Var tionde man har någon gång köpt sex

@Scar om du har Spotify så rekommenderar jag p3 dokumentär, de har ett avsnitt om trafficking. Om tjejen som inspirerade till Lilja 4-ever. Jag tror att det hade varit extra bra för dig att lyssna faktiskt.

Jag är redan påläst om hennes fall och har dessutom sett filmen så inget nytt för mig.
 
Jag tror som du. Han kommer utnyttja det här och profitera på sin resa mot att bli en bättre människa eller något. Han har för många inflytelserika vänner för att kunna råka riktigt illa ut. Han hade lätt kunnat saluföra sina livsmedelsprodukter under annat namn, men jag tror att han är för egotrippad för att tyst stå i kulisserna.

Det var inte hans livsmedelsprodukter iofs, han lånade ut sitt namn för att fronta dem.

Sen beror det ju vad man menar med att råka riktigt illa ut. Jag tycker inte PR har det - men jag gissar att han själv nog kan tycka det är just det han har utifrån hans inlägg mm.
 
@Scar om du har Spotify så rekommenderar jag p3 dokumentär, de har ett avsnitt om trafficking. Om tjejen som inspirerade till Lilja 4-ever. Jag tror att det hade varit extra bra för dig att lyssna faktiskt.

Behövs inte ens Spotify om man inte vill ha det. Det går ju komma åt via vilken dator eller smart mobil som helst via p3 hemsida. Och någotdera av det har Scar garanterat då han kan skriva på Buke
 
Yrkesförbud finns väl ingen anledning till. Det kan dock bli svårt med alla typer av yrken som kräver ett förtroende från enskilda, eller som front för ett varumärke. Kanske inte omöjligt, det får väl framtiden utvisa om det försöks.

Jag skulle aldrig ha anlitat honom innan heller, och tycker att det finns starka skäl att inte göra det nu. Jag ser ingen poäng med att uppmana folk att stödköpa hans tjänster om de inte vill pga detta, för att han ska få fortsätta med sitt yrke.

Kan vara mycket lättare med andra yrken, där vikten av att ens personliga förtroendekapital är noll inte är lika stor.

Jag har inte på något vis uppmanat till stödköp av Paolos varor och tjänster. Marknadsföring och förtroendeskapande kan han sköta själv, och som du säger kan det säkert bli lite tungt framöver. Tror att du o jag egentligen är ganska överens.
 
Vill någon anställa honom, så står det dem fritt. Han har inte yrkesförbud.

Men varför skulle just han av alla människor kunna kräva att få förbli i "sin" bransch? Han har dessutom tjänat betydligt bättre än de flesta, äger mer än de flesta och han borde inte ha några bekymmer att starta något eget.

Det finns jättemånga andra människor med taskigare utgångspunkt att hjälpa. En massa människor riskerar att bli utsparkade ur Sverige eftersom de förlorat sina jobb pga coronan. Alla ensamkommande som fått respit pga gymnasielagen och nu riskerar att sparkas ut till länder som Afghanistan. Kvinnor från fattiga länder som gift sig med svenskar men inte lyckats vara lydiga och behagfulla länge nog för permanent uppehållstillstånd. Mängder av folk som behöver ett jobb och det i många fall för sin faktiska överlevnad. Sorry men jag kan faktiskt inte tycka synd om PR.

Jag har inte på något vis propagerat för att hjälpa Paolo eller att det är synd om honom. Han får liksom skylla sig själv. Däremot tycker jag inte heller att det finns anledning till total bojkott eller förlöjligande för att han försöker återuppta någon sorts yrkesliv, vilket jag uppfattat här i tråden att det finns de som tycker.
 
Jag har inte på något vis propagerat för att hjälpa Paolo eller att det är synd om honom. Han får liksom skylla sig själv. Däremot tycker jag inte heller att det finns anledning till total bojkott eller förlöjligande för att han försöker återuppta någon sorts yrkesliv, vilket jag uppfattat här i tråden att det finns de som tycker.
Jag försöker i möjligaste mån att handla varumärken vars värderingar jag kan stå för. Det finns mängder a skickliga entreprenörer och människor som de facto brinner för det som de ägnar sig åt. Så jag kan inte se något skäl att göra affärer med en människa som beter sig som PR gör och sexköpet och vhans ursäkter för det är bara en liten, liten del i det.

Jag var ung samtidigt som han var det. Han och hans entourage slog och sparkade människor så att de fortfarande lider av det. Jag har aldrig hört honom uttrycka någon ånger över det. Eller ens någon insikt om att han ställt till elände för andra. Och han har fortsatt att slåss på gatorna i närtid. Så han är ingen reformerad brottsling.

Jag har sett en människa med hjärnskador ligga och sprattla som en fisk på gatan i Stockholm. Hellre röstar jag på Trump eller åker och köper gräs av Lejon och Björnar i Rinkeby än jag köper pasta med hans namn på. Fast alla gör ju som de själva vill.
 
Ni som inte var med har svårt att inse hur våldsamt det var i vissa kretsar på 1980-talet. Och hur utbrett det dödliga våldet var. Ni kan ju plocka fram statistiken. Det var sällan någon blev skjuten istället slog man och sparkade ihjäl folk eller knivmördade dem. En liten tanke när ni läser om hur många som dog.

PR har nått dit han är idag pga ett våldskapital - utan det och sitt utseende hade han aldrig varit med i Hildebrandts filmer. Han är bara ett bevis för dagens ungar att om man är så jävlig att man märks kan man få ett ballare liv än att i bästa fall städa eller vara taxichaufför. Det är en läxa barnen inte behöver lära sig.

Jag är för att ge folk en andra chans (men då ska de helst ha insett att det de gjorde var fel och skadade människor) - men jag är emot att låta dem leva på brottslighet. Eller racka ner på folk som städar.
 
Ni som inte var med har svårt att inse hur våldsamt det var i vissa kretsar på 1980-talet. Och hur utbrett det dödliga våldet var. Ni kan ju plocka fram statistiken. Det var sällan någon blev skjuten istället slog man och sparkade ihjäl folk eller knivmördade dem. En liten tanke när ni läser om hur många som dog.

PR har nått dit han är idag pga ett våldskapital - utan det och sitt utseende hade han aldrig varit med i Hildebrandts filmer. Han är bara ett bevis för dagens ungar att om man är så jävlig att man märks kan man få ett ballare liv än att i bästa fall städa eller vara taxichaufför. Det är en läxa barnen inte behöver lära sig.

Jag är för att ge folk en andra chans (men då ska de helst ha insett att det de gjorde var fel och skadade människor) - men jag är emot att låta dem leva på brottslighet. Eller racka ner på folk som städar.

Jag var också ung samtidigt som Paolo, jag tror jag är två år yngre än han. Men jag bodde/bor inte i Stockholm så någon sorts medvetenhet om de kretsarna och det våldet nådde mig först i samband med filmerna och att Paolo var frontfigur för "non fighting generation", då han väl ansågs ha blivit "snäll". Så det där med att han slog ner folk i Kungsträdgården är något jag visserligen känner till, men inte upplevt på nära håll (lyckligtvis).

Visst kan man säga att Paolo lever på ett våldskapital - förutom det du nämner har han ju för sjutton varit proffsboxare i många år! - men man kan ju också välja att se de bra sakerna, som att han visat att det går att bli framgångsrik trots en katastrofal skolgång och att man inte är dömd att vara evigt kriminell trots att man som tonåring haft som hobby att slåss på stan.

Jag försöker precis som du köpa varor och tjänster i någon mån efter vad mitt samvete säger är okej - vettig djurhållning, rimliga slaktmetoder, KRAV-märkt, närproducerat osv. Lyckas bra ibland och mindre bra ibland (att vara en konsekvent medveten konsument är nog bra nära ett heltidsjobb!). På de grunderna kan jag fullt ut acceptera och respektera att människor gör andra val än jag. För mig är djurskyddet, naturen och klimatet helt avgörande för hur jag väljer, för andra (t.ex. dig) är det något annat, det köper jag.

Jag har bara så väldigt svårt att förstå att när det nu uppdagas att Paolo begått ett brott som inte nödvändigtvis är "värre" än de brott han begick på 80-talet, så tävlar folk i att ta avstånd, påpeka att de aldrig gillat honom, uppmana till bojkott av hans varor (som inte ens är "hans") och tycker att det vore bättre att ta ett jobb som uppfattas som lägre status än det han kan, för det han kan skall han inte få syssla med, liksom. Bara för att.

Jag tycker väl generellt att det är bra om även de som begår brott har en vettig väg tillbaka, och att den bästa vägen rimligtvis är att försöka försörja sig genom det man är duktig på, oavsett om det är städjobb eller något annat. I Paolos fall antagligen något med träning eller mat.

Och nej, jag rackar inte ner på städare. Någon annan i tråden, minns inte vem, tyckte att det var ett lämpligare jobb för Paolo än det han brukar göra, och jag håller inte med. That's it.

Med allt detta sagt vet jag inte riktigt hur jag förhåller mig till Paolos tjänster och varor idag, om jag skulle köpa eller inte. Jag har köpt en del av dem tidigare - har ett par träningsböcker och en kokbok i hyllan, gillar och använder samtliga, och har även vid några tillfällen köpt pasta med hans namn på. Och följer fortfarande hans instagramkonto. Och försvarar hans rätt att försöka marknadsföra sig själv, sina tjänster och sina produkter. Om han lyckas återstår ju att se.
 
Tyckte detta var en ganska smaklös push-notis tbh.
 

Bifogade filer

  • 25EBA738-63A2-4AE0-8B25-04167F6CBB07.jpeg
    25EBA738-63A2-4AE0-8B25-04167F6CBB07.jpeg
    24,8 KB · Visningar: 91
Jag var också ung samtidigt som Paolo, jag tror jag är två år yngre än han. Men jag bodde/bor inte i Stockholm så någon sorts medvetenhet om de kretsarna och det våldet nådde mig först i samband med filmerna och att Paolo var frontfigur för "non fighting generation", då han väl ansågs ha blivit "snäll". Så det där med att han slog ner folk i Kungsträdgården är något jag visserligen känner till, men inte upplevt på nära håll (lyckligtvis).

Visst kan man säga att Paolo lever på ett våldskapital - förutom det du nämner har han ju för sjutton varit proffsboxare i många år! - men man kan ju också välja att se de bra sakerna, som att han visat att det går att bli framgångsrik trots en katastrofal skolgång och att man inte är dömd att vara evigt kriminell trots att man som tonåring haft som hobby att slåss på stan.

Jag försöker precis som du köpa varor och tjänster i någon mån efter vad mitt samvete säger är okej - vettig djurhållning, rimliga slaktmetoder, KRAV-märkt, närproducerat osv. Lyckas bra ibland och mindre bra ibland (att vara en konsekvent medveten konsument är nog bra nära ett heltidsjobb!). På de grunderna kan jag fullt ut acceptera och respektera att människor gör andra val än jag. För mig är djurskyddet, naturen och klimatet helt avgörande för hur jag väljer, för andra (t.ex. dig) är det något annat, det köper jag.

Jag har bara så väldigt svårt att förstå att när det nu uppdagas att Paolo begått ett brott som inte nödvändigtvis är "värre" än de brott han begick på 80-talet, så tävlar folk i att ta avstånd, påpeka att de aldrig gillat honom, uppmana till bojkott av hans varor (som inte ens är "hans") och tycker att det vore bättre att ta ett jobb som uppfattas som lägre status än det han kan, för det han kan skall han inte få syssla med, liksom. Bara för att.

Jag tycker väl generellt att det är bra om även de som begår brott har en vettig väg tillbaka, och att den bästa vägen rimligtvis är att försöka försörja sig genom det man är duktig på, oavsett om det är städjobb eller något annat. I Paolos fall antagligen något med träning eller mat.

Och nej, jag rackar inte ner på städare. Någon annan i tråden, minns inte vem, tyckte att det var ett lämpligare jobb för Paolo än det han brukar göra, och jag håller inte med. That's it.

Med allt detta sagt vet jag inte riktigt hur jag förhåller mig till Paolos tjänster och varor idag, om jag skulle köpa eller inte. Jag har köpt en del av dem tidigare - har ett par träningsböcker och en kokbok i hyllan, gillar och använder samtliga, och har även vid några tillfällen köpt pasta med hans namn på. Och följer fortfarande hans instagramkonto. Och försvarar hans rätt att försöka marknadsföra sig själv, sina tjänster och sina produkter. Om han lyckas återstår ju att se.

Lämpligheten i ett städjobb föreslogs inte på något sätt för att det handlade om lägre status. Det föreslogs, i alla fall av mig, för att det förmodligen går att göra mer anonymt och det personliga förtroendekapitalet inte är lika viktigt direkt mot kund, som med det han gjort innan.

Om man nu till exempel varit politiker i hela sitt liv, begår allvarliga brott som raderar det personliga förtroendekapitalet man haft får man nog foga sig i att det blir tufft att återgå till sitt yrke.

Man får leva med konsekvenserna av de handlingar man begått. Påföljdens fullföljande raderar inte ut existensen av handlingarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp