsfälten) och där var man glad om man såg lite björkar...
 
Säger också Dalarna.

Här där jag bor kan jag välja mellan skogsstigar upp på berget, banvallen som tar mig till massor av olika ridvägar till exempel dal med massor av olika sandstigar/vägar, ut på åkrarna (dvs ridvägar mellan åkrar), både plant och backigt, kan välja på sand, asfalt, grus och gräsvägar. Närmsta ridhuset femton minuter skrittväg bort, ett annat tio minuter med bil.
Kan rida korta vändor på en halvtimme och långa på flera timmar utan att aldrig behöva vända och rida samma sträcka igen.

Älskar verkligen ridmöjligheterna som finns här :)
 
Vad ska ni arbeta med? Är ju en ganska central roll...

Vilka krav har du på omfattningen av träningsutbud osv i ridningen? Dvs tillgång till tränare, tävlingar, antal ridhus osv.
 
Jag svarar alla!

Dalarna låter jättehärligt, det ska jag skriva upp på min lista och kika närmare på! Dessutom Småland, det har jag tänkt på att jag ska kolla upp. Har aldrig varit där, det kanske är dags för en Sverigeresa innan beslut tas?

Norrut lockar ju också, men samtidigt.... så långt bort från resten av världen!

Jag älskar verkligen Härnösands natur, så det känns i hjärtat att överväga flytt! Men samtidigt har jag alltid bott här, borde man inte pröva något nytt? Men en av gårdarna som ligger på härnön, skrittavstånd till nya ridhuset... inte illa! Jag har ju tid att fundera.
 
Vad ska ni arbeta med? Är ju en ganska central roll...

Vilka krav har du på omfattningen av träningsutbud osv i ridningen? Dvs tillgång till tränare, tävlingar, antal ridhus osv.

Visst, jobbutbudet är viktigast, jag kommer att vara rätt fri när jag är färdig och fått in en fot på marknaden (lättare sagt än gjort), och sambo måste ju också hitta ett jobb (djurskötare/mjölkare). Vi pluggar båda nu.

Men jag vill gärna ringa in vissa ställen i landet som är intressanta, så att jag vet var jag skulle vilja befinna mig. Kan man välja väljer jag någonstans där jag trivs!

När det gäller krav på anläggning är jag bara hobbyrytttare, träna en gång i veckan kanske för tränare på lagom nivå, några starter om året. Inga höga krav, egentligen. Bra ridvägar är viktigare för mig.

Jag ska också poängtera att detta är en inspirationstråd för mig så att jag kan kika närmare på vissa ställen, när och om vi tar beslut om ev flytt kommer såklart andra faktorer finnas med (jobb)! :)
 
Jag är född/uppvuxen/boende i Härnösand och aldrig känt ett behov att flytta bara för sakens skull :)
Men när jag blir rik ska jag bygga ett eget ridhus! Jag har egen mark och bra ridvägar ett par mil från stan, så på det stora hela är jag ganska nöjd.

Jag har varit i Skåne under "vintertid" och aldrig frusit så mycket i hela mitt liv, for hemifrån och det var -17 och kom ner till -2. Jag föredrar riktig vinter med snö, men det beror ju mycket på vad man gillar.
Men jag skulle nog kunna tänka mig Dalarna om jag blev tvungen att röra på mig.
 
Jag är född/uppvuxen/boende i Härnösand och aldrig känt ett behov att flytta bara för sakens skull :)
Men när jag blir rik ska jag bygga ett eget ridhus! Jag har egen mark och bra ridvägar ett par mil från stan, så på det stora hela är jag ganska nöjd.

Jag har varit i Skåne under "vintertid" och aldrig frusit så mycket i hela mitt liv, for hemifrån och det var -17 och kom ner till -2. Jag föredrar riktig vinter med snö, men det beror ju mycket på vad man gillar.
Men jag skulle nog kunna tänka mig Dalarna om jag blev tvungen att röra på mig.

Hej på dig Härnösandsbo!

Jag håller med, vintern det året jag bodde i Skåne var inte alls rolig. Blåst och regn och allmänt vidrigt. Jag hade nån tanke att det kanske var lite bättre norrut än där jag var, men det vet jag inte!

Som sagt, inte bestämt än. Härnösand är fasligt vackert!
 
Well... jag är ursprungligen från Norrbotten. Jag bodde 7 år i Mälardalen och flyttade hem igen nu i slutet av sommaren.
Jag är en hobbyryttare med ambitioner, jag vill rida MSV dressyr och jag vill göra det bra. Om det tar tid gör inget för jag är för gammal, för normalinkomsttagare och för ensamstående för att göra en större satsning. Men det betyder ju inte att jag har lägre krav på att träna och rida för bra tränare även om jag inte kommer tävla på hög nivå...
Nu var min häst skadad hela 2014 och jag kan inte påstå att jag kunde träna och hålla igång trots att jag bodde söderut. Och innan det hade jag lagt mkt tid på grundutbildning osv så vi var bara på nivå LA när hon skadade sig. Nu är hon igång igen och i år ska jag rida LB och nåt av de lägre LA-programmen är planen. Blir väl ett livstidsprojekt att nå MSVA.

Innan jag flyttade hit hade jag ju klart för mig att det blir ett nedbyte rent hästmässigt. Men jag kunde då faktiskt inte ana att det skulle bli så illa. Mkt stor skillnad på utbud av vettiga tränare, hovslagare, ET, sadelmakare osv ja helt enkelt allt runtikring hästeriet är så mkt svårare här än det jag vant mig vid söderut. Inget jag inte kände till iofs men jag var inte mentalt förberedd på den stora praktiska skillnaden. Då bor jag ändå på länets bästa ort sett ur hästsynpunkt.
Så även om man inte har stora ambitioner tävlingsmässigt, så är det en mkt stor fördel att ha en smidig hästvardag. Dvs att alla fackmän man behöver runtikring sin häst finns att få tag på. Iaf så är det så för mig. Jag vill ha det enkelt.

Bortsett från det så är det fint här och allt du (och jag) söker finns. Bra natur, bra ridvägar, vettiga bostadspriser osv. Så antingen vänjer jag mig vid hästeriet, eller så får jag väl flytta tillbaka söderut. Det hade jag faktiskt aldrig trott att jag skulle känna om nån frågade mig för ett halvår sedan. Jag har längtat hit i flera år.

Jag tycker den här tråden var en bra inspirationstråd för jag går i lite liknande tankar som dig, även om de inte är på ett seriöst stadium ännu :) Jag är i den åldern att jag inser att jag flyttar inte 10 ggr till och etablerar mig på nytt ställe. Så ska jag behöva göra det igen ska det vara där jag vill bo kvar, det var även tanken då jag flyttade hem igen men ja... :o
 
Jag svarar alla!

Dalarna låter jättehärligt, det ska jag skriva upp på min lista och kika närmare på! Dessutom Småland, det har jag tänkt på att jag ska kolla upp. Har aldrig varit där, det kanske är dags för en Sverigeresa innan beslut tas?

Norrut lockar ju också, men samtidigt.... så långt bort från resten av världen!

Jag älskar verkligen Härnösands natur, så det känns i hjärtat att överväga flytt! Men samtidigt har jag alltid bott här, borde man inte pröva något nytt? Men en av gårdarna som ligger på härnön, skrittavstånd till nya ridhuset... inte illa! Jag har ju tid att fundera.

Är du intresserad av Dalarna-Gästrikland-Västmanland och börjar titta på gårdar kan jag starkt rekommendera att kolla hur insektssituationen ser ut på sommaren. Det finns områden tex kring Dalälven (men även på andra ställen) där insekterna är vidriga. Jag har jobbat på sommaren i stora delar av det här området och ibland har det inte gått att stå stilla för det är så mycket flygfän.

Kan rekommendera Svärdsjö-Falun-Enviken, fin natur och helt ok med insekter så länge man håller sig ifrån de sanka/fuktiga områdena nära vattendrag.

*partisk, vem jag?* :angel:
 
Halland!
Väljer du inlandet har du massor av skog, sjöar och kullar, vackert så man dör. Exempelvis Falkenbergs kommun inåt landet. Du har heller aldrig långt till havet, flera städer i mellanstorlek (Varberg, Halmstad, Falkenberg) och hyfsat nära till Göteborg och Malmö.

Hästar och hästfolk finns det gott om i Halland, så möjligheter till träning och tävling borde vara goda. Finns även mycket jordbruk så det borde finnas jobb för din sambo som mjölkare/djurskötare.
 
Well... jag är ursprungligen från Norrbotten. Jag bodde 7 år i Mälardalen och flyttade hem igen nu i slutet av sommaren.
Jag är en hobbyryttare med ambitioner, jag vill rida MSV dressyr och jag vill göra det bra. Om det tar tid gör inget för jag är för gammal, för normalinkomsttagare och för ensamstående för att göra en större satsning. Men det betyder ju inte att jag har lägre krav på att träna och rida för bra tränare även om jag inte kommer tävla på hög nivå...
Nu var min häst skadad hela 2014 och jag kan inte påstå att jag kunde träna och hålla igång trots att jag bodde söderut. Och innan det hade jag lagt mkt tid på grundutbildning osv så vi var bara på nivå LA när hon skadade sig. Nu är hon igång igen och i år ska jag rida LB och nåt av de lägre LA-programmen är planen. Blir väl ett livstidsprojekt att nå MSVA.

Innan jag flyttade hit hade jag ju klart för mig att det blir ett nedbyte rent hästmässigt. Men jag kunde då faktiskt inte ana att det skulle bli så illa. Mkt stor skillnad på utbud av vettiga tränare, hovslagare, ET, sadelmakare osv ja helt enkelt allt runtikring hästeriet är så mkt svårare här än det jag vant mig vid söderut. Inget jag inte kände till iofs men jag var inte mentalt förberedd på den stora praktiska skillnaden. Då bor jag ändå på länets bästa ort sett ur hästsynpunkt.
Så även om man inte har stora ambitioner tävlingsmässigt, så är det en mkt stor fördel att ha en smidig hästvardag. Dvs att alla fackmän man behöver runtikring sin häst finns att få tag på. Iaf så är det så för mig. Jag vill ha det enkelt.

Bortsett från det så är det fint här och allt du (och jag) söker finns. Bra natur, bra ridvägar, vettiga bostadspriser osv. Så antingen vänjer jag mig vid hästeriet, eller så får jag väl flytta tillbaka söderut. Det hade jag faktiskt aldrig trott att jag skulle känna om nån frågade mig för ett halvår sedan. Jag har längtat hit i flera år.

Jag tycker den här tråden var en bra inspirationstråd för jag går i lite liknande tankar som dig, även om de inte är på ett seriöst stadium ännu :) Jag är i den åldern att jag inser att jag flyttar inte 10 ggr till och etablerar mig på nytt ställe. Så ska jag behöva göra det igen ska det vara där jag vill bo kvar, det var även tanken då jag flyttade hem igen men ja... :o


Det låter lite som mig, på ridfronten. Jag vill klättra i klasserna, bli bättre tillsammans med den ännu icke-existerande hästen, och samtidigt ha roligt. Men jag har inte förutsättningar, och egentligen inte lust heller med en storsatsning. Men en bra hästvardag och relativt smidigt är ju viktigt, samt att det finns människor i någorlunda närhet om man vill prata lite häst med någon (som inte är en häst).

Jag är ju så pass ung att jag kan flytta flera gånger om, om det inte skulle bli bra. Dock är det jobbigt, men det skulle vara roligt att satsa och försöka.
 
Är du intresserad av Dalarna-Gästrikland-Västmanland och börjar titta på gårdar kan jag starkt rekommendera att kolla hur insektssituationen ser ut på sommaren. Det finns områden tex kring Dalälven (men även på andra ställen) där insekterna är vidriga. Jag har jobbat på sommaren i stora delar av det här området och ibland har det inte gått att stå stilla för det är så mycket flygfän.

Kan rekommendera Svärdsjö-Falun-Enviken, fin natur och helt ok med insekter så länge man håller sig ifrån de sanka/fuktiga områdena nära vattendrag.

*partisk, vem jag?* :angel:

Bra att du sade det där om insekter! Jag tänker inte riktigt på det, bor på en ö nu och där blåser det typ alltid... Insekter är ett helvete. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 038
Senast: Acto
·
Samhälle Finns det någon här som bor/har bott/har hyfsat bra koll på Hälsingland (och/eller norra Gästrikland)? Svarade för ett tag sen i en...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: MiaMia
·
Äldre Inspirerad av tråden om varför man bor där man bor. Hur skulle ni VILJA bo, om ni fick drömma? Stort hus på landet? Våning i stan...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 348
Senast: myzzan
·
Äldre I slutet av nästa sommar går kontraktet på min lägenhet ut och likaså mitt uppdrag/jobb och har därför egentligen ingen "anledning" till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp