Var tvättar ni era hästsaker?

Hur vi tvättar våra hästsaker?

  • Lämnar in på grovtvätt

    Röster: 23 19,0%
  • Tvättar för hand

    Röster: 21 17,4%
  • Tvättmaskin i stallet

    Röster: 29 24,0%
  • Tvättar allt hemma i hushållets maskin

    Röster: 50 41,3%
  • Tvättar mindre saker i hushållets maskin (t.ex. benskydd, lindor)

    Röster: 50 41,3%
  • Tvättstuga i bostadsrättsförening

    Röster: 12 9,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    121

spinxx

Trådstartare
Skapar en tråd för att förhoppningsvis kunna visa min sambo att "alla" som håller på med hästar inte har tillgång till grovtvätt i stallet. :cautious:
Max 2 svar/pers.
 
Jag har bara röstat för schabrak och lindor och ridkläder. Jag dammsuger och tvättar efter så det inte är hår kvar i maskinerna till nästa i vår brf..
 
Täcken åker till tvätteri. Ridkläder tvättas hemma men uppdelat från vanliga kläder. Schabrak, lindor, flughuvor osv åker i maskinen hemma i en står tvättpåse som vi köpte på Horze. MYCKET bra köp. Inte bara för sambons skull, jag vill inte heller ha hästhår och stöv överallt. När påsen torkat vänder man den ut och in och skakar ut allt hår och annat onämnbart utomhus :D
 
Jag valde tvättar mindre saker i hushållets maskin, men sen såg jag att du menade t.ex. skydd och lindor då och jag tvättar även schabrak och fräschare, tunna täcken där.
Utetäcken, tjocka stalltäcken och ordentligt skitiga täcken lämnar jag till en tjej som tvättar dem. Tror hon gör det i bostadsrättsföreningens maskin, ingen aning om det är okej eller inte :p
 
Tvättar schabrak, fleece- och eksemtäcken i hushållsmaskinen. Använder knappt några andra täcken. Ev handtvättar jag täcke vid behov.
 
Tvättar mindre saker upp till schabrak hemma eller i stallet. Täcken lämnar jag i väg. Ridkläder tillsammans med vanliga kläder. Sköljer av ytlig lera för hand i stallet. Gjorde lika när jag bodde i hyreshus och använde tvättstuga, men var då noggrannare med att göra rent maskinen efteråt än vad jag är nu. Varken exet eller nuvarande har märkt av hår eller dylikt på övrig tvätt.
 
Har egen tvättmaskin så kör in ridkläder, lindor, schabrak, tunna täcken (fleece/bomull) osv. Kör allt utom fodrade täcken enbart pga att det blir för tungt i maskinen. Har även hund och tvättar hennes filtar också. Brukar torka ur det värsta håren med något ark hushållspapper, ev köra en tom maskin efter om det varit extremt jättesmutsigt, men oftast inte. Brukar däremot passa på och tvätta lite halvviktiga kläder tvätten efter. Skulle inte slänga in nån finklänning osv direkt på, utan blir mina slit och slängkläder.
 
Jag tvättar allt hemma. Vår tvättmaskin tar 7-8 kg tvätt och klarar 300 grams täcke upp till stl 135. Tjockare/större täcken blir inte rena och maskinen tycker inte att det är kul. Efter hästgrejjer kör jag rengöring med en 95 graders tvätt ihop med en diskmaskinstablett och ättikssprit. Det är inte varje månad jag kör något som är hästarnas utan jag samlar ihop och när jag kör hästgrejer så blir det ofta flera maskiner efter varandra. En 95 graders tvätt rekommenderas ändå då och då så då passar jag på att göra det efteråt.
Jag tycker att det luktar i maskinen efter att ha tvättat hästgrejer även om jag har ättikssprit i så att tvätta vanlig tvätt efter utan rengöring är otänkbart för mig.
 
Tvättar allt utom täcken hemma (tvättpåsar till hästsaker är guld), täcken kör jag till en hästaffär som har tjänsten tvätt och lagning av täcken.
 
Skapar en tråd för att förhoppningsvis kunna visa min sambo att "alla" som håller på med hästar inte har tillgång till grovtvätt i stallet. :cautious:
Max 2 svar/pers.

Jag har bara röstat på schabrak och ridkläder, egentligen.
Obs, bor i eget hus och är ensam om att använda min tvättmaskin.
Använder täcke väldigt sällan, det förekommer enstaka gång att något fleecetäcke åker i tvättmaskin dock.
Använder inte lindor, i stort sett, eftersom jag inte ser någon funktion för dem.
 
Förutom att maskinen hemma får ta mindre saker upp till schabrak så tvättar jag täcken i jobbets (mjölkgård) Wascator.
 
Brukar torka ur det värsta håren med något ark hushållspapper, ev köra en tom maskin efter om det varit extremt jättesmutsigt, men oftast inte. Brukar däremot passa på och tvätta lite halvviktiga kläder tvätten efter. Skulle inte slänga in nån finklänning osv direkt på, utan blir mina slit och slängkläder.

Ungefär så gör jag också :D
 
Jag har alltid tvättat allt, så länge det får plats, i tvättmaskinen hemma. Efter kör jag en maskin med ridkläder alt. en tom maskin då jag upplever att en lättare hästdoft sätter sig i maskinen jag kör efter. Det är bara större, eller riktigt skitiga, täcken som jag lämnat in hos en närliggande ridsportbutik.
 
Tvättar allt som går in i maskinen, dom större täckena tvättar jag för hand.
Borstar såklart av så mycket hår som går, är det svårt att få bort håren så använder jag tvättpåse (från Horze). Har aldrig märkt av att mina vanliga kläder har fått hår på sig så har inga problem att använda samma maskin till allt.
 
Schabrak och huvor hemma i maskinen samma med stallkläder. Försöker komma ihåg att köra en tom 90° maskin efter hästsakerna.

Täcken kommer jag hädanefter behöva lämna in gör tvätt. Skydd ect tvättas av i stallet:)
 
Kläder, schabrak och tunna täcken åker in i hemmets tvättmaskin. Tjocka täcken lämnas i väg på tvätt och impregnering.
 
Ryktborstar tvättar jag för hand. Mindre saker som schabrak, grimmor, grimskaft, sadelgjordar och tunna täcken (tex fleece eller regntäcken) tvättar jag i tvättpåse i vår tvättmaskin hemma. Innan tvätt borstar jag av sakerna så att så lite smuts och hår som möjligt följer med. Har fått rengöra tvättmaskinen med ättika och tomt 90-graders program då och då när jag tycker den börjar dofta lite oangenämt :angel:

Mina egna ridkläder tvättar jag sällan, men när det behövs åker de in i maskinen bara som vilka andra kläder som helst. Tvättar inte stallskläderna ihop med mina vardagskläder däremot.

Tjockare täcken har jag tvättat hos en kompis som hade tillgång till högtryckstvätt, det blev täckena relativt rena med. Nuvarande hästen behöver ytterst sällan täcken så det är bara skönt att slippa krångla med tvätt. Finns också ett företag här i närheten som tvättar hästtäcken för en billig peng om det skulle behövas :)
 
Alltid tvättat ridkläder, schabrak och paddar hemma. Schabraken brukar bortas av ordentligt innan en tvätt, sen nästa tvätt efter dom blir ofta kläder jag ej är rädd om (typ arbetskläder).
Täcken skulle jag lämna in på tvätt, då de var för stora.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 965
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp