Var tionde man har någon gång köpt sex

Jättestor skillnad mellan domare och polis. Han kommer utan minsta tvekan bli av med sin anställning om han döms.

Ja, och nu när jag läste lite mer att han inte bara har köpt sex utan drivit verksamhet är det ganska solklart att det blir avskedande och fängelse om han döms. Iofs är det kanske mer förståeligt, vilket diskuterades innan, i hans fall eftersom han enligt uppgifter tjänat en hel del på det, så det är vinstmotivet som varit hans drivkraft. Ännu vidrigare imo, men mer naturligt att ta chansen på vissa sätt, missförstå mig rätt.
 
Ja, och nu när jag läste lite mer att han inte bara har köpt sex utan drivit verksamhet är det ganska solklart att det blir avskedande och fängelse om han döms. Iofs är det kanske mer förståeligt, vilket diskuterades innan, i hans fall eftersom han enligt uppgifter tjänat en hel del på det, så det är vinstmotivet som varit hans drivkraft. Ännu vidrigare imo, men mer naturligt att ta chansen på vissa sätt, missförstå mig rätt.

Det är betydligt lägre tröskel för en polisanställd att avskedas om hen döms för brott än i de flesta andra yrken. Att dömas för köp av sexuell tjänst kan räcka gott och väl. Grovt koppleri är ingen som helst tvekan.
 
Någon skrev att PR sagt i intervju att han gjorde det för att det var smutsigt. Jag har inte sett och tänker inte se intervjun men det skulle inte förvåna mig alls om det var så.

Jag har pratat med en som gick igång på precis det, han tyckte om att pressa kvinnor att göra saker de helst inte hade gjort och föreställde sig gärna att den han köpte av kände sig smutsig och tog en lång dusch efteråt för att skölja av sig äcklet inför vad hon hade gjort med honom. Han gillade ekonomiska kriser, kriser i allmänhet men också tiden före jul då singelmödrar vill köpa julklappar till sina barn och kanske måste köpa nya vinterkläder och annat för han såg det som ett gyllene tillfälle att försöka pressa priserna och få dem att gå med på saker de egentligen inte ville göra. Det roade honom. Han har fru och barn.

Det är de här personerna diskussionerna om sexköp måste ha fokus på. Köparna. Det är de som är problemet.
Tack för att du delar med dig.

Det är sånt här man kanske inte tänker på vanligtvis så jag är glad att Paolo Roberto gick ut offentligt och på så sätt lyfte blickarna mot just sexköparna inom sexhandeln.

Utöver själva handlingen så var sättet han erkände det hela på det som fick mig personligen att bli riktigt äcklad och arg. Dålig formulering och ett erkännande som knappast kändes genuint.
 
Det var ju en härligt generaliserande text.. den måste ha blivit skriven av en man. För alla "torskar är ju offer" som inte kan rå för vad dom gör och blir lurade av dom som säljer..härlig text som skyller allt på kvinnorna.

Och att dumförklara alla som säljer oavsett, liksom varför..
Hur läste du att torskar är offer?
Texten handlar om hur en psykopat tänker, i detta fallet handlar det om en psykopat som också råkar vara prostituerad.
texten beskriver hur annorlunda en psykopat tänker och att den ser sig som överlägsen och därför inte mår dåligt av det den gör.
De som däremot inte är psykopater (majoriteten) mår ju däremot dåligt av prostitution.
 
Fast pratas det inte specifikt om hur just psykopater som säljer sex resonerar?
Jo det var enbart det texten handlade om, som svar på att någon hävdade att vissa inte mår dåligt av prostitution. Jag hävdar att alla utom psykopater mår dåligt av det. Tydligen fungerar psykopater så annorlunda att demontera behöver mångårigt av sådana saker.
 
Hur läste du att torskar är offer?
Texten handlar om hur en psykopat tänker, i detta fallet handlar det om en psykopat som också råkar vara prostituerad.
texten beskriver hur annorlunda en psykopat tänker och att den ser sig som överlägsen och därför inte mår dåligt av det den gör.
De som däremot inte är psykopater (majoriteten) mår ju däremot dåligt av prostitution.
Texten du la in var dömande och skyllde mycket på kvinnorna, jag håller med om att den verkar skriven av en man som generaliserar efter egna åsikter.

Det går inte avfärda alla som inte säger sig må dåligt av att sälja sex som psykopater. För det första är väl psykopater ovanliga, för det andra finns det många alternativa anledningar för någon att säga att hon inte mår dåligt av att sälja sex. Alltifrån reklam till förnekelse, till brist på bra sex att jämföra med, till att hon är en verkligt privilegierad person som hittills aldrig haft en dålig upplevelse i jobbet, till att det inte verkar finnas andra bättre möjligheter för henne. Allt det och annat som jag inte ids skriva om är mycket troligare än psykopati.

Det som beskrivs som psykopati i texten är inget jag reagerar på. Som att det finns säljare som anser sig bättre än torskarna, det är inte konstigt. Sexköpslagen gör också värderingen att sexköparen är förövaren medan den som säljer går fri, det är ingen psykopat-lag för det. Att den som säljer måste känna "skam för sitt värv" eller riskera bli kallad psykopat om hon tycker sig vara överlägsen torsken liknar sexism. Jag tycker också att den som säljer är bättre än den som köper i just det sammanhanget, det gör inte mig till psykopat. Att vilja ha ett inkomstbringande jobb och fria arbetstider gör inte heller någon till psykopat, när jag läser om "psykopat-egenskaperna" hos de som säljer sex tycker jag bara det är löjligt att kalla det för psykopati.

Det gränsar till misogyni att tala om psykopati hos sexsäljande kvinnor i det här sammanhanget när det är förövaren i sexköpet vi borde problematisera. Om någon mot alla odds skulle vara psykopat betyder det heller inte som texten antyder att det är fritt fram för en annan människa att utnyttja och begå brott mot den personen, det brottet är fortfarande det som fokus bör ligga på här. Kvinnor som är hallickar bör dessutom inte klumpas ihop med kvinnor som säljer sex så som det görs i texten, det är väldigt olika roller och de allra flesta som säljer sex är inte samtidigt hallickar som bedriver trafficking.
 
Nej de är inte särskilt ovanliga.
Internationella studier pekar på att det är stax under 1%.
Det är ganska så många människor.
https://www.rmv.se/aktuellt/psykopatiska-drag-psykopati-rattspsykiatri-howner/
Fast det gör dem inte så vanliga som Bukes-hobby-psykologer ofta antyder och hon talar om andelen som har drag, dvs om människor inom en gråzon (Hur många drag måste du ha innan du är psykopat?).

Det är inte heller en diagnos som lekmän bör ställa bl.a. p.g.a. skyddsmekanismer för att undvika t.ex. kognitiv dissonans. Ser du en person med psykopatiska drag eller en människa drabbad av någon form av overload - en människa som inte kan bry sig eller en människa som p.g.a. situationen den befinner sig i inte orkar bry sig? Och det kan också vara så att grandet är i betraktarens öga - betraktaren sätter diagnosen för att själv slippa bry sig. Istället för att fundera över hur det kommer sig att vissa människor beter sig som de gör, använder man sin psykopat-stämpel och då slipper man leta systemfel.

Och psykopati är en diagnos som psykologer är väldigt oense. Att utifrån en text någon skrivit sätta diagnosen är ett big fat no-no.

Det är faktiskt relativt vanligt att pojkar visar sådana drag i åldrarna 15-25 och de flesta av dem växer upp till fungerande samhällsmedborgare. Räknar man in unga pojkar så har vi nog mer än en knapp procent som uppvisar psykopatiska drag (Jag ville forska om det när jag läste psykologi - handlar det om mognad eller anpassning? Det finns ett evolutionärt värde i fenomenet)
 
Fast det gör dem inte så vanliga som Bukes-hobby-psykologer ofta antyder och hon talar om andelen som har drag, dvs om människor inom en gråzon (Hur många drag måste du ha innan du är psykopat?).
Jag tänker att de blir tillräckligt många för att kunna tas med i diverse exempel på människor som existerar och känner annorlunda än du och jag.
 
Texten du la in var dömande och skyllde mycket på kvinnorna, jag håller med om att den verkar skriven av en man som generaliserar efter egna åsikter.

Det går inte avfärda alla som inte säger sig må dåligt av att sälja sex som psykopater. För det första är väl psykopater ovanliga, för det andra finns det många alternativa anledningar för någon att säga att hon inte mår dåligt av att sälja sex. Alltifrån reklam till förnekelse, till brist på bra sex att jämföra med, till att hon är en verkligt privilegierad person som hittills aldrig haft en dålig upplevelse i jobbet, till att det inte verkar finnas andra bättre möjligheter för henne. Allt det och annat som jag inte ids skriva om är mycket troligare än psykopati.

Det som beskrivs som psykopati i texten är inget jag reagerar på. Som att det finns säljare som anser sig bättre än torskarna, det är inte konstigt. Sexköpslagen gör också värderingen att sexköparen är förövaren medan den som säljer går fri, det är ingen psykopat-lag för det. Att den som säljer måste känna "skam för sitt värv" eller riskera bli kallad psykopat om hon tycker sig vara överlägsen torsken liknar sexism. Jag tycker också att den som säljer är bättre än den som köper i just det sammanhanget, det gör inte mig till psykopat. Att vilja ha ett inkomstbringande jobb och fria arbetstider gör inte heller någon till psykopat, när jag läser om "psykopat-egenskaperna" hos de som säljer sex tycker jag bara det är löjligt att kalla det för psykopati.

Det gränsar till misogyni att tala om psykopati hos sexsäljande kvinnor i det här sammanhanget när det är förövaren i sexköpet vi borde problematisera. Om någon mot alla odds skulle vara psykopat betyder det heller inte som texten antyder att det är fritt fram för en annan människa att utnyttja och begå brott mot den personen, det brottet är fortfarande det som fokus bör ligga på här. Kvinnor som är hallickar bör dessutom inte klumpas ihop med kvinnor som säljer sex så som det görs i texten, det är väldigt olika roller och de allra flesta som säljer sex är inte samtidigt hallickar som bedriver trafficking.
Jag läste inte texten som dömande. Jag läser den som att den förklarar hur en viss liten klick kvinnor kan resonera pga psykopati.
jag ser ingenstans att torskar ursäktas eller blir offer utan det står hur just de kvinnorna uppfattar situationen och hur de resonerar. Att de ser sig som överlägsna gör inte torskar eller hallickar till offer. Det förklarar enbart varför kvinnorna klarar sigfrån att må dåligt.
jag är en av dem som inte tror på myten om den lyckliga horan. Jag tror att även om det är frivilligt och man kanske t.o.m. tycker det är spännande och roligt för stunden så tror jag att det förr eller senare slår om och ger dåliga känslor av att känna sig utnyttjad och kanske t.o.m. smutsig.
någon berättade om tjejen som sålde till exets bror och hans kompis. Det var säkert trevligt medan det pågick men sedan kände hon sig ju tvungen att byta stad och liv. Det hade hon väl inte behövt om allt kändes ok kan man tycka. Varför behövde hon komma bort om allt var bra, liksom?
 
Bara som ett PS till trådens ämne. De flesta som säljer sex är pojkar och män.

"Det finns svenska studier som rör unga och unga vuxna där skolenkäter visar att fler pojkar och män sålt sexuella tjänster än vad flickor och kvinnor har. Majoriteten av dessa pojkar och män har då sålt till andra män. En sådan siffra kan vara missvisande eftersom den stora gruppen inom prostitution, kvinnor med annan nationalitet än svensk, inte nås av sådana studier och är därmed inte representerade. " - https://www.nmtsverige.se/faq/hur-manga-och-vilka-saljer-sexuella-tjanster-i-sverige
 
Svaret gäller endast och enbart de (få) som påstås definiera sig som ”den lyckliga horan”. En del i tråden har hävdat att några mår jättebra av att sälja sex (jag vet inte till vilken grad jag tror på det själv), att det inte är problematiskt för vissa alls. Så då menar jag att de bör syssla med något annat om det är så, att de nu badar av andra möjligheter i livet och mår jättebra på alla sätt, för att inte bidra till att upprätthålla sexhandeln. Det står jag fast vid, men stycket du citerar måste sättas i sammanhanget vad som diskuterades då. Det är inte OK att bidra till sexhandeln för att du tycker att det är roligt och vill sätta lite ”lyx på livet” som någon uttryckte det tidigare i tråden. Själv är jag som sagt ytterst tveksam till att det ens skulle vara så oproblematiskt för vissa, men hypotetiskt. Jag har skrivit flera gånger att det är sexköparna som måste sluta köpa sex.
Och kn:

Mitt i den diskussionen undrar jag lite över det här. Har detta, och eskort, flyttats till att vara någonting annat än prostitution plötsligt? Eskort trodde jag inte räknades som någonting annat innan det beskrevs separat som eskort här i tråden -som om det vore en annan sak än prostitution.

Detta fenomen nedan har ju till och med "spännande" artiklar i kvällspressen och damtidningar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=7266458
https://www.amelia.se/info/amelia-s...keln-kvinnorna-som-tander-pa-makt-och-pengar/

Originalartikeln verkar borttagen, den var ren reklam för hur bra det här var som sätt att försörja sig eller få guldkant. Den gjorde mig totalt illamående när jag läste den, pga journalistens vinkel.

Eller den här på Expressen
https://www.expressen.se/omtalat/li...ddies-och-berattar-sa-nningen-om-hur-det-ar-/

Kan det vara där det är ett glapp i tråden? Dvs de som mött prostituerade som tänker de har "egen makt" och i början är "lyckliga" ser fenomenet ovan som prostitution, de som inte gör det tar inte med det? Utan har det som separat fenomen?

Jag var väldigt förvånad när jag stötte på Amelia artikeln över sättet det beskrevs på.
Eftersom vid tillbakablick (eller för den samtiden) är det ju ingen som helst tvekan om vad det är
https://www.history.com/news/sexual-exploitation-was-the-norm-for-19th-century-ballerinas.

Förhoppningsvis är dock fenomenet extremt sällsynt och ingår i polisens statistik. Polisen verkar ju fullt medvetna om problemet. Men det verkar dock existera?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sugardating-en-allt-vanligare-verksamhet
 
Tack för att du delar med dig.

Det är sånt här man kanske inte tänker på vanligtvis så jag är glad att Paolo Roberto gick ut offentligt och på så sätt lyfte blickarna mot just sexköparna inom sexhandeln.

Utöver själva handlingen så var sättet han erkände det hela på det som fick mig personligen att bli riktigt äcklad och arg. Dålig formulering och ett erkännande som knappast kändes genuint.
Jag tycker faktiskt den biten är något Paolo gjorde bra i det hela, det är inte precis något lätt sak med tanke på den mediestorm han förstod skulle komma och han gjorde det också direkt utan att först försöka komma undan. Jämför med komikern som polisanmäldes för våldtäkt och andra sexuella övergrepp av inte mindre fem kvinnor. Han valde att att lägga locket på, ljög om sjukdom och låg sedan lågt så att inte media kunde skriva om det. Åklagaren ansträngde sig heller inte precis utan lade ned samtliga fall och då passade komikern på att stämma en av kvinnorna för förtal och kräva ett stort skadestånd eftersom hon hade fräckheten att inom en sluten facebookgrupp berätta vad han gjort.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp