Var tionde man har någon gång köpt sex

Nu har en politiker åkt fast för sexköp (https://www.aftonbladet.se/a/mRkpE1?refpartner=link_copy_app_share), och uttalandet från moderatoerna?

”Moderaternas förbundsordförande Mikaela Waltersson tar avstånd från händelsen.

– Det som han har gjort är oacceptabelt. Även om detta är en personlig tragedi för en partikollega och vän, så är vi helt överens om att Hans måste lämna alla de politiska uppdrag han har för vårt parti, säger förbundsordförande Mikaela Waltersson, till GP.”

Alltså😤
Politiker väljer att köpa sex och åker fast - det är en personlig tragedi? Hur kan de ens uttala sig på ett så korkat sätt?

Jag fattar inte det här jävla daltandet med de sexköpande männen som gladeligen betalar för sex med människor från fattiga länder/i utsatta situationer.

Det är personliga tragedier, det är olycklig grej, det är misstag etc.
Varför, varför, varför ska det kallas sånt?

Man hade ju inte kallat det ett misstag, olycklig grej, personlig tragedi etc om de tex hade slagit ner någon och rånat den.
Det är inte en händelse sexköparen bara drabbas av eller ngt som bara blir. Det är ett aktivt val att göra vad man själv vill på andras bekostnad under brottsliga former dessutom.
Kan inte någon av de här jävla offerkoftorna till män bara stå för vad de gjort? Rakt av bara!

Om jag är deppig, full, arg eller ngt så råkar ju inte jag köpa sex. Jag utnyttjar inte heller folk som är i beroendeställning, utsatta etc. Liksom, bara stå för att du är en självcentrerad mansgris som skiter i andra..
Man måste ju ändå någonstans börja ta det och kalla det för vad det är. Det händer inte lite så där woops att man råkar köpa sex av ett traffickingoffer bara för att man mår kasst själv.
 
Jag fattar inte det här jävla daltandet med de sexköpande männen som gladeligen betalar för sex med människor från fattiga länder/i utsatta situationer.

Det är personliga tragedier, det är olycklig grej, det är misstag etc.
Varför, varför, varför ska det kallas sånt?

Man hade ju inte kallat det ett misstag, olycklig grej, personlig tragedi etc om de tex hade slagit ner någon och rånat den.
Det är inte en händelse sexköparen bara drabbas av eller ngt som bara blir. Det är ett aktivt val att göra vad man själv vill på andras bekostnad under brottsliga former dessutom.
Kan inte någon av de här jävla offerkoftorna till män bara stå för vad de gjort? Rakt av bara!

Om jag är deppig, full, arg eller ngt så råkar ju inte jag köpa sex. Jag utnyttjar inte heller folk som är i beroendeställning, utsatta etc. Liksom, bara stå för att du är en självcentrerad mansgris som skiter i andra..
Man måste ju ändå någonstans börja ta det och kalla det för vad det är. Det händer inte lite så där woops att man råkar köpa sex av ett traffickingoffer bara för att man mår kasst själv.
This!!
Jag jämför också "glatt" med antalet kvinnor som mår dåligt och ändå lyckas hålla sig från att köpa sex, vilken omöjlig viljestyrka! :grin:
 
– Det som han har gjort är oacceptabelt. Även om detta är en personlig tragedi för en partikollega och vän, så är vi helt överens om att Hans måste lämna alla de politiska uppdrag han har för vårt parti, säger förbundsordförande Mikaela Waltersson, till GP.”
Totalt hål i huvudet, hos båda två. Båda visar på var sitt sätt att de överhuvudtaget inte är med i matchen.
 
Nu har en politiker åkt fast för sexköp (https://www.aftonbladet.se/a/mRkpE1?refpartner=link_copy_app_share), och uttalandet från moderatoerna?

”Moderaternas förbundsordförande Mikaela Waltersson tar avstånd från händelsen.

– Det som han har gjort är oacceptabelt. Även om detta är en personlig tragedi för en partikollega och vän, så är vi helt överens om att Hans måste lämna alla de politiska uppdrag han har för vårt parti, säger förbundsordförande Mikaela Waltersson, till GP.”

Alltså😤
Politiker väljer att köpa sex och åker fast - det är en personlig tragedi? Hur kan de ens uttala sig på ett så korkat sätt?
Pffft. Om någon så är det väl för den prostituerade som det är en personlig tragedi för?
Gud, kan inte alla fatta att det är faktiskt något som man VALT att göra? :confused:

Man kallar väl inte ett inbrott som en inbrottstjuv har gjort en personlig tragedi för tjuven? 🙄
 
Sugardating något nytt, nä knappast då det inte ens var något nytt i början på 00 talet inte vanligt men förekom. Sugardating kan handla om en långhelg upp till flera månader.
Det är nog nytt att det beskrivs positivt i pressen och har ett namn? och datingsiter?

Om du läste min kommentar och länkar, vilket du kanske inte gjorde. Så gör jag tydligt att jag drar paralleller till franskt 1800-tal. Vilket var ett tag sedan, så nej jag trycker inte på att fenomenet i sig är jättenytt, bara siterna och reklamen.

Men den verkliga kommentaren jag ville göra men som kanske inte kom fram är att, rimligen, måste många som ägnar sig åt sugardating anse att det är ett fritt val, där de har makt att välja, där pengarna ger guldkant och de kort sagt är lyckliga horor. Om sedan folk i allmänhet (tex jag) tycker att de borde vara lyckliga är en helt annan sak, men alla har väl rätt till sina känslor även om man kan misstänka att det kommer surt efter.

Så vidare. Om man räknar in sugardating och eskort som prostitution lär man få in fler lyckliga horor i sin statistik än om man bara räknar gatuprostitution, trafficking och bordell.

Så när man ser ett glapp här i diskussionen så är det möjligt att de som känner till lyckliga horor räknar sugardating och eskort som prostitution medan de som inte kan föreställa sig lyckliga horor ens i sin vildaste fantasi bara räknar gatuprostitution och trafficking och bordell som prostitution?

För jag får inte riktigt grepp om diskussionen helt enkelt. Jag tycker definitivt sugardating är prostitution och jag kan absolut föreställa mig att det finns unga personer och damtidningar och kvällspress (uppenbarligen) som beskriver det som ganska guldkant :cautious: (och ja jag tror att det är riktigt misslyckat som livsstil i längden såklart. Men att folk i nuet kan tycka att något som vid tillbakablick var dåligt är bra kan ju även gälla tex droger.)
 
Senast ändrad:
Har säker missat några sidor i tråden så det kanske redan avhandlats, men..

Känns som att Paolo blir som en ventil där alla som är upprörda över detta kan ösa ur sig vilken usel kolla han är.
Medan de som styr vårt land, riksdag och regering, anser att hans brott är ungefär jämförbart med att ha en drog i blodet eller fuskåka i kollektivtrafiken. Rent straffvärdesmässigt alltså, men det är väl också ett rimligt mått på hur allvarligt de ser det.

För paolo blir ju detta högst kännbart men mer anonyma personer som köper sex riskerar ju knappt nått och i sammhällets officiella ögon är det att räkna som ett mindre snedsteg. Enligt vår riksdag som stiftar lagarna.

Jag är extremt sällan för högre straff men i detta fall tycker jag att man ska höja straffen och även lägga hela ansvaret på att kontrollera att det inte handlar om trafficking på sexköparen.

Ska vi jaga personer borde vi jaga de som röstat emot förslag om att ta i med hårdhandskarna mot detta. Själv orkar jag inte men det är ju offentliga uppgifter.
 
Har säker missat några sidor i tråden så det kanske redan avhandlats, men..

Känns som att Paolo blir som en ventil där alla som är upprörda över detta kan ösa ur sig vilken usel kolla han är.
Medan de som styr vårt land, riksdag och regering, anser att hans brott är ungefär jämförbart med att ha en drog i blodet eller fuskåka i kollektivtrafiken. Rent straffvärdesmässigt alltså, men det är väl också ett rimligt mått på hur allvarligt de ser det.

För paolo blir ju detta högst kännbart men mer anonyma personer som köper sex riskerar ju knappt nått och i sammhällets officiella ögon är det att räkna som ett mindre snedsteg. Enligt vår riksdag som stiftar lagarna.

Jag är extremt sällan för högre straff men i detta fall tycker jag att man ska höja straffen och även lägga hela ansvaret på att kontrollera att det inte handlar om trafficking på sexköparen.

Ska vi jaga personer borde vi jaga de som röstat emot förslag om att ta i med hårdhandskarna mot detta. Själv orkar jag inte men det är ju offentliga uppgifter.
Hörde en intervju med en polis som jobbar med detta. Han menade att det var sämre med straff som krävde att de skulle upp i rätten. Nu erkänner de flesta på en gång och blir lagförda. Ska de upp i rätten kommer fler neka och det blir mycket större kostnader för samhället. Kommer antagligen inte minska på antalet torskar.
Jag vet inte vad som är rätt eller fel i detta, men tror inte det hjälper att gapa efter hårdare straff. Vi ser ju tex från USA att trots dödsstraff fortsätter folk att mörda.
 
Hörde en intervju med en polis som jobbar med detta. Han menade att det var sämre med straff som krävde att de skulle upp i rätten. Nu erkänner de flesta på en gång och blir lagförda. Ska de upp i rätten kommer fler neka och det blir mycket större kostnader för samhället. Kommer antagligen inte minska på antalet torskar.
Jag vet inte vad som är rätt eller fel i detta, men tror inte det hjälper att gapa efter hårdare straff. Vi ser ju tex från USA att trots dödsstraff fortsätter folk att mörda.

Asså jag håller typ med dig. Samma argument kan väl användas angående de flesta brott faktiskt.
Så kanske bör vi istället sänka straffen för alla brott som är mindre skadliga/förkastliga än sexköp.. det hade passat mig lika bra.

Men som det är nu så är signalen från samhället tydlig, sexköp är inte alls ett allvarligt brott..
 
Och dessutom - beslutet att köpa sex är alltid torskens eget. Det går aldrig att skylla på någon beslutsfattare oavsett.
Nej men beslutsfattarna går att påverka och de kan i sin tur påverka verkligheten betydligt mer än en enskild torsk.

Handlar för mig inte om vem som förtjänat mest skitsnack utan om vad som kunde vara konstruktivt för framtiden.
 
Den där oaktsamma våldtäkten riskerar att krypa närmare. Ett av de största argumenten mot att han oavsett begått det innan var tvärsäkra kommentarer att kvinnan inte var i en utsatt situation så oavsett vad PR sagt så kunde det inte bli oaktsam våldtäkt.

"Efter att misstankarna om trafficking i den aktuella lägenheten på Östermalm stärkts har sexköpsärendet i sin helhet överlämnats till Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet. Därmed utreds också det uppmärksammade sexköpet som erkänts av Paolo Roberto av den nya åklagaren Paulina Brandberg.

– Det finns numera en misstanke om människohandel, så kallad trafficking, där två personer har begärts häktade och det finns anledning att utreda kopplingarna till Insats torsk och därför har jag tagit över även den förundersökningen, säger Paulina Brandberg"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo1OJq/paolo-robertos-sexkop-utreds-som-manniskohandel
 
Pffft. Om någon så är det väl för den prostituerade som det är en personlig tragedi för?
Gud, kan inte alla fatta att det är faktiskt något som man VALT att göra? :confused:

Man kallar väl inte ett inbrott som en inbrottstjuv har gjort en personlig tragedi för tjuven? 🙄

Tjuven är väl dock snarare den prostituerade. Det är hon/han som snor pengarna.

Men knarklangare är en bättre jämförelse. Ska vi göra det lagligt att sälja droger för att knarklangaren behöver pengarna?
 
Det är tjuven som begår brottet precis som är torsken som begår brottet. Detchar ingenting med pengarna att göra.

I Sverige, ja. Räcker att du åker över Öresundsbron så är det lagligt att köpa sex. Finns många andra länder där det är olagligt att sälja sex.
 
I Sverige, ja. Räcker att du åker över Öresundsbron så är det lagligt att köpa sex. Finns många andra länder där det är olagligt att sälja sex.
Och grejen är att avigsidorna med sexhandeln - t.ex. slaveriet och de dåliga arbetsförhållandena - inte försvinner med en legalisering. Men att kriminalisera även säljaren, gör utsatta människor i branschen dubbelt utsatta.

Nästan alla är ense om att det är en bransch där det förekommer att människor manipuleras, hotas eller till och med tvingas att säljas. TV-programmet jag blev så äcklat över hade ett inslag om en kvinna som först hade sålts som nioåring. När hon var 15 hade en man från UK lovat att ta hand om henne - vilket innebar att hon reste med honom till UK, där han som en glad överraskning blev hennes hallick. Hon hade inget pass. Kunde inte språket. Hon gick med på upplägget, även om han inte fysiskt höll henne inspärrad. Var hon då enligt dig tjuven?

Simon Häggström berättar i sin första bok om en kvinna som blev introducerad för både prostitution och heroin som tioåring av sin desperata mamma, som inte såg någon annan utväg att få in pengar när mamman själv inte längre var attraktiv på marknaden. Tjuven?

Hinsehäxan beskriver hur hon och hennes man kom överens om att hon skulle sälja när pengarna trött och uppehället var i fara. Hur hon hoppades att han skulle försöka stoppa henne. Hur hans förakt för henne som hora sabbade deras förhållande. Tjuven?

(Går det EN sådan historia på hundra eller tusen lyckliga horor, så får de lyckliga hororna ursäkta. Min röst är då på en kriminalisering av torskarna)
 
Den där oaktsamma våldtäkten riskerar att krypa närmare. Ett av de största argumenten mot att han oavsett begått det innan var tvärsäkra kommentarer att kvinnan inte var i en utsatt situation så oavsett vad PR sagt så kunde det inte bli oaktsam våldtäkt.

"Efter att misstankarna om trafficking i den aktuella lägenheten på Östermalm stärkts har sexköpsärendet i sin helhet överlämnats till Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet. Därmed utreds också det uppmärksammade sexköpet som erkänts av Paolo Roberto av den nya åklagaren Paulina Brandberg.

– Det finns numera en misstanke om människohandel, så kallad trafficking, där två personer har begärts häktade och det finns anledning att utreda kopplingarna till Insats torsk och därför har jag tagit över även den förundersökningen, säger Paulina Brandberg"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo1OJq/paolo-robertos-sexkop-utreds-som-manniskohandel
Det var två hallickar som gripits på Skavsta flygplats när dom försökte fly landet. Vi får väl se vad som händer med Paolo nu.
 
Det var två hallickar som gripits på Skavsta flygplats när dom försökte fly landet. Vi får väl se vad som händer med Paolo nu.

För att lagregleringen kring oaktsam våldtäkt överhuvudtaget ska kunna användas måste offret vara i en utsatt situation. Är man offer för människohandel/trafficking är man enligt praxis i en utsatt situation.

Dvs om den prostituerade varit frivilligt och välmående sexsäljare hade PR inte kunnat dömas för oaktsam våldtäkt vad han än sagt. Han kunde suttit i förhör och sagt samma sak som I intervjun, att hon säkert var dittvingad och att han tänkte på de när han köpte sex. Han kunde inte ha fällts för oaktsam våldtäkt ändå.

Nu finns misstankar som utreds om att kvinnorna på bordellen där PR köpte sex var offer för människohandel/trafficking. Och inom ramen för den utredningen greps två hallickar.

Om det visar sig kvinnan PR köpte av verkligen var offer för människohandel har ett rekvisit för oaktsam våldtäkt uppfyllts, kvinnan var i en utsatt situation. Och då kryper oaktsam våldtäkt betydligt närmare PR.

De som ansett det är förfärligt att ens tala om våldtäkt eller övergrepp i samma mening som PR har hittills haft som huvudargument att inget tyder på att kvinnan var offer för människohandel. De kan ha blivit av med det argumentet nu

Det är dock rätt mycket mer som måste bevisas för att döma för oaktsam våldtäkt. Även om kvinnan var i utsatt situation måste det bevisas att PR insåg det eller åtminstone borde ha insett det. Ja om han inte skulle erkänna då men där har han nog lärt sig läxan..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp