Var sparar du dina bilder?

S

ssannna

Jag blir snart galen. Sen jag började ta kort med digitalkamera har jag haft bilderna i datorn, och det har alltid gått bra. Inte en enda bild har försvunnit, trots många datorbyten osv.

Nu blev det så dumt att vi fick virus i vår nästan nya dator. Jag hade precis köpt en egen, och hade väl laddat över ungefär hälften av mina foton till den. Mirakulöst var mina foton i stort sett det enda som blev kvar i datorn efter viruset. Tur ska man ha.

Så nu har jag funderat hur sjutton jag ska spara fotona så säkert som möjligt. Bränna på CD funkade tills brännprogrammet började krångla och bara tog varannan bild :crazy: Dessutom blir skivorna rätt repiga efter ett tag. Inte bra.

Funderade på extern hårddisk, tills brorsans la av och han blev av med alla bilder och all musik :crazy: Inte heller bra.

Enbart på datorn vågar jag inte ha dom längre. Inte heller för mig viktiga dokument. Usch, om det inte vore dyrt och tidsödande skulle jag nästan överväga att framkalla dom, eller skriva ut på fotopapper, allt för att inte bli av med dom. Hehe, eller inte kanske.

Men men, iaf, hur sparar du dina bilder, och annat som du absolut inte vill bli av med? :confused:
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Först och främst: Ett virus förstör i princip aldrig den råa datan, så saker som bilder är relativt säkra för sådant.

Foton, arkiverade dokument och annat som är viktigt eller svårt att få tag på igen har jag dels en kopia av på separat filserver med RAID5 (två datorer = skydd mot datorfel, RAID5 = skydd mot en diskkrasch). Med oregelbundna mellanrum bränner jag en full backup av det viktiga till DVD, och ser till att verifiera backupen. (Att ta en backup utan att verifiera att den fungerar är ungefär lika dumt som att inte ta backup alls.) Om någon skiva skulle börja bli sliten, vilket inte inträffat än, skulle jag helt enkelt slänga den och använda en annan i nästa backup-omgång.

Nu har jag inget riktigt viktigt, och klarar mig därmed med de stegen. Hade jag haft något viktigt skulle jag tagit regelbundna fullständiga (av viktiga saker bara, förstås.) backuper som sparats på annan plats, till exempel bankfack, som minsta steg. Viktiga punkten är att ha flera nivåer: aldrig spara på bara ett ställe. (Externa diskar är smidiga som backup-media, men om man bara sparar bilderna på dem är det inte bättre än att spara på intern disk. Skivor är bra, men om man bränner ut och sen inte har kvar på disken är de värdelösa, och så vidare)
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Utöver datorn kör jag på USB-minne, och lägger för säkerhets skull även det viktigaste på DVD-skivor (och den viktigaste musiken på mp3-spelaren, dessutom). En gång i tiden sket jag att göra några som helst säkerhetskopior på det jag hade, och det fick jag ångra bittert när hårddisken en dag pajade och aldrig mer fungerade...
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Jag spara endel foton på nätet. Jag har lagt dom på mypix.
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Jag bränner dels över alla dokument varje månad, brukar bli den 25 för det är lätt att komma ihåg... När jag har full cd med bilder så bränner jag över det på två cd, en för att ha hemma och en som ligger i bankfacket tillsamans med negativen och lite viktiga papper...

En barndomskamrat fick sitt hus nedbrunnet i vintras, de förlorade ALLT även bilder och alla minnen som de hade...
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Jag har backuper på en raidad filserver som huserar i ett annat hus än min arbetsstation, så jag känner mig hyfsat skyddad mot datorfel, hårddiskkrasher och inbrott/brand. Att plocka ut backuper på dvd är jag däremot lite för lat för.
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Jag har backuper på en raidad filserver som huserar i ett annat hus än min arbetsstation, så jag känner mig hyfsat skyddad mot datorfel, hårddiskkrasher och inbrott/brand. Att plocka ut backuper på dvd är jag däremot lite för lat för.

Hoppas inte den andra byggnaden är på samma power grid ;)
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Det beror ju på vilken skala man räknar... Men kopplad till en vettig ups överlever filservern åtminstone rimliga strömspikar och strömavbrott oavsett.
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Jag spara endel foton på nätet. Jag har lagt dom på mypix.

Nackdelen med mypix och andra liknande ställen är att bilderna blir förminskade och det blir inte bra när man skall göra förstoringar och liknande...
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Har på datorn, sparar mina bilder på D disken + extern disk. Även backup på dvd skivor.

Bilder jag vill/måste absolut ha kvar är finns utöver dessa platser även brända på två skivor och undanstoppade (dvs 2 ex av samma)
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

datorn, extern hårddisk + CD eller DVD....
någon som kan tipsa om en riktigt säker, billig och bra bildbank (som inte minskar ner bilder).
Det gäller att både livrem och hängslen :smirk:
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Upplösningen blir mindre vilket gör att man inte kan använda det hur som hellst sedan...

En fotoaffär rekomenderar minsta bildstorleken: 1024*768 för 10*13 cm och om man sparar ner pixbox bilder blir dem 640*480 och mina orginalbilder jag tar är 2272*1704 och går att få över 30*40 cm... Så det är nog inte att rekomendera att göra så...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var sparar du dina bilder?

Se till att lagra bilderna på mer än en plats!

Sen är det frågan om hur viktigt datat är för dig, om du ska ha de på mer än en fysisk plats (för att skydda mot t ex brand) eller om det räcker med att ha datat på en extern hårddisk utöver din interna.

Om du inte själv kan ordna någon offsite-backup så finns det företag som säljer sådana tjänster. Sök på "backup over the internet" så hittar du massor av företag.
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Spara på datorn och ett ställe till skivor eller extern hårddisk. Risken att båda pajjar samtidigt är ju inte så stor. Spara dom viktigaste bilderna på nätet tex pixbox så har du dom i säkert förvar!
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

KL. Oj va många svar! :)

Jag tror att jag ska satsa på att bränna allt på skivor, och önska mej en extern hårddisk i julklapp. Har redan brännt dubbla kopior på en del av korten, via en annan, bättre dator, för att ha på två olika ställen.

Då till nästa fråga; vad kostar en extern hårddisk och hur mycket får plats där? Jag är verkligen inte bra på det här med termer och begrepp... heh :p
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

Jag sparar videoklipp och bilder på nätet. Musik på farmors data och det bästa i mp3.

Vissa bilder och arbeten har jag på USB.
 
Sv: Var sparar du dina bilder?

En fotoaffär rekomenderar minsta bildstorleken: 1024*768 för 10*13 cm och om man sparar ner pixbox bilder blir dem 640*480 och mina orginalbilder jag tar är 2272*1704 och går att få över 30*40 cm... Så det är nog inte att rekomendera att göra så...

Om du är premiummedlem på Pixbox får du tillgång till dina bilder i originalformatet.:idea:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är...
2
Svar
25
· Visningar
2 878
Senast: hoppsann
·
IT & mobiler Jag har laddat ner en app till datorn, men nu hittar jag den inte. Vart kan den lagt sig? (Ja jag är inget tekninskt geni precis). Har...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Nafayette
·
IT & mobiler Jag är inte insatt i tekniska saker så jag kanske använder fel termer men förhoppningsvis förstår ni mig ändå. Jag har fram tills nu...
2
Svar
23
· Visningar
1 680
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp