Var tionde man har någon gång köpt sex

Nu fördummar du dig själv. PR har själv medgivit att han köpt sex. Han har i tv tillstått att han inser att kvinnan inte var där av fri vilja. Vill du vrida det till att PR ljuger för att smutsa ner andra sexköpare?

Du fördummar dig själv genom att du tolkar utifrån din subjektiva verklighet och sedan utgår från att det du tolkar är sanning.

PR har kritiserats för att han ljög intervjun. Samtidigt vill samma personer som anklagar PR för lögnerna använda tolkningar av denna intervju som en sanning för vad som hände. Låt domstolen sköta skuldfrågan som sagt.

Det PR sa i den intervjun behöver definitivt inte vara sant förövrigt.
 
Nu fördummar du dig själv. PR har själv medgivit att han köpt sex. Han har i tv tillstått att han inser att kvinnan inte var där av fri vilja. Vill du vrida det till att PR ljuger för att smutsa ner andra sexköpare?



Att han köpt sexfrån en kvinna han själv inser inte utför tjänsten av fri vilja är obestridligt.Han har medgett detta inför svenska folket.

Om det dessutom är oaktsam våldtäkt återstår att utreda.

Att han köpt sex råder det inga större tvivel om, nej. Men diskussionen gäller anklagelserna om sexuella övergrepp och våldtäkt.
 
Att han köpt sex råder det inga större tvivel om, nej. Men diskussionen gäller anklagelserna om sexuella övergrepp och våldtäkt.

Eftersom du anser att sex är som vilken handelstjänst som helst, är det HÄR våra åsikter går isär. För mig är sexköpet en form av övergrepp, och det har han erkänt.

Ditt inlägg före det citerade kan jag inte reda ut och därmed inte bemöta, det är inte begripligt.
 
Eftersom du anser att sex är som vilken handelstjänst som helst, är det HÄR våra åsikter går isär. För mig är sexköpet en form av övergrepp, och det har han erkänt.

Ditt inlägg före det citerade kan jag inte reda ut och därmed inte bemöta, det är inte begripligt.

Nej, sex är för mig inte vilken tjänst som helst. Jag bara påtalar att det finns moraliska betänkligheter i många varor och tjänster.
 
Och det är fullt tillåtet och diskutera och ha en åsikt där. Rättsväsendet och domstolen kommer avgöra vad han ska dömas för.

Du vill censurera den allmänna debatten. Hur du än försöker trassla in det i annat

Jag vill inte censurera någonting. Prata för dig själv så pratar jag för mig.
 
Jag vill inte censurera någonting. Prata för dig själv så pratar jag för mig.

Vad är det egentligen du vill föra fram? Vad är det du vill föra till diskssionen? Just nu låter det som ett långt och ostrukturerat försvarstal för sexhandel i stort och mer specifikt ett försvar för Paolos handlingar (som - om jag förstår det rätt - inte är annorlunda än att köpa massage i din bedömning).
 
Så gott som alla känner en eller flera män som har köpt sex. Jag har pratat med flera av dem och tror inte alls att de flesta köper för att de är förvirrade och tror att alla som säljer gör det på precis samma villkor och med samma frihet som någon som har gratissex. Tvärtom. De köper för att de vill ha något som är annorlunda än gratissex även om de kan försöka släta över och försöka rättfärdiga. De vet skillnaden och i synnerhet de sexköpare som går till bordeller där det uppenbart kan röra sig om människohandel. Det är det som är en stor del av problemet. Att det finns så många som inte vill behöva bry sig om huruvida den de har sex med faktiskt njuter och vill eller inte.
 
Jo. Du vill inte folk ska kunna uttrycka åsikten eller diskutera huruvida Paolo begått sexuellt övergrepp eller till och med våldtäkt.

Sluta lek nu. Det vill jag inte alls.

Du vill fängsla Paolo Roberto och slänga in giftormar till honom.

Är det på den nivån du vill diskutera?
 
Så gott som alla känner en eller flera män som har köpt sex. Jag har pratat med flera av dem och tror inte alls att de flesta köper för att de är förvirrade och tror att alla som säljer gör det på precis samma villkor och med samma frihet som någon som har gratissex. Tvärtom. De köper för att de vill ha något som är annorlunda än gratissex även om de kan försöka släta över och försöka rättfärdiga. De vet skillnaden och i synnerhet de sexköpare som går till bordeller där det uppenbart kan röra sig om människohandel. Det är det som är en stor del av problemet. Att det finns så många som inte vill behöva bry sig om huruvida den de har sex med faktiskt njuter och vill eller inte.

Vi lever i ett narcissistiskt samhälle. Varför skulle någon i det bry sig om vad andra känner när det står i vägen för deras egna behov?

En bra början är att bygga empatin i samhället underifrån och uppmana till trohet och stabila relationer.

Det blir så inkonsekvent att först uppmana till promiskuöst beteende och i nästa läge förvänta sig att folk ska bry sig om andra när de har sex. Nu säger jag inte att du gör det men det är normen i samhället.
 
Man kan iofs utan problem anmäla även om en ingripandepolis är insyltad. Däremot så känslan lär ju vara den du beskriver, att det är ju kört och ingen idé.

Men här är återigen en man som för sexhandel riskerar verkligen hela sin karriär och försörjning. På annat sätt än Paolo och denna riskerar väl inte sin partner kanske, men ändå. Jag fattar verkligen inte hur man kan bli så säker på "det händer inte mig" ang åka dit. Visst det är grymt liten risk för det. Men OM så kommer bokstavligt talat hela din karriär och minst halva ditt liv raderas bokstavligen över natten. Hur kan det vara värt det..

Även om polisen döms betyder inte det att allt är slut för honom. Finns ett ganska (ö)känt fall. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4d3G4a/sexkopsdomd-domare-domer-igen
 
Inte heller tror jag att det är naivitet när män vill intala sig att de köper sex på schyssta villkor, snarare privilegium eller liknande. Förutom privilegiet att vara man och allt som följer med det så privilegiet att kunna välja bort att lyssna på de utsattas berättelser och bara höra på det som underlättar för dem att fortsätta göra som de vill. De ignorerar det faktum att många som säljer sex helst inte hade gjort det, de ignorerar att de omöjligt kan veta om den som säljer faktiskt vill. Att aktivt ignorera det är vad som krävs då det inte kan ha undgått någon att sexköp är både kontroversiellt och brottsligt, tar man sig inte en ordentlig funderare över hur det kommer sig väljer man att prioritera sin egen lust och vilja framför andras rätt till en fri sexualitet.

En av konversationerna jag haft var med en som menade att han var ung i jämförelse med äldre sexköpare och därför borde de han köpte av tycka om att ha sex med honom. Jag frågade hur det då fungerade med hans vän som var 50 eller 60+ som han ibland köpte sex tillsammans med. "Han är så rolig!" blev svaret då. Som ni kanske märker var syftet med hans tankeverksamhet inte att göra en objektiv bedömning av sitt och andras agerande, syftet var att rättfärdiga sitt handlande. Hur ytligt, långsökt eller irrelevant det än blev. Jag kan inte riktigt kalla det här för naivitet. De blundar för saker de inte vill se och ägnar sig åt önsketänkande för att det gagnar dem. Det är något annat.
 
Vi lever i ett narcissistiskt samhälle. Varför skulle någon i det bry sig om vad andra känner när det står i vägen för deras egna behov?

En bra början är att bygga empatin i samhället underifrån och uppmana till trohet och stabila relationer.

Det blir så inkonsekvent att först uppmana till promiskuöst beteende och i nästa läge förvänta sig att folk ska bry sig om andra när de har sex. Nu säger jag inte att du gör det men det är normen i samhället.
Då är det också det som behöver förändras, gör det till något annat än ett narcissistiskt samhälle. Gör det till ett samhälle där folk bryr sig. Börja med dig själv.

Stabila relationer och trohet har inget med saken att göra.

Rekommenderar också att du hoppar över ord som promiskuöst beteende om du vill ha en diskussion med mig, sådana begrepp gör mig så sömnig.
 
Någon skrev att PR sagt i intervju att han gjorde det för att det var smutsigt. Jag har inte sett och tänker inte se intervjun men det skulle inte förvåna mig alls om det var så.

Jag har pratat med en som gick igång på precis det, han tyckte om att pressa kvinnor att göra saker de helst inte hade gjort och föreställde sig gärna att den han köpte av kände sig smutsig och tog en lång dusch efteråt för att skölja av sig äcklet inför vad hon hade gjort med honom. Han gillade ekonomiska kriser, kriser i allmänhet men också tiden före jul då singelmödrar vill köpa julklappar till sina barn och kanske måste köpa nya vinterkläder och annat för han såg det som ett gyllene tillfälle att försöka pressa priserna och få dem att gå med på saker de egentligen inte ville göra. Det roade honom. Han har fru och barn.

Det är de här personerna diskussionerna om sexköp måste ha fokus på. Köparna. Det är de som är problemet.
 
Jag tror inte det är bra att som några i tråden insinuera att det är lätta pengar och ett enkelt jobb.

Gör man det måste man komma ihåg sammanhanget och att det för väldigt många är långt ifrån enkelt. Dessutom kan en och samma sexköpare vara någorlunda trevlig mot en säljare men bete sig helt annorlunda mot någon som han tycker är lägre i hierarkin. Precis som hans flickvän eller fru inte vet vad han gör med den som "hobby-säljer" sex så vet inte den som hobby-säljer vad han gör med någon som säljer i en mer utsatt situation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp