Var stöldskyddsmärker man sadeln?

Skugga

Trådstartare
Jag har köpt en rätt dyr sadel och har därför beställt märk-dna för att stöldskyddsmärka den. Men var är bäst att sätta märkningen? 🤔 Hur har ni gjort?
 
Jag har köpt en rätt dyr sadel och har därför beställt märk-dna för att stöldskyddsmärka den. Men var är bäst att sätta märkningen? 🤔 Hur har ni gjort?

Jag har inte märkt min än men funderade på att göra det under bossorna där det inte är så mycket slitage.
 
Jag har köpt en rätt dyr sadel och har därför beställt märk-dna för att stöldskyddsmärka den. Men var är bäst att sätta märkningen? 🤔 Hur har ni gjort?
Hur fungerar dna-märkning? Är det bara polisen som kan tyda märkningen? Om sadeln fraktas till öst-staterna i Europa, hur hittar man sin sadel då?
Vi har haft inbrott i närheten och jag vill också skydda mina prylar.
 
Hur fungerar dna-märkning? Är det bara polisen som kan tyda märkningen? Om sadeln fraktas till öst-staterna i Europa, hur hittar man sin sadel då?
Vi har haft inbrott i närheten och jag vill också skydda mina prylar.
Registert finns för alla länder att söka i men en privatperson skaffat nog inte en maskin för avläsning.

Själv väntar jag på chip som går att spåra.
 
Jag märkte min mellan bossorna, bakpå bakvalvet, på knappen fram och serienumret på svettkåpan. Ställen som syns bra och där man logiskt sett letar märkning.

Man märker på flera ställen så det är lättare att hitta samt finns kvar även om någon av dem skulle slitas bort. Märkningen syns inte efteråt så den måste inte sitta gömd.
 
Försäkringsbolag har ofta rabatt på märkning så kolla där. Dna-märkning funkar genom att en vätska stryks på, helst på ett ställe där det inte slits. Blir något stulet och godset hittas kan tex polisen läsa av märkningen.
Kostar några hundralappar.
 
Glöm inte dekalerna! Ordentligt med dekaler på stallbyggnaden kan skrämma bort tjuvar innan de ens tagit sig in.
 
Glöm inte dekalerna! Ordentligt med dekaler på stallbyggnaden kan skrämma bort tjuvar innan de ens tagit sig in.
Eller signalera: "Här finns något dyrbart att stjäla!" Det är alltid tvetydigt det där med märkning...

Jag tror jag hade struntat i dekalerna i mitt fall, just av ovan anledning.
 
Jag märkte min mellan bossorna, bakpå bakvalvet, på knappen fram och serienumret på svettkåpan. Ställen som syns bra och där man logiskt sett letar märkning.

Man märker på flera ställen så det är lättare att hitta samt finns kvar även om någon av dem skulle slitas bort. Märkningen syns inte efteråt så den måste inte sitta gömd.

Bra tänkt! 👍 Blir nog nåt sånt!
 
Eller signalera: "Här finns något dyrbart att stjäla!" Det är alltid tvetydigt det där med märkning...

Jag tror jag hade struntat i dekalerna i mitt fall, just av ovan anledning.
Det är klart, har man ett stall där det inte är uppenbart att det förvaras sadlar så kan det säkert fungera att försöka gå under radarn. Men underskatta inte tjuvarna. Merparten sadeltjuvar "jobbar" med att stjäla sadlar och vet var dessa finns, samt att MärkDNA är något som bör undvikas.
 
Registert finns för alla länder att söka i men en privatperson skaffat nog inte en maskin för avläsning.

Själv väntar jag på chip som går att spåra.
Ok, då måste man alltså ha hittat sadeln för att kunna läsa av den? Svårt med sadlar som tas utomlands, vilket de flesta stulna sadlar görs, vad jag har förstått. Då tror jag dna-märkning inte hjälper så mycket.
Chipmärkning, hur spåras dessa? Har man en app där man kan följa sadeln resa, eller?
 
Försäkringsbolag har ofta rabatt på märkning så kolla där. Dna-märkning funkar genom att en vätska stryks på, helst på ett ställe där det inte slits. Blir något stulet och godset hittas kan tex polisen läsa av märkningen.
Kostar några hundralappar.
Men hur många sadlar hittar egentligen polisen? Det måste ju vara en försvinnan liten del? Om inte sadeln hittas är väl dna-märkningen obrukbar?
 
Med DNA märkning kan föremål spåras tillbaka till ägaren men ägaren kan inte spåra upp föremålet, så stöldgods måste hittas först.
 
Visst går säkert en del utomlands men det är ju inte helt ovanligt att lite sökande på blocket.se och hästnet ger träff på försvunna grejor, bara dagen efter att de stulits. Fruktansvärt arrogant, men jag tror vi är för dåliga på att själva lägga ner detektivarbete.

Och för godtrogna när vi köper... Det finns trots allt en marknad även i Sverige för stulna sadlar.
 
Eller signalera: "Här finns något dyrbart att stjäla!" Det är alltid tvetydigt det där med märkning...

Jag tror jag hade struntat i dekalerna i mitt fall, just av ovan anledning.
Så kunde man resonera förr när larm var ovanliga men inte numera när larm blivit det vanliga och utan larm det ovanliga. Nu är det tvärtom. Enligt polisens statistik löper en olarmad villa mycket högre risk att bli utsatt för inbrott än en larmad och skyltar om larm avskräcker (fast såklart inte de där larmskyltarna man kan köpa på jula eller biltema utan det ska vara riktiga larmskyltar). Tjuvarna kan strunta i det hela om de ser att övervakning/larm/märkning finns och gör istället inbrott där risken är mindre, dvs. där larm/märkning/övervakning inte finns. Tjuvar gör ju också riskbedömningar.
 
Visst går säkert en del utomlands men det är ju inte helt ovanligt att lite sökande på blocket.se och hästnet ger träff på försvunna grejor, bara dagen efter att de stulits. Fruktansvärt arrogant, men jag tror vi är för dåliga på att själva lägga ner detektivarbete.

Och för godtrogna när vi köper... Det finns trots allt en marknad även i Sverige för stulna sadlar.
Det tror jag också, men stöldligorna som härjar är ofta kopplade till att stöldgodset går utomlands, vad jag har förstått.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
644
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Twihard
·
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 229
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp