Vår Ultunafölis, efter önskemål från Bia.

Mia_R

Trådstartare
En kort sammanfattning av läget för lilleman.

Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det var dax för utsläpp. I den allmänna röran så skedde en liten miss vid könsbestämningen så alla trodde det var en liten tjej, men senare på dagen visade det sig vara en kille istället. :angel:

Att det var oväntat berodde på att nedkomsten inte var beräknad än på ett tag, för språnget skedde den 6:e maj! :p Vi visste inte ens om att vår import från Holland var dräktig när vi köpte henne i höstas, utan det kom som en "glad" överraskning efter nyåret. :crazy: Vår kontakt som letat häst åt oss påstår att han inget kände till om saken, men säljaren i Holland sålde henne som betäckt och med alla papper på magen. På något sätt försvann de papperna, men hästens egna följde med ända hem till oss. Tack och lov så kunde vi spåra hennes holländska ägare genom passet och hon hjälpte oss i sin tur med att ordna nya papper på magen. Vi har även varit i kontakt med hingstägaren och vårt föl är det första som föds efter honom.

Lilleman är tyvärr född för tidigt med andra ord. :( Han kunde inte resa sig på morgonen när vi såg honom och stuteriveterinären bedömde honom som mycket riktigt prematur, trots att han såg så "färdig" ut. Stoet mjölkades ut flera ggr och han fick nappflaska, men trots detta så gick det åt fel håll. På natten ringer de från stallet och jag pratade sedan även med veterinären som var på plats att han troligtvis behövde åka in till Ultuna. På morgonen den 9:e när vi pratades vid igen bestämdes det att de skulle åka in med hästambulansen. Kroppstempen hade börjat sjunka, han höll på att bli uttorkad och ointresserad. Tack och lov så kunde min kompanjon åka till stallet och jag fick ledigt från jobbet. Jag var inte till så stor nytta när jag stod på muggen och grät... :smirk:

Resan gick bra och det var full styrka på Ultuna när vi kom dit. Jag tror det var åtta personer som väntade oss! :eek: Det sattes en fast kanyl i halsen, togs prover och han fick dropp med glykos omgående. När första påsen var tömd piggnade han till liv och ville upp. Efter lite hjälp kunde han stå själv, men orkade inte så mkt mer utan fick lägga sig igen. Som tur var är stoet väldigt snäll så hon tog det lugnt trots att man knappt skymtade fölet för alla kandidater under provtagningarna. Däremot så hade hon tröttnat på att mjölkas som en annan kossa, så det var riktigt besvärligt få få ur henne ngt. Trots domesedan, fölet och fem personer gick det till slut inte utan att använda brems för att hon skulle släppa till. Lillen skulle få sammanlagt tre l vätska med glykos första dygnet + råmjölk varje timme och vändes varje gång han matades. Hans antikroppar var på topp och det var väl det enda som var positivt, men vi kände oss ändå nöjda när vi åkte hem och fyllda av tillförsikt. :)

Vi har stått i daglig kontakt med Ultuna och åkt och hälsa på dem lite nu och då. Det som jag upplevt som absolut jobbigast under tiden, är att vi fått så motsägelsefulla besked om ev. hemgång. I tisdags fick vi tre olika besked inom loppet av några timmar. Igår, fredag, åkte jag dit för att dels på plats prata med kandidaterna och veterinären, men även för att träffa mor och barn. :love:

Lillen har vuxit och blivit rund och fin. Det är en stor liten gosse på 1 m. i mhk med mycket god aptit men dåligt med ork. Han sover mycket, syresätter sig som han ska men respirationen är ändå inte riktigt bra utan han har biljud. Lungröntgen visade tack och lov ingenting. Hjärtat är bra och de hittar inget fel på mage och tarmar, men han har lite koliksymtom och är hård i magen. Han får lite olja för att smörja tarmarna, Losec för magen och antibiotika mot infektioner. Han står upp, äter själv och skuttar omkring emellanåt, men jag anser personligen att det lär dröja innan vi kan hämta honom efter vad jag såg igår. Vi har poängterat för Ultunas personal att vi inte är intresserade av att få hem honom förrän han är stabil och jag räknar inte med att de kommer att åka den närmaste tiden. :(

Alla har varit väldigt trevliga och jättegulliga. Han har "små krya på sig"-kort utanför boxen som de satt upp och alla är intresserade och engagerade. OM han klarar det här, så har vi lovat hans "personliga assistent" Tove att hon ska få komma och hälsa på honom även sedan han åkt hem. :D
 
Vilken solskenshistoria! (Än så länge iallafall, peppar peppar, men nu verkar han ju relativt stabil?)

Hade lipen i halsen i början av ditt inlägg, och när jag var klar grät jag nästan glädjetårar! Hehe Men har han klarat en oöverbevakad födsel som dessutom var reläjt för tidig, så klarar han sig nog bra, en riktigt fighter! ;) Hoppas det går bra nu!
 
Ja, jag höll på att få hjärtstillestånd själv idag när min kompanjon ringde och berättade med allvarlig röst, att läget var som igår när jag åkte! Jag har ju inte gett upp något hopp, men han är ett svårt fall enligt veterinären jag pratade med igår. :crazy:

Du kan ju hålla tummarna tillsammans med alla oss andra. ;)
 
Tack Mia, för sammanfattningen och uppdatering av läget just nu :)

Vi är nog många som håller tummarna för 'lilleman', klarar han detta så lär han väl gå till historien (guiness) så tidigt som han föddes!

Kan det verkligen stämma med bet.datum 6 maj??? Jag letade upp din tråd och där skrev du ett par veckor för tidigt född, hur vet du nu att det var ca 8 veckor?

Jaja, skitsamma egentligen.. huvudsaken är att allt går bra och att han snart kommer hem :D

*Lycka till*!!!
 
8 veckor? :confused: Hon blev betäckt i början av maj och borde då föla i månadsskiftet mars/april, så vi räknar honom som ca tre veckor förtidig. Hur lång dräktighet räknar du på? ;)
 
Jag räknar på 11 månader = ca 334 dygn!

Betäckt 6 maj borde då föla ca 6 april.. inte 8 mars, och NU upptäckte jag mitt räknefel :o

Det blev isf 4 veckor för tidigt ja, som jag räknar ;)
 
:rofl: :rofl: :rofl:

Ja, jag satt först och skrev att JAG hade räknat galet när jag kom på mig själv med att det nog var ngn annan iaf... :angel:
 
Jag vet allt om att "sladda" fel på tangenterna.
Eller vara för snabb.
Dessvärre gäller detsamma min server, i ögonblicket! ;)
Så det har säkert kommit tio tillägg, som jag inte ser, under tiden (trots f5!!!)

mvh
 
Wow!
Jag håller fortfarande alla tummar jag kan, och börjar slappna av lite.
Det låter dock, som han efter omständigheterna, mår väl.

Nu blir jag nervös för min egen, som inte skall komma förrän i mitten av april!
Får väl se varje dag i magen som bonus nu då!
Vanligtvis fölar hon som en klocka "1 dag efter semindato". + 11 månader.
Men vad det blir i dagar, så här i skottåret och allt, det vågar jag mig inte på att räkna ut så här dags! ;)

Jag förstår att stoet reagerar!
Hon vill väl bara vara ifred med prinsen!
Det roar sig säkert ned.

Lycka till nu!
*håller fortfarande tummarna*

mvh
 
Det borde väl bli samma datum nu i år då, eftersom du fick en extra dag i februari? Nu är jag ju ingen expert, men jag tar iaf inte fel på en månad om jag gissar fel på dagen, eller hur Bia? ;) :D :angel:
 
Angående felräkningen.. 'inte för intet' blev jag jagad över skolgården i 8:an av en ilsken mattelärare som faktiskt också hade en sopkvast i näven :eek:

Tur för mig då att jag var bland de bästa i 'gympa' och betydligt yngre än läraren :D

Men betyget blev ju inte sååå bra precis, fast jag har klarat mig bra ändå senare i livet.. som kontorist med fakturering och bokföring m.m, m.m, *no problem*!

Fråga INTE varför sopkvasten dök upp.. det svarar jag ändå inte på i denna tråd (hör väl till senior?)

Förlåt, nu har jag avvikit från ämnet i tråden.. inte första ggn precis :smirk:!
 
Hoppas verkligen att det går bar. Håller tummarna som Bia gjorde förut, dom börjar bli blå nu.

Snälla håll oss uppdaterade så vi får höra hur din lilla prince mår. Vill ha en solskenshistoria nu. Känns som det är läge för det. :)
 
OJ jag måste ha missat tråden på något vis!?! :o

Beklagar verkligen och håller tummarna för att allt ska gå väl! ;)
 
Hoppsan! :eek: Vad glad och överraskad jag blir när jag öppnar tråden och ser att den fått så mycket stjärnor! Tror aldrig jag fått några stjärnor tidigare och blir riktigt rörd över ert engagemang. :cry: :D

Jodå, jag ska hålla er uppdaterade om hur det går oavsett vilket håll. Vi har väntat med att bjuda på någon föltårta i stallet och skumpan hemma är inte ens inhandlad ännu. Vi väntar tills det här är slut, på ena eller andra sättet. :confused: Jag får väl köpa salva och skicka till era blå tummar om han inte kommer hem snart. :bow: :D
 
Gud vad skönt att höra att ni fick iväg den lille i tid för ordentlig veterinärvård!

Jag håller också tummarna hårt för en lycklig utgång! :)
 
Härligt :bow:...klart han fixar det nu..fast det tar nog tid innan han blir normalstark med en sån pärs i bagaget :D
Jättebra också att dom tänkte på risken får katarr/magsår och motar olle i grind direkt...5 Stjärnor :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp