Var slänga plastpåsarna??

Jag är rätt säker på att 'inget ska ligga inuti något annat' är helt fel approach, miljömässigt sett, till just de här fyrfackstunnorna vi pratar om. De har funnits i min kommun sedan årsskiftet, och de folk klagar på mest är hur lätt locken blåser upp, för att sedan tömma sitt lättflyktiga innehåll över nejden.

Fast två fel blir ju inte ett rätt. Jag är också lärd att man inte ska lägga saker i varandra eftersom det blir svårt att sortera rätt i senare led I kedjan då. Om det fortfarande gäller är jag inte hundra på, men så är jag lärd.
 
Fast två fel blir ju inte ett rätt. Jag är också lärd att man inte ska lägga saker i varandra eftersom det blir svårt att sortera rätt i senare led I kedjan då. Om det fortfarande gäller är jag inte hundra på, men så är jag lärd.
Hårdplast kanske är så?
Men kartonger och mjukplast kan ju inte spela någon roll när det ska hackas sönder eller brännas.
 
Ja kanske är så? Jag slänger i FTI:s gröna containrarna och där står det bara att man ska tömma påsen och låta innehållet ligga fritt i containern, där är det blandat hårdplast och mjukplast.
Ja, allt i mitt plastkärl plockas ned till småbitar av en maskintugg, och bränns sedan i kommunens energiverk. Samma sak händer med plastavfallet från ditt kök.
(Skillnaden mellan mitt kärl och din gröna FTI-container är att i containern kan även stora enhetliga saker hamna...)

Den hårdplast som faktiskt manuellt utsorteras och återvinns (såsom den allmänna bilden av vad återvinning är) är betydligt större meter-sjok av ren och enhetlig plast, som sorteras in i de åtta-tio (?) olika typer av hårdplast som ska hanteras på olika sätt och inte blandas sinsemellan. Vi pratar hela frigolitskivor, stora plastemballage, instrumentpaneler från bilar, rör och så vidare.

Den plast som slängs från kök är alldeles för små bitar (vid sidan av dess renlighetsproblem) för att en manuell sortering skulle ge en återvunnen plast en sådan ekonomi att nån skulle vilja betala dess produktionspris.

Det är ändå en bättre återvinning att göra energi av den plasten, än att skicka den via båt till tredje världen, för att den skulle tas omhand där. Vilket inte hände, eftersom inte ens där var det nån ekonomi att med deras låga arbetskraftskostnad sortera och rengöra plasten till nåt som gick att använda.
Olja är fortfarande alldeles för billigt.

Sorry för att vara en party pooper.
 
Ja, allt i mitt plastkärl plockas ned till småbitar av en maskintugg, och bränns sedan i kommunens energiverk. Samma sak händer med plastavfallet från ditt kök.
(Skillnaden mellan mitt kärl och din gröna FTI-container är att i containern kan även stora enhetliga saker hamna...)

Den hårdplast som faktiskt manuellt utsorteras och återvinns (såsom den allmänna bilden av vad återvinning är) är betydligt större meter-sjok av ren och enhetlig plast, som sorteras in i de åtta-tio (?) olika typer av hårdplast som ska hanteras på olika sätt och inte blandas sinsemellan. Vi pratar hela frigolitskivor, stora plastemballage, instrumentpaneler från bilar, rör och så vidare.

Den plast som slängs från kök är alldeles för små bitar (vid sidan av dess renlighetsproblem) för att en manuell sortering skulle ge en återvunnen plast en sådan ekonomi att nån skulle vilja betala dess produktionspris.

Det är ändå en bättre återvinning att göra energi av den plasten, än att skicka den via båt till tredje världen, för att den skulle tas omhand där. Vilket inte hände, eftersom inte ens där var det nån ekonomi att med deras låga arbetskraftskostnad sortera och rengöra plasten till nåt som gick att använda.
Olja är fortfarande alldeles för billigt.

Sorry för att vara en party pooper.
Det här är viktigt. Åteervinning kan ske på två olika sätt
1. Det vi kopplar till återvinning alltså Materialåtervinning
2. Energiåtervinning, vilket det inte talas så högt om. Energiåtervinningen på just plastsidan är, eller i alla fall var, väldigt hög. Mjukplast från hushåll kan jag inte tänka mig hamnar någon annanstans än i energiåtervinningshögen
Jag är pga ovanstående väldigt dålig på just att sortera plast, sorterar hårdplast, för varför krångla med att åka till en återvinningsstation med massor av sopor som sedan ändå bara går in i ett värmeverk vilket är samma hantering som sker med det jag slänger i tunnan?
 
Ja, allt i mitt plastkärl plockas ned till småbitar av en maskintugg, och bränns sedan i kommunens energiverk. Samma sak händer med plastavfallet från ditt kök.

Den hårdplast som faktiskt manuellt utsorteras och återvinns (såsom den allmänna bilden av vad återvinning är) är betydligt större meter-sjok av ren och enhetlig plast, som sorteras in i de åtta-tio (?) olika typer av hårdplast som ska hanteras på olika sätt och inte blandas sinsemellan. Vi pratar hela frigolitskivor, stora plastemballage, instrumentpaneler från bilar, rör och så vidare.

Den plast som slängs från kök är alldeles för små bitar (vid sidan av dess renlighetsproblem) för att en manuell sortering skulle ge en återvunnen plast en sådan ekonomi att nån skulle vilja betala dess produktionspris.

Det är ändå en bättre återvinning att göra energi av den plasten, än att skicka den via båt till tredje världen, för att den skulle tas omhand där. Vilket inte hände, eftersom inte ens där var det nån ekonomi att med deras låga arbetskraftskostnad sortera och rengöra plasten till nåt som gick att använda.
Olja är fortfarande alldeles för billigt.

Sorry för att vara en party pooper.

Du behöver inte vara hånfull, det är inte bara du som känner till att vi inte nåt fram till de ambitioner vi har. Än. För jag har gott hopp om att det ska vara möjligt i framtiden att materialåtervinna mer, men för att det över huvud taget ska vara möjligt när tekniken OCH ekonomin finns så måste vi sortera det vi lämnar efter oss. En dag finns säkert teknik för det också, men vi är inte där än och jag ser ingen anledning till att inte göra det jag kan.
20% materialåtervanns 2019, det tycker jag är mer än en bråkdel och bättre kommer det bli.

Jag tror inte heller att de som investerade i den nya sorteringsanläggningen i Motala har sämre koll än dig på återvinning av plastförpackningar, och de tror uppenbarligen på tanken.
 
Det här är viktigt. Åteervinning kan ske på två olika sätt
1. Det vi kopplar till återvinning alltså Materialåtervinning
2. Energiåtervinning, vilket det inte talas så högt om. Energiåtervinningen på just plastsidan är, eller i alla fall var, väldigt hög. Mjukplast från hushåll kan jag inte tänka mig hamnar någon annanstans än i energiåtervinningshögen
Jag är pga ovanstående väldigt dålig på just att sortera plast, sorterar hårdplast, för varför krångla med att åka till en återvinningsstation med massor av sopor som sedan ändå bara går in i ett värmeverk vilket är samma hantering som sker med det jag slänger i tunnan?

Jag tycker tvärtom att det är jätteproblematiskt att det är så vanligt att framställa energiutvinning av plast som likvärdigt materialåtervinning. Det är absolut bättre att bränna plasten än att lägga på deponi, men det måste ändå ses som ett alternativ EFTER att det inte går att materialåtervinna. Det är aldrig lika bra, då man för de nya plastprodukterna måste hämta upp mer olja.
 
Jag tycker tvärtom att det är jätteproblematiskt att det är så vanligt att framställa energiutvinning av plast som likvärdigt materialåtervinning. Det är absolut bättre att bränna plasten än att lägga på deponi, men det måste ändå ses som ett alternativ EFTER att det inte går att materialåtervinna. Det är aldrig lika bra, då man för de nya plastprodukterna måste hämta upp mer olja.
Jag har aldrig sagt att det inte är problematiskt. Jag tycker det är jätteproblematiskt och både ur ett miljöperspektiv och att man försöker dölja det iom att det riskerar att sänka förtroendet för systemet. Tidigare stod det på containrarna att materialet gick till material eller energiåtervinning. Den informationen har plockats bort.
 
Jag har aldrig sagt att det inte är problematiskt. Jag tycker det är jätteproblematiskt och både ur ett miljöperspektiv och att man försöker dölja det iom att det riskerar att sänka förtroendet för systemet. Tidigare stod det på containrarna att materialet gick till material eller energiåtervinning. Den informationen har plockats bort.

Ok! Jag missförstod att du menade att det är så det är och att det är lika bra det.

Jag misstänker att t ex de kommuner som investerat i sopförbränning i sina värmeverk gärna vill att vi inte blir alltför duktiga på att sortera och materialåtervinna vårt avfall.
 
Fast sådär ska man inte göra, det försvårar sorteringen. Korken ska avlägsnas från kartongen etc. Inget ska ligga inuti något annat
Lock och korkar och så vidare ska vara separerade, men i min kommun har vi fått speciella komprimerare för att samla mjukplast i påsar så som @Jeffery beskriver. Det sparar plats och hindrar att de flyger iväg vid tömning/eventuell skada på sopkärl.
 
Lock och korkar och så vidare ska vara separerade, men i min kommun har vi fått speciella komprimerare för att samla mjukplast i påsar så som @Jeffery beskriver. Det sparar plats och hindrar att de flyger iväg vid tömning/eventuell skada på sopkärl.
Vad gör er kommun med korkarna, eftersom de ska vara separerade?
 
Vad gör er kommun med korkarna, eftersom de ska vara separerade?

Läs gärna här hur sorteringen går till
https://www.ftiab.se/316.html

Bland annat står det
"På en automatiserad sorteringsanläggning finsorteras de mjuka och hårda plastförpackningarna. Förenklat kan man säga att de mjuka plastförpackningarna skiljs från de hårda med hjälp av fläktar som blåser bort den lätta mjukplasten.Därefter sorteras förpackningarna med hjälp av infrarött ljus som används för att identifiera de olika plastmaterialen. Sedan kan man smälta ned de sorterade plastförpackningarna och tillverka pellets, som kan användas för att tillverka nya plastprodukter."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp